یکی از سریعترین عملیاتهای خارجسازی مغروقه دنیا در خورموسی بندرامامخمینی(ره) انجام شد
به گزارش خبر بندر امام خمینی(ره) به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، فرهاد منتصر کوهساری در خصوص وضعیت مغروقههای کل کشور و اثرات خارجسازی شناورهای مربوطه بر وضعیت بنادر، اظهار کرد: در چند سال اخیر عملیات خارجسازی مغروقهها با استفاده از مدرنترین تجهیزات روز دنیا در کشور آغاز و با رعایت کلیه اصول ایمنی و زیست محیطی به طور کامل خارجسازی شروع شده است که به عنوان نمونه عملیات نجات مغروقههای خورموسی یکی از سریعترین عملیاتهای خارجسازی مغروقه در دنیا شمرده و به عنوان رکورد جدید ثبت شده است.
وی ادامه داد: خورموسی که دارای ریسک بالا برای ایمنی دریانوردی و محیط زیست بوده، با همت اداره کل تأمین و مهندسی تجهیزات سازمان بنادر و دریانوردی و با همکاری اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان در سال ۱۳۹۶ احیا شده و از شهریورماه سال ۱۳۹۶ تاکنون ۵ فروند مغروقه اقیانوس پیما نیز خارج سازی شده است.
به گفته مدیرکل تامین و مهندسی تجهیزات سازمان بنادر و دریانوردی، با اجرای کامل قرارداد علاوه بر پاکسازی کانال خور موسی و مسیر تردد کشتی ها، دسترسی ایمن کشتیهای اقیانوسپیما جهت اتصال به آب های آزاد مهیا شده و هزینه لایروبی سالیانه بندر امام خمینی (ره) کاهش یافته است.
کوهساری در ارتباط با اثرات مثبت خارجسازی مغروقهها، عنوان کرد: ارتقای سطح ایمنی مسیرهای کشتیرانی یکی از اثرات مثبت خارجسازی مغروقههاست که در صورت بروز هرگونه حادثه و برخورد کشتیهای عبوری با مغروقهها، مسئولیت و عواقب آن متوجه جمهوری اسلامی ایران است، از این رو عملیات خارجسازی مغروقهها سبب حذف ریسک مربوطه می شود.
وی افزود: کاهش هزینه های حمل و نقل دریایی دیگر اثر مثبت خارجسازی مغروقههاست، بنابراین ایمنی مسیرهای دریانوردی موجب کاهش هزینههای حمل و نقل دریایی (بابت کاهش مبالغ بیمه مربوط به صادرات و واردات مجموعهها به کشور) میشود که این موضوع افزایش ورود کشتیهای متردد به بنادر ایران را رقم خواهد زد.
مدیرکل تامین و مهندسی تجهیزات سازمان بنادر و دریانوردی کاهش هزینههای لایروبی حوضچهها و کانالهای دریانوردی را دیگر اثر مثبت خارجسازی مغروقهها دانست و خاطرنشان کرد: وجود مغروقهها در حوضچهها و کانالهای دریانوردی موجب انباشته شدن گل و لای و رسوبات کف دریا در اطراف مغروقهها و متعاقب آن کاهش عمق حوضچه و یا کانال شده و این موضوع سبب افزایش هزینههای لایروبی میشود.
کوهساری با اشاره به اینکه حفاظت از محیط زیست دریایی چهارمین محور مربوط به اثرگذاری مثبت خارجسازی مغروقههاست، گفت: نشت مواد نفتی موجود در مغروقهها و یا پخش مواد مضر استفاده شده در بدنه کشتی ها همانند آزبست سبب آسیبهای فراوان به محیط زیست دریا از جمله آسیب به آبزیان و تأثیر بر صنعت ماهیگیری، آسیب به پوشش گیاهی و متعاقب آن بیماری آبزیان و نیز آلودگی سواحل و تأثیر بر صنعت گردشگری میشود.
وی تصریح کرد: از سال ۹۵ و به طور ویژه طی سه سال گذشته از ۳۳۶ مغروقه کشور، ۱۸۶ مورد آن خارجسازی شده و خارجسازی ۶۰ مغروقه دیگر نیز در دست اقدام است.
کوهساری در ادامه به وضعیت مغروقهها در مناطق مختلف استان خوزستان اشاره کرد و گفت: مجموع مغروقهها در خورموسی ۱۸ مورد بود که ۶ مورد آن خارج سازی شده است و خارجسازی دو مورد از آنها در دستور کار است. همچنین در اروندرود تعداد کل مغروقهها ۶۸ مورد بود که ۳۹ مورد آن خارجسازی شده و خارجسازی ۱۲ مورد در دست اقدام است. در منطقه کارون نیز از مجموع ۴۲ مورد مغروقه یک مورد خارجسازی شده و خارجسازی ۶ مورد در دست اقدام است.
وی افزود: جمعا در استان خوزستان، ۱۲۸ مورد مغروقه وجود داشت که ۴۶ مورد آن خارجسازی شده است و خارج سازی ۲۶ مورد دیگر نیز در دست اقدام است. همچنین در استان بوشهر از بین ۱۸۸ مورد مغروقه ۱۳۱ مورد خارجسازی شده و خارجسازی ۳۰ مورد دیگر نیز در دستور کار قرار دارد. این درحالی است که در استان هرمزگان نیز تعداد مغروقه ها به ۲۷ مورد می رسید که تاکنون ۹ مورد از این تعداد خارج شده و خارجسازی ۴ مورد نیز در دست اقدام است.
انتهای پیام/*
https://biknews.ir/5728کپی شد!
https://khabarbandaremamkhomeyni.ir/5728/یکی-از-سریعترین-عملیاتهای-خارج/کپی شد!