پساب صنعتی “خورموسی” بندرامام خمینی(ره) را به جیوه آلوده کرده‌ است

به گزارش خبر بندر امام خمینی(ره)به نقل از ایرنا، محمد جواد اشرفی جمعه در نشست با مدیران صنایع پتروشیمی بندرامام خمینی(ره) اظهار داشت: در شهرستان ماهشهر صنایعی وجود دارد که سالهاست آلودگی را به صورت مستقیم از طریق هوا و به طور غیرمستقیم از طریق تخلیه پساب بسیار آلوده و گردش آن از طریق آبزیان به خورد مردم می دهند.

وی افرود: باعث تاسف است که سازمان محیط زیست اعلام کند خورموسی از لحاظ آلودگی جیوه آلوده ترین نقطه دنیاست و این حاصل فعالیت صنایع پتروشیمی است.

مدیر کل حفاظت  محیط زیست استان خوزستان گفت: چند صنعت خاص در منطقه همچنان این مسیر اشتباه و مخرب محیط زیست را ادامه می‌دهند و کمترین توجهی به مسائل محیط زیستی ندارند.

بیشتر بخوانید:

پتروشیمی امیرکبیر در اجرای مسؤولیت‌های زیست محیطی پیشگام است

جزایر خور موسی بندر امام خمینی(ره) تحت مراقبت زیست محیطی قرار می‌گیرند

دومین عامل تهدید کننده در خوزستان تهدیدات شیمیایی است

اشرفی تصریح کرد: خیلی از واحدهای صنعتی اقدامات مناسبی در سیستم‌های پایش خود انجام داده اند و انتظار می رود این اقدامات ارتقا یابد تا  در زمینه حفظ محیط زیست به نقطه مطلوب و کامل برسیم.

وی افزود: کلیه صنایع پتروشیمی و پالایشگاهی جز صنایع آلاینده به شمار می‌روند مگر اینکه شرکتی مانند پتروشیمی تخت جمشید اقدامات موثر خود را در راستای محیط زیست گزارش دهند.

اشرفی به مسئولیت‌های اجتماعی صنایع پتروشیمی تاکید کرد و گفت: جای تاسف دارد که در ماهشهر حدود ۵۰ هکتار فضای سبز با هزینه‌های بسیار زیاد در حال از بین رفتن است در صورتی که برای مدیریت و نگهداری آن سالانه حدود ۱۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است ولی شرکت‌های تولیدی که از این منطقه سودآوری دارند تامین این هزینه را بر عهده نمی گیرند. البته شهرداری به عنوان متولی شهر باید حداکثر تلاش خود را در راستای نگهداری فضای سبز داشته باشد.

وی اظهار داشت: مردم منطقه در سخت ترین شرایط آب و هوایی و همچنین محیط زیستی زندگی می کنند ولی دست اندرکاران حاضر به تامین اعتبار برای نگهداری فضای سبز این منطقه نیستند.

وی صنعت پتروشیمی و پالایشگاهی را مولد آلودگی معرفی  کرد و گفت: باید نقطه مطلوب را به سمت عدم آلودگی هدایت کنیم، دستیابی به عدم آلودگی با رعایت استانداردها، الزامات زیست محیطی و توجه به قوانین بالادستی در ارتباط با محیط زیست بدست می‌آید.

اشرفی تصریح کرد: دسترسی به این قوانین امکان پذیر نیست مگر اینکه دست‌انداران محیط زیستی به این قوانین باور داشته باشند و بپذیریم راه نجات توجه به این قوانین و مقررات است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان افزود: در سرلوحه برنامه کاری این سازمان مواردی چون هوای پاک، تالاب، خاک و آلودگی پسماند به جد از سوی محیط زیست مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی اظهار داشت: صنایع در شرایط فعال هستند که با چالش‌ها و محدودیت‌های زیادی برای بهره‌گیری از تکنولوژی روز دنیا برخوردار هستند و بهره‌گیری از دانش و تکنولوژی بومی می‌تواند راهکار خوبی باشد.

اشرفی خواستار توجه به حفظ محیط زیست و سلامت شهروندان از سوی شرکت‌های صنعتی شد و گفت: شرکت‌هایی در صنایع پتروشیمی وجود دارد که سالهاست تولید آلودگی می‌کنند، قبل از تحریم هم این آلودگی ها وجود داشت و توجهی به مسائل زیست محیطی نداشتند اما انتظار می‌رود توجه به مسائل محیط زیست بیشتر شود، اگر تولید مهم است محیط زیست هم مهم است، اگر صنعت مناسب است در کنار آن محیط زیست هم باید در راس امور قرار گیرد. صنعت بدون محیط زیست و محیط زیست بدون صنعت معنی ندارد و با یک نگاه متوازن به موضع تولید که دسترسی به توسعه پایدار است باید مطلوب صنایع و دستگاه‌های نظارتی باشد.

وی با اشاره به عوارض آلایندگی گفت: عوارض آلایندگی در تبصره ۳۸ قانون پیشبینی شده است و صنایعی که مسائل زیست محیطی را رعایت نکنند با اعلام سازمان حفاظت محیط زیست مشمول پرداخت یک درصد از درآمدشان میشوند. بدون شک مطلوب سازمان محیط زیست پرداخت این عوارض نیست بلکه ترجیح داده می‌شود این عوارض آلایندگی در راستای اصلاح سیستم و ارتقای سیستم از جنبه محیط زیستی مصرف شود. ضمن اینکه اجازه داریم در کنار پرداخت‌های نقدی که شرکت‌ها بابت آلودگی دارند از ابزارهای قانونی دیگری استفاده کنیم تا توجه به مسائل محیط زیستی بیشتر شود.

اشرفی گفت: رعایت محیط زیست و رعایت بهداشت و سلامت مردم خط قرمز سازمان محیط زیست است، اگر صنعتی صرفا به تولید و سودآوری مجموعه خود توجه می‌کند و به فکر بهداشت و سلامت روحی و جسمی مردم نباشد با آن برخورد می‌شود. رویکرد جدید سازمان حفاظت محیط زیست در خوزستان رویکرد قانونی برای حفظ محیط زیست و سلامت مردم بوده و در این راستا با متخلفان برخورد می شود و مماشاتی با صنعت در این خصوص نخواهد شد.

وی تصریح کرد: صنعتگران سالهاست خود را در مرحله طراحی زیست محیطی قرار داده اند که انتظار می‌رود پس از سالها وارد مرحله اجرایی شوند و به نبود اعتبارات و تحریم‌ها بسنده نکنند زیرا این نوعی خیانت به مردم است.

فرماندار بندر ماهشهر نیز در این نشست گفت: تاکید داریم از صنعت حمایت شود، با توجه به شرایط کشور در حدی که می توان از مسائل محیط زیست گذشت کرد با صنعت همکاری شده است.

محسن بیرانوند افزود: در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ۲۳ پتروشیمی فعال حساسیت‌ها به مسائل محیط زیست بیشتر است ضمن اینکه از مجموعه شرکت‌هایی که در مباحث رعایت زیست محیطی گامهای موثری برداشتهاند تشکر می‌کنیم.

وی اظهار داشت: اگر شرکتی در راستای حفظ محیط زیست اقدامی نداشته باشد زحمات دیگر شرکت‌ها هدر می‌رود و انتظار می‌رود تمامی شرکت‌ها در راستای حفظ محیط زیست همکاری کنند.

فرماندار بندرماهشهر گفت: با توجه به تمامی مزایای مالی که شرکت‌های پتروشیمی برای کشور دارند باید محیط زیست را مهم بدانند و در زمینه مسایل اجتماعی در منطقه هزینه کنند.

بیرانوند گفت: برخی شرکت‌ها بیشتر از توان خود در راستای محیط زیست سهم خود را پرداخت می‌کنند ولی شرکت‌های دیگری هستند که سهم خود را نادیده می‌گیرند. این اقدام آنها حق مردم و دیگر شرکت‌ها را پایمال می‌کند، امسال به لحاظ اعتبار ملی در شرایط سختی قرار داریم و در مناطقی مانند ماهشهر و بندر امام خمینی(ره) اگر کمک‌های راهبردی نباشد با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌شویم.

وی نقش صنعت در کاهش جرائم شهرستان بندرماهشهر را مهم برشمرد و گفت: در حوزه امنیتی مساعدت‌هایی خوبی شده و در پنج ماهه امسال شاهد کاهش جرایم هستیم که  این مهم با توجه صنعت به دست آمده است.

‘خور موسی’ شاخه مثلث شکلی است در انتهای شمال غربی خلیج فارس، که در شمال آن بندر امام خمینی(ره) و منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی قرار دارد. بیشترین پراکنش ماهی حلوا سفید (زبیدی) در خلیج فارس، در منطقه خور موسی و جزیره قشم است و مردم بومی زیادی با صیادی از این محل ارتزاق می کنند.

پیش از این نیز اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان نسبت به آلودگی آب و خاک در منطقه هشدار داد و اعلام کرد نتایج مطالعات نشان می‌دهد که میزان جیوه در خورموسی بندر امام خمینی(ره) در جنوب خوزستان بالاتر از میانگین جهانی است و ماهی‌های این منطقه به جیوه آلوده هستند.

انتهای پیام/ و

https://biknews.ir/9163کپی شد! https://khabarbandaremamkhomeyni.ir/9163/پساب-صنعتی-خورموسی-بندرامام-خمینیره-ر/کپی شد!