یک اتفاق تلخ و سوالات فراوانی که باید پاسخ داده شود

استاد حوزه و دانشگاه با عرض تسلیت درگذشت خانم مهسا امینی، گفت: درخواست رسیدگی عادلانه قضایی و شفافیت کامل در پرونده خانم امینی امری ضروری است و برخوردهای سلیقگی در مورد حجاب را محکوم می‌کنیم.

به گزارش پایگاه خبری خبر بندر امام خمینی(ره)، حجت‌الاسلام مرتضی رستم‌بیگی استاد حوزه و دانشگاه در یادداشتی پیرامون گشت ارشاد و فوت مرحومه مهسا امینی نوشت: فوت یک شهروند به هر علتی، به خودی خود جانکاه و غم افزاست، با خانواده داغدار خانم امینی ابراز همدردی می‌کنیم و برای آن مرحوم رحمت و رضوان الهی را مسئلت دارم.

اما در رابطه به آنچه پیرامون این حادثه می گذرد، باید گفت که: حد و مرز پوشش و آزادی آن تا کجاست؟ چه کسی باید این حد و مرز را بیان کند؟ به حکم مسلمانی باید بگوییم دین اسلام. حال بیایید فرض کنیم نمی‌خواهیم این معیار را بپذیریم، به هرحال به عنوان یک انسان، حدی از پوشش را ارزش و هنجار و کمتر از آن را هنجار شکنی و ضد ارزش می‌دانیم؛ حالا این حد هر چقدر باشد، هر چند به اندازه پوشاندن عورت!

هیچ کجای دنیا نیست که برای پوشش در مجامع عمومی قانون نوشته یا ارزش‌های نهادینه شده‌ی نانوشته وجود نداشته باشد. با توجه به توضیحات فوق این سوال اساسی پیش می آید، حافظ این حد از پوشش و وظیفه مقابله با کسانی که آن حد را رعایت نمی کنند، بر عهده چه کسی است؟ اگر در آن جا که حد و مرز قانون پوشاندن عورت است کسی پیدا شد و رعایت نکرد، آیا قوه‌ی قهریه‌ای برای برخورد باید باشد یا نباشد؟ اگر کسی بگوید نیازی نیست که اصل قانون‌گذاری را زیر سوال برده و قائل به آنارشیسم شده است.

می توان به شیوه برخورد گشت ارشاد معترض بود یا حتی می توان در مورد تبعیض در برخورد با هنجارشکنی های دیگر اعتراض داشت اما نمی توان اصل آن را زیر سوال برد.

مخالفان اساس گشت ارشاد باید واضح و روشن بگویند که حد آزادی پوشش در نظر آنان چیست و چه مکانیزمی برای اجرای آن دارند؟ و اگر کسی در حین اجرای آن مکانیزم از دنیا برود، چگونه پاسخ می‌دهند؟

به نظر می رسد که یک خط فکری در پس پرده حمله به گشت ارشاد نهفته است که اصالت پوشش و حجاب و کانون خانواده را هدف گرفته است.

نگاهی به وضعیت اسفناک جوامع غربی در بحث خشونت علیه زنان، آزارهای جنسی و غیر جنسی، رشد فزآینده فرزندان بدون پدر، از بین رفتن مفهوم خانواده تا مرز گذشتن از رسمیت ازدواج هم جنسان تا درخواست رسمیت ازدواج با حیوانات و… مسیری است که غرب در خلال رواج برهنگی بدان رسیده است.

ضمن تسلیت مجدد درگذشت خانم امینی، درخواست رسیدگی عادلانه قضایی و شفافیت کامل در این پرونده امری ضروری است و برخوردهای سلیقگی در مورد حجاب را محکوم می‌کنیم و اما باید توجه داشت که قانون عفاف و حجاب نه تنها به عنوان یک فرضیه الهی، بلکه به عنوان نماد هویت فرهنگی و ضامن بقای خانواده، ضروری است و حکومت و حاکمیت موظف به حمایت و ترویج از آن است.

انتهای پیام/س

https://biknews.ir/14586کپی شد! https://khabarbandaremamkhomeyni.ir/14586/یک-اتفاق-تلخ-و-سوالات-فراوانی-که-باید-پا/کپی شد!