پیامبر گرامی اسلام، ابوالفضائلی که در سجایای اخلاقی بی بدیل و در مدیریت بی‌نظیر بود

استاد حوزه علیمه بندر امام خمینی(ره) گفت: پیامبر گرامی اسلام، ابوالفضائلی که در سجایای اخلاقی بی‌بدیل و در مدیریت بی‌نظیر بود و در زمانی هدایت انسان‌ها را برعهده گرفت که دنیا در جهالت و وحشی‌گری غوطه‌ور بود، ایشان بدترین مردمان را به بهترین دین و آیین خداوند رهنمون ساخت.

حجت الاسلام سجاد فرجی در گفت‌وگو با خبر بندر امام خمینی(ره) ، با تبریک و تهنیت میلاد رسول اعظم حضرت محمد بن عبدالله صلی الله علیه واله به مسلمانان جهان اظهار داشت: ۱۷ربیع الاول، ولادت بزرگ شخصیتی است که خدای متعال مادح، و قرآن کتاب مدح و فضائل اوست و ایشان را به دلیل عبودیت و بندگی، دلسوزی و مهربانی، خوش رویی و خوش خویی، صبر و استقامت درگرفتاری‌ها به عنوان بهترین الگو برای بشریت معرفی می‌کند.

وی افزود: پیامبر گرامی اسلام، ابوالفضائلی که در سجایای اخلاقی بی بدیل و در مدیریت بی نظیر بود و در زمانی هدایت انسان‌ها را برعهده گرفت که دنیا در جهالت و وحشی‌گری غوطه‌ور بود، ایشان بدترین مردمان را به بهترین دین و آیین خداوند رهنمون ساخت.

استاد حوزه علیمه بندر امام خمینی(ره) با اشاره به برکات وجود پیامبر گرامی اسلام در جامعه اسلامی، بیان داشت: یکی از اولین برکات وجودی پیامبر مهربانی، کشیدن خط بطلان بر بسیاری از خرافات و رفتارهای غیر اخلاقی بود؛ معیار ارزش گذاری جامعه را متحول کرد، قومیت و ملیت، رنگ و نژاد، جایگاه خود را به تقوا و بندگی حضرت حق سپرد.

وی در ادامه گفت: دومین برکت وجود رسول رحمت؛صلح جویی، عدالت خواهی و مبارزه با خشونت و ترور بود. لذا هیچ جنگی را آغاز نکرد و تمام جنگ‌های حضرت محمد(ص) دفاعی بود، حتی در فتح مکه، هم به نحوی عمل کرد که خونی ریخته نشود.

فرجی تاکید کرد: سیره و روش پیامبر اکرم(صلی الله علیه و اله) همواره مخالف بی عدالتی و ترویج قتل و خشونت بود؛ کما اینکه در منابع روایی نقل شده است، که فرمودند: اگر کسی در مغرب به قتل و کشته شدن انسانی در شرق راضی و خوشحال باشد، در قتل او شریک است.

حجت الاسلام فرجی ارائه خدمات اجتماعی به جامعه، به عنوان سومین برکت وجود رسول اعظم معرفی کرد و بیان داشت: پیامبر اعظم(ص) حدود ۹ فقره سدّ ساخت؛ جایی که روخانه بود پیامبر اکرم دستور به ساخت سد باعرض و ضخامت ۹ متر، ارتفاع ۴ متر و طول تاج سد به میزان ۹۰ متر را به منظور ایجاد مانع برای طغیان رودخانه، دادند.

وی در ادامه گفت: پیامبر اکرم(ص) هفت حلقه چاه، یک حلقه چاه برای آب شرب، یک حلقه چاه برای آب وضو، ایجاد کردند.

امام جماعت پتروشیمی غدیر، خانه سازی را از دیگر خدمات اجتماعی پیامبر(ص) به مردم جامعه عنوان کرد و گفت: پیامبر به مردم زمین می‌داد و شرط می‌کرد اگر طی سه سال خانه ساختی که هیچ! و الا زمین را پس می گیرم. گاهی اوقات مردمی که توانایی ساخت خانه نداشتند، پیامبر اکرم(ص) برای ساخت زمین پول به آنها می‌داد.

وی تاکید کرد: به نظرمی آید روحانیون و علما علاوه بر سخنرانی و منبر رفتن و گفتن احکام، وظیفه دیگری دارند که درمسائل خدماتی و حل مشکلات جامعه نیز نقش ایفا کنند، یعنی مقداری در کارهای اجتماعی و خدماتی ورود کنیم چون سیره رسول خدانیز همین بوده است.

حجت الاسلام فرجی گفت: چهارمین برکت وجودی رسول خدا(ص) در هدایت‌گری و حریص بودن در هدایت مردم به بندگی متبلور است، طبیبی که به دنبال بیماران آلوده به ویروس جهل می‌گردد و با داروی تعقل و منطق و جاذبه‌های اخلاقی درمانشان می‌کند.

وی افزود: امیرالمومنین (علیه السلام) درباره کوشش پیامبر نسبت به راهنمایی مردم می فرماید: «خداوندا، شریف ترین درودهایت را به همراه بالنده‌ترین برکاتت بر محمّد ـ بنده و رسول خویش ـ مقرّر فرما که سلسله بعثت را حلقه آخرین بود، و با شکستن بن بست‌ها، آغازگر راهی نوین. حق را با آهنگ حق اعلام کرد، نیروهای سپاه باطل را به واپس راند و هیاهوی دروغ و فریب را فرو نشاند. بار سنگین رسالت را به گونه ای در خور به دوش کشید، در انجام فرمان تو ثابت قدم و در راه خشنودی بیشتر تو پویا بود، بی آنکه گام های استوارش به سستی گراید، یا در اراده آهنینش اندک تردیدی راه یابد. وحی تو را به گوش جان شنوا بود. حافظ و نگهبان عهد و پیمان تو بود، در اجرای فرمانت تلاش کرد تا آنجا که نور حق را آشکار و راه را برای جاهلان روشن ساخت.»

حجت الاسلام فرجی با بیان اینکه مهم‌ترین و پنجمین برکت وجودی رسول خدا(ص) را ابلاغ نقشه وحدت، حول محور امامت و ولایت برشمردند و اظهار داشت: رسول خدا، خصوصی و عمومی بر محوریت ولایت برای بقاء در مسیر هدایت و بندگی و سعادت سفارش فرمود و مسیر وحدت امت را به همه امت، به نمایش گذاشت.

وی گفت: پیامبر اعظم خصوصی به عمار یاسر فرمود: “یا عمّار! اِن رَأیتَ عَلیّاً قَد سَلَکَ وَادیّاً وَ سَلَکَ النّاس وَادیاً غَیرهُ فَاسلک مَعَ عَلیّ وَدَع النّاس. ای عمّار! اگر دیدی علی علیه السلام به راهی می ‏رود، و همه مردم به راهی دیگر، تو با علی علیه السلام حرکت کن، و همه مردم را رها کن.”و عمومی در منطقه جحفه که برای ما به غدیر معروف است، فرمود: “مَنْ کنْتُ مَوْلاهُ فَهذا عَلِی مَوْلاهُ اللّهُمَّ والِ مَنْ والاهُ وَعادِ مَنْ عاداهُ وَانْصُرْ مَنْ نَصَرَهُ وَاخْذُلْ مَنْ خَذَلَهُ. هرکس من مولای اویم، علی مولای اوست، پروردگارا! دوستی کن با آن کس که علی را دوست دارد و پیرو باشد، دشمن بدار آن را که علی را دشمن بدارد! یاری کن هرکس یاریش کند یاری مکن کسی را که بی‌یاریش گذارد.”

استاد حوزه علیمه بندر امام خمینی(ره) در ادامه بیان داشت:  پیامبر گرامی اسلام بعد از غدیر، امام علی علیه‌السلام را با تمام خصوصیات و مشخصات به مردم معرفی کرد و ضمن بیاناتش در حدود هفتاد و سه مرتبه مردم را به عنوان “معاشر الناس” مورد خطاب قرار داد و آنان را از مخالفت و جدایی از علی(ع)، ترسانید.

وی گفت: پیامبر گرامی اسلام، پی در پی مخالفان امام علی(ع) را به عذاب دردناک ابدی و قهر و خشم خداوندی بیم داد و برای دوستانش سعادت جاودانی و بهشت موعود را ضمانت کرد. پیامبر همواره یادآور شد که در پیروی علی(ع) بزرگی و سیادت مسلمانان مصون می‌ماند و اعتلای دین اسلام مسلم است و در مخالفت و ادبار به او جز تباهی و فساد اجتماع و دوری از علوم قرآن و محرومیت از تربیت صحیح، چیز دیگر عایدتان نخواهد شد.

حجت السلام سجاد فرجی در پایان گفت: امیدوارم که خدای متعال توفیق تاسی به سیره حضرتش و همچنین زیارت ایشان درد نیا رابه همه ما روزی فرماید و از شفاعت حضرتش برخوردار باشیم‌.

انتهای پیام/و

https://biknews.ir/13471کپی شد! https://khabarbandaremamkhomeyni.ir/13471/پیامبر-گرامی-اسلام،-ابوالفضائلی-که-در/کپی شد!