رقیه روزی: سامانه دیدبان شفافیت در شهرداری بندر امام خمینی(ره) راه‌اندازی می‌کنم

رقیه روزی نامزد ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر بندر امام خمینی(ره) در ویژه برنامه تبلیغاتی "فانوس انتخاب" گفت: راه اندازی سامانه دیدبان شفافیت (درخصوص بیلان مالی، قراردادها، مناقصات، مصوبات و...) که در اکثر شهرداری ها فعال است، می‌توان بسیاری مسائل را با شهروندان به اشتراک گذاشت و از ظهور فساد و زد و بندهای ممکن در شورا و شهرداری جلوگیری کرد.

گروه سیاسی خبر بندر امام خمینی(ره)، با هدف انتخابی آگاهانه برای تشکیل شورای قوی و آشنایی با اهداف، سوابق، دیدگاه‌ها و برنامه‌های نامزدهای ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر بندر امام خمینی(ره)، ویژه برنامه تبلیغاتی “فانوس انتخاب ” در خبر بندر امام خمینی(ره) آغاز به کار کرد و از کاندیداهای انتخاباتی برای شرکت در این برنامه از طریق شبکه‌های اجتماعی خبری، دعوت شد.

رقیه روزی نامزد ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر بندر امام خمینی(ره) در ویژه برنامه تبلیغاتی “فانوس انتخاب” حضور یافت و اهداف، سوابق، دیدگاه‌ها و برنامه‌های خود را بیان کرد.

سوال: خودتان را معرفی بفرمایید؟

رقیه روزی متولد سال  ۱۳۶۸ کرمانشاه و دارای مدرک کارشناس ارشد روانشناسی بالینی هستم. دارای سوابق کاری استاد دانشگاه پیام نور بندر امام خمینی(ره)، مشاور مدارس، عضو انجمن روانشناسی ایران و چندین کتاب و مقالات تخصصی تالیف کردم.

سوال: انگیزه شما از ورود به عرصه انتخابات شورای شهر چیست؟

زن ها اگر شاد باشند قلب خانه می تپد. اگر روزی زنِ خانه چشم‌هایش به رنگ قرمز و حرف هایش بوی گلایه و کسالت بدهد؛ اگر ذره‌ای بی حوصله و نااُمید به نظر برسد تمام اهل خانه را به آتش کشیده است! یادمان نرود قلب خانه و قلب شهر باید بتپد.

بدیهی است که بخش اعظمی از جمعیت یک شهر را زنان تشکیل می‌دهند و خوشبختانه در اسلام و در جمهوری اسلامی، زنان نیز همانند مردان حق انتخاب دارند. حق انتخاب سرنوشت خود و زندگی شخصی و اجتماعی خود.

باید ایمان بیاوریم به توانایی‌ها و استعدادهای زنان در حوزه مدیریت شهری؛ ما مطالبه‌گر سهم منصفانه بانوان در تعیین سرنوشت اجتماعی و شهری هستیم. در حالیکه بیش از ۸۵ درصد زنان ایران با سواد هستند سهم زنان در پست‌های مدیریتی کمتر از ۵% می باشد و همچنین از میان ۱۰۹ هزار عضو شورا در شهر و روستا تنها ۲۰۰۰ تن زن هستند! بنده در خود این ظرفیت را می‌بینم که صدای شنیده نشده بانوان بندرامامی باشم و از هر منظری که به این موضوع نگاه کنیم (شرع، عرف و اخلاق) بانوان حداقل باید سهم یک هفتم از شورا ها را داشته باشند. این یک امر واجب الاجراست که یک نفر بتواند به طور خاص از معضلات و لایه‌های زیرین نیازهای بانوان دفاع کند. تا الان کمتر کسی برای امکانات رفاهی، ورزشی و درآمدی بانوان در سطح شهر قدم برداشته است.

سوال: به چه میزان از مشکلات بندر امام خمینی(ره) آگاهی دارید و راه‌حل شما برای حل مشکلات شهری چیست؟

شهر را نباید مجموعه سیمان و سنگ آهن تصور نمود! شهر مجموعه‌ای از انسان‌هاست. شهر مانند آدمی دارای شخصیت است. شهر شبیه یک موجود زنده است که متولد می شود، رشد می کند، بلوغ می یابد و گاهاً دچار رکود و انحطاط می‌شود. و اما می‌تواند دوباره احیا شود.

همه ما می دانیم که ۴ معضل اصلی که گریبان‌گیر شهرداری بندر امام خمینی(ره) شده عبارتند از:

۱- بحث بدهی‌ها یا گاهی اوقات فاکتورسازی‌ها.

۲- نیروهای مازاد و پرداخت حقوق ماهانه بدون نظارت کافی درخصوص بحث حقوق و دستمزد.

۳- بحث درآمدزایی شهرداری‌ها که مورد توجه ویژه قرار نگرفته است.

۴- بحث ساماندهی معابر، بازار، خدمات شهری و زیباسازی شهر که موجب نارضایتی مردم شده است.

موارد دیگری نیز وجود دارد که برای هر فردی می‌تواند موتور محرکه برای رفع موانع باشد که به صورت خلاصه اهم آنها در زیر عنوان می‌شود:

رعایت عدالت: درخصوص تعیین حریم و محدوده برای ارتقاء بخش بندرامام خمینی(ره) به شهرستان، درخصوص توجه به معضل بیکاری در بندرامام خمینی(ره) و نظارت بر شرکت‌های صنایع بر اشتغال نیروهای بومی و نیز  رعایت عدالت از سوی شورای راهبردی صنایع در بحث عمل به مسئولیت های اجتماعی باید به جد پیگیری شود (که با پیگیری شورای شهر و همراهی نماینده مجلس قابل انجام است.)

حق یک درصد آلایندگی: با توجه به وجود منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در بندرامام خمینی(ره) و با توجه به قانون تجمیع عوارض، سازمان امور مالیاتی کشور موظف شد که این عوارض‌ها را برای کاهش نسبی عوارض آلایندگی در حوزه های فضای سبز، ورزش، بهداشت، درمان و… دریافت کند و مطابق قانون به حساب شهرداری ها واریز کند که متأسفانه اخیراً مشاهده شده که به صورت غیرقانونی با آلاینده شمردن شادگان از سوی صنایع بندرامام خمینی(ره)!!! (فقط حق شهرستان است) عملاً سهم بندرامام به نصف کاهش یافته و شادگان دو برابر بندرامام خمینی(ره) حق آلایندگی دریافت می کند! که این موضوع باید با پیگیری شورا و همراهی نماینده مجلس پیگیری شود و بندرامام خمینی(ره) به حق خود برسد.

برخی از موارد قابل توجه دیگر عبارت است از: عدم وجود امنیت کافی، وضعیت اسفناک منازل سازمانی راه آهن و گمرک، آلودگی های زیست محیطی و به ویژه زیست دریایی، عدم کنترل معضل حاشیه نشینی، تجاوز به حریم شهر از سمت شادگان، عدم وجود سیستم کنترل ورود و خروج خودروهای سنگین در شهرداری برای دریافت عوارض مناسب، عدم استقلال برخی ادارت همچون اداره برق که از مدیریت معضلات مربوطه عاجز است، عدم آگاهی شورا و شهرداری از ردیف بودجه های اداراتی که در شهرستان هستند (همچون اداره منابع طبیعی که آماده همکاری در بحث تأمین نهال، خاک و کمربند سبز شهری است)، عدم ساماندهی مناسب مسکن مهر، سطح نامناسب سرانه فضای سبز، عدم ساماندهی سگ های بلاصاحب که در شهر جولان می دهند، عدم پیگیری مناسب برای احداث پروژه های روی زمین مانده انظیر پارک ۵۰ هکتاری، فرهنگسرا، پروژه پل روگذر بازار صدوقی، مجتمع فرهنگی تجاری شهرداری و…

سوال: یکی از انتقادهایی که مردم نسبت به عملکرد شوراها دارند عدم شفافیت مصوبه‌ها، و تصمیم گیری است. شما در این خصوص چه برنامه ای را دنبال می‌کنید؟

چقدر خوب که این برای شما دغدغه است، اما این موضوع برای ما مدت‌ها، جزء تکالیف است. گزارش دهی سالانه، ۶ ماه، ماهانه بلکه گاهی گزارشات هفتگی از روند به کار بستن برخی تکنیک‌ها برای تغییر امری بسیار ضروری است. همچنین با راه اندازی سامانه دیدبان شفافیت (درخصوص بیلان مالی، قراردادها، مناقصات، مصوبات و…) که در اکثر شهرداری ها فعال است، می‌توان بسیاری مسائل را با شهروندان به اشتراک گذاشت و از ظهور فساد و زد و بندهای ممکن در شورا و شهرداری جلوگیری کرد.

این روزها کم نیستند همشهریان مسئولیت پذیری که برخی تخلفات شورا و  شهرداری را زیر ذره بین برده و در صورت لزوم افشاگری می‌کنند. بنابراین با تشکیل یک کمیته نظارت در شورای شهر و نیز وجود فردی به عنوان سخنگوی شورا برای ارتباط بیشتر با مردم و محله‌ها یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.

سوال: به چه میزان با وظایف شورای شهر آشنایی دارید و مهم‌ترین وظیفه شورا را چه می‌دانید؟

در رابطه با وظایف شوراها در قانون به صراحت بیان شده که چه ظرفیت‌ها و و چه اختیاراتی برای شورای شهر وجود دارد.

بعضی نگاه‌ها، شورای شهر را محصور و محدود در تنظیم مصوباتی برای شهرداری و نیز نظارت بر آن کرده‌اند که این موضوع هم از اهمیت بالایی برخوردار است اما کافی نیست. مطابق با قانون شورای شهر بر کلیه ادارات از جمله و به ویژه شهرداری نظارت دارد و باید مسیر را برای خدمات رسانی به شهروندان هموار نماید و هر آن پاسخگو و پذیرای درد و دل مردم و پیگیر خواسته‌های آن‌ها در چهارچوب قانون باشد.

شایان ذکر است که شورای شهر بر اساس برای جلوگیری از فساد در شهرداری نظارت مستمر و تجلی اراده مردم در مدیریت شهری قانون پیش‌بینی شده است، اما متأسفانه گاهی با انتخاب های اشتباه افرادی را تحت عنوان اعضای شورای شهر انتخاب می‌کنیم که به اولاترین وظایف خود مطابق با قانون آشنا نیستند و متاسفانه بعضاً تنها مسیر را برای سوء استفاده‌ها در شهرداری هموار می‌کنند و عملاً بی‌قانونی را تنها قانونی جلوه می‌دهند.

در یک کلام همه مسائل و مشکلات شهر باید زیر ذره‌بین شورا باشد و اعضای شورا به عنوان نمایندگان مردم در چارچوب قانون می‌توانند کلیه مسائل را از مسئولان مربوطه پیگیری و مطالبه کند.

البته اختیارات اعضای شورا در مدیریت شهری از اهمیت بالایی برخوردار است که یکی از آن موارد انتخاب شهردار با اکثریت آراء و نظارت مستمر بر مدیران و عملکرد شهرداری است.

سوال:برنامه پیشنهادی شما برای حل مشکل حاشیه نشینی در بندر امام خمینی(ره) چیست؟

حاشیه نشینی در همه جا اتفاق نمی‌افتد اما در بندرامام خمینی(ره) به دلیل عدم توجه به این معضل و عدم ساماندهی در حال گسترش است. به دلیل اینکه شورای قبلی و فعلی در ظاهر سقوطی آگاهانه داشتند و یا به حاشیه نشینی به عنوان محلی برای کسب رأی نگاه می کردند، اقدامی صورت نگرفته است.

تنها راه مبارزه با حاشیه نشینی، ساماندهی حاشیه نشین‌ها است که باید آمار دقیق از نفرات داشته باشیم و نقشه دقیق از این مناطق تهیه شود. اتفاقاً حاشیه نشینی یکی از مواردی است که برای توسعه شهری باید به آن توجه ویژه ای داشته باشیم. می توان با استقرار آنها در ساختار قانون، با توجه به طرح جامع شهری در جهت توانمندسازی آنها برآییم.

راه درمان برای محو حاشیه نشینی وجود ندارد اما می توان آسیب های اجتماعی را تا حد توان در آن مناطق محروم تعدیل کرد. راه کارهای نظارتی و قانونی یا کم کردن فاصله فرهنگی بین مرکز شهر  تا حاشیه شهر، با اقداماتی نظیر احداث سینما، فرهنگسرا و مجموعه های ورزشی که به طور کلی تمام فعالیت‌های فرهنگی سطح شهر در حاشیه شهر نیز نمود پیدا کند، موجب کاهش فاصله طبقاتی اجتماعی نیز می‌شود. به طور ویژه و خاص، مبنا باید تلاش همه جانبه در محرومیت‌زدایی از هر منطقه ای باشد.

سوال: موضع شما در مورد مسأله شهرستان شدن و حریم و محدوده بندر امام خمینی(ره) چیست؟

حریم و محدوده بندرامام خمینی و بندرماهشهر مشخص است، این موضوع باید بدون توجه و طرح نمودن مسائل حاشیه‌ای و یا دخالت رسانه‌ها و متأسفانه تندروی برخی افراد سودجو در سطح شهرستان، در کنار موضوعات دیگر شهری به صورت مداوم پیگیری شود، در آخرین وضعیت پرونده ارتقاء، شوراهای دو شهر درخصوص بحث حریم ومحدوده به توافق نرسیدند و نماینده محترم مجلس بعد از ناتوانی در عمل نمودن به وعده انتخاباتی خود به مردم شریف بندرامام خمینی(ره)، اذعان داشتند که پرونده شهرستان شدن بندرامام را به صورت حاکمیتی و با معیارهای وزارت کشور دنبال می کنند و در همین دولت کار را به اتمام می رسانند؛ همچنین معاون اول رئیس جمهور در اواخر سال گذشته وعده دادند که طرحی که در وزارت کشور موجود است، طی یک ماه باید به نتیجه برسد و در ماه‌های ابتدائی سال ۱۴۰۰ بندرامام خمینی (ره) باید شهرستان شود.

باید به این نکته توجه داشت که حاکمیت و وزارت کشور با در نظر گرفتن همه شرایط و ابعاد امنیتی، اقتصادی و … به یک تصمیم جامع می‌رسد و ان شاء الله اجرایی خواهد کرد اما هر تصمیمی همیشه با اعتراضی ممکن است مواجه شود که این موضوع هم از آن قاعده مستثنی نیست و هر تصمیمی از سوی وزارت کشور و استانداری برای شهرستان شدن بندرامام خمینی(ره)، فوریت دارد و لازم است. و هیچکس نباید در این موضوع دخالتی داشته باشد. بعد از تصمیم و اجرائی نمودن این موضوع، هر کنش­گر، جناح یا تشکلی در شهر ما و یا در شهرستان همجوار ما به این موضوع اعتراضی داشت، می تواند از مبادی حقوقی این موضوع را دنبال نماید.

در پایان لازم است که تاکید کنم: اگر می‌خواهیم یک جامعه متعالی و رو به رشد داشته باشیم، باید نگاه، مدیریت و توان زنان را مدنظر قرار دهیم. با گشت و گذاری کوتاه در شهر هم انبوه خاموشی‌ها در کوچه‌ها و خیابان‌های اصلی و فرعی به چشم می‌آیند، که همچنان نشان‌دهنده‌ی عدم احساس آرامش و امنیت زنان در شهر است.

امنیت جدی‌ترین مطالبه زنان از مدیریت شهری است، برای پاسخ به این مطالبه به حق بانوان شهری طرح‌های ساخت بوستان‌هایی ویژه بانوان برای بهره‌مندی یکسان زنان از فضاهای شهری در قیاس با مردان، ایجاد مراکز مهارت آموزی برای بانوان، احداث بازارچه‌های خوداشتغالی ویژه بانوان (امروزه شاهد زنانه شدن فقر هستیم)، حمل و نقل عمومی منطبق با نیاز زنان (همچون تاکسی بی‌سیم‌های بانوان)، در برنامه کاری شورای آینده پیگیری می‌کنیم.

طرح‌‌های شهر دوستدار کودک، دیوارنگاره‌های شهری منطبق با نیاز زنان، امنیت شهری، مباحث اقتصادی زنان، راه‌اندازی پارک‌های سلامت ویژه بانوان، مرکز صیانت از خانواده با همکاری سایر ارگان‌ها، راه‌اندازی فرهنگسراها و انجمن‌های هنری، دفتر امور بانوان و تشکیل جلسات هفتگی و تشکیل سازمان‌های مردم نهاد(NGO) بانوان خیراندیش… را در شورای دوره ششم دنبال خواهیم کرد.

در ادامه فیلم گفت‌وگو انتخاباتی رقیه روزی در ویژه برنامه تبلیغاتی “فانوس انتخاب” خبر بندر امام خمینی(ره) را مشاهده بفرمایید:

انتهای پیام/
https://biknews.ir/12881کپی شد! https://khabarbandaremamkhomeyni.ir/12881/رقیه-روزی-سامانه-دیدبان-شفافیت-در-شهرد/کپی شد!