فریاد زیر آب مردم بندر امام خمینی (ره) + فیلم

مردم بندر امام خمینی (ره) باید با تراژدی زیست زیرآب مانوس بشوند و انگار مردم صدایشان را در زیر آب فریاد می‌زنند که از سال ۹۹ تاکنون با آن همه رفت و آمد مسئولان هیچ تغییری موثری در وضع آنان نشده است.

به گزارش پایگاه خبری خبر بندر امام خمینی(ره) به نقل از تسنیم، بارش بیش از ۱۱۰ میلیمتر باران در روز دوشنبه ۲۸ آبان ماه، سبب آبگرفتگی شدید معابر و منازل  بندر امام خمینی(ره) شد و تراژدی تلخ ۱۳۹۹.۹.۹ در حالی رقم خورد که تبلیغات فراوان مسئولان ذیربط با اعلام رقم‌های قابل توجه هزینه شده این ذهنیت را به وجود آورده بود که دیگر این فاجعه رخ نمی‌دهد.

حجم بالای مشکلات جبران‌ناپذیر حاصل از این بارندگی، داستان تکراری وعده‌های ‌‌مسئولان مختلف به مردم از طرفی ‌عدم پاسخگویی مسئولان شهری و نیز خدمات‌رسانی محدود گروه‌های خدمت‌رسان سبب شکایت و نارضایتی بسیار مردم شده است؛ چرا که در بازار شهر اوضاع خوب نیست، برخی از کسبه و بازاریان مناطق درگیر آبگرفتگی نیز خسارات قابل توجهی به مغازه و وسایل آنها وارد شده و با توجه به رقم بسیار پایین تسهیلات اعطایی در سال ۹۹ نسبت به حجم خسارت‌های وارده، امیدی به جبران خسارت توسط نهادهای ذیربط و مسئولان ندارند.

شاید این سخن سخت باشد که مردم شهر باید با تراژدی زیست زیرآب مانوس بشوند و انگار مردم صدایشان را در زیر آب فریاد می‌زنند که از سال ۹۹ تاکنون با آن همه رفت و آمدها‌ی مسئولان، ‌هیچ تغییری موثری در وضع آنان نشده است. شاید بتوان گفت که این تصاویر برای مردم بندرامام خمینی(ره) قرار نیست که تازگی نداشته باشد. این باران با وجود هشدارهای هواشناسی، غیرمترقبه و سانحه طبیعی نبود و هماند قبل، سیلی متعفن از آب باران و فاضلاب وارد خانه‌های مردم شده و خسارت‌ها و زیان‌های سال ۹۹ را برای مردم برجای گذاشته است.

شهر بندر امام خمینی(ره) با ظرفیت تامین غذا و ارز کشور در اوج شرایط تحریم، محتاج نگاهی برای راه‌اندازی چند پمپ تخلیه و احداث چند متر کانیو برای هدایت آب است که مردم تا زانو گرفتار، برای خارج کردن آب از منازلشان تلاش بیهوده نکنند.

با وجود تلاش و فعالیت منطقه سوم نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مرکز مقاومت بسیج سپاه بندر امام خمینی(ره)، منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، اداره کل بنادر و دریانوردی خوزستان، هلال احمر، ستاد بحران استانداری خوزستان و مواکب شهری از روزهای نخست در مدیریت بحران منطقه، ولی این احساس در مردم برای دل نگرانی از آینده برطرف نشد و از آن به عنوان نوش دارو بعد از مرگ سهراب، تعبیر می‌کنند.

مردم می‌گویند اگر این امکان وجود دارد که آب از معابر و منزل با کمک‌های خارج از شهرداری و آبفا انجام شود چرا چاره‌ای برای اینکار برای همیشه دیده نمی‌شود.مردم دیگر از هر وعده‌ مسئولان و رفت و آمد بی‌حاصل خسته شده‌اند و فقط اعمال موثر مسئولان را می‌خواهند و خواستار محاکمه قاطع، موثر و بازدارنده با عوامل و بانیان وضع موجود هستند.

در ادامه گزارش ویدئویی مشاهده بفرمایید:

 

روح الله عمادی مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خوزستان در گفت‌وگو با تسنیم درباره عملکرد بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اظهار کرد: بعد از آبگرفتگی سال ۹۹، هیئت دولت بازسازی ۵ هزار واحد مسکونی در بندر امام خمینی(ره) را مصوب کرد.با پیگیری‌های انجام شده تاکنون ۳ هزار واحد مسکونی عملیات اجرایی آنها شروع شد که از این تعداد هزار و ۲۰۰ واحد آماده بهره‌برداری است. ۲ هزار واحد مسکونی مصوب سال ۹۹ باقی‌مانده که مردم جهت تسریع در ساخت و بازسازی منازل اقدام نکردند، انتظار داریم با توجه به وقوع حوادث احتمالی جهت عملیات اجرایی اقدام کنند.

وی افزود: با توجه به حجم بالای بارندگی اخیر، واحدهای بازسازی شده توسط بنیاد مسکن در بندر امام خمینی(ره) خوشبختانه به علت رعایت اصول مهندسی ساخت طبق مطالعات و طراحی جغرافیایی منطقه‌ای،  منازل دچار آبگرفتگی نشدند. اکثر خانه‌هایی که در آبگرفتگی سال ۹۹ به علت اینکه از لحاظ مهندسی قابلیت درجا سازی نداشتند، سایت پشتیبان تحت عنوان شهرک‌های پشتیبان کوثر، رضوان و فردوس، پیش‌بینی شد. شهرک رضوان دسترسی، آسفالت معابر و انشعابات آب، فاضلاب، گاز، برق و عملیات اجرایی ساخت مسکن آن تکمیل شد.

عمادی درباره پروژه‌های اجرایی موردنیاز جهت تکمیل شهرک فردوس بیان کرد: عملیات اجرایی سیستم فاضلاب شهرک فردوس با تفاهمنامه انجام شده با اداره آبفا، شروع شده و بعد از آن گازرسانی و آسفالت معابر تکمیل می‌شود. جدول‌گذاری شهرک کوثر در حال انجام است که پس از زیرسازی و آسفالت معابر شهرک انجام خواهد شد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خوزستان درباره پروژه دفع آب‌های سطحی در شهرک‌های جدید اظهار کرد: کانال یک کیلومتری از انتهای شهرک کوثر به ارتفاع بیش از ۳ متر و عرض ۲ متر آب‌های شهرک‌های رضوان، کوثر و فردوس به صورت ثقلی به سمت خور هدایت می‌کند که عملکرد خوبی در سیل اخیر داشته باشد.

وی افزود: در هنگام بارندگی اخیر سطح آب خور بالا بود که نیاز به لایروبی داشت و این کانال می‌توانست عملکرد بهتر و بیشتری جهت تخلیه آب شهرک و مناطق نزدیک شهید دستغیب و جرف الملح داشته باشد، طبق هماهنگی با استانداری و فرمانداری در تلاش برای ایجاد کانال بتنی برای مسیر خاکی هزار و ۲۰۰ متر بعد از کانال ایجاد شده تا خور، هستیم.

عمادی درباره مصاحبه رئیس بنیاد مسکن کشور درباره ۴۵۰ میلیارد جهت هزینه آبگرفتگی شهرک‌های جدید، گفت: مبلغ اعلام شده توسط رئیس بنیاد مسکن کشور مربوط به مجموع کل کارهای عمرانی انجام شده در بندر امام خمینی(ره)، است. کارشناسان برای ۲ هزار واحد مسکونی خسارت دیده فرم ارزیابی جهت تعیین شدت و نوع خسارت و جمع‌آوری آمار، تکمیل شده است.تکرار آبگرفتگی به ما درس می‌دهد که هر چه سریعتر واحدهای غیرمقاوم با کمک مردم هر چه سریعتر مقاوم‌سازی شود.

وی با انتقاد از عملکرد برخی بانک‌ها برای اختصاص به موقع تسهیلات گفت: از بانک صادرات برای همکاری جهت اختصاص بموقع منابع مالی و آسان گرفتن ضمانت به مردم خسارت دیده از آبگرفتگی، تشکر ویژه داریم.

انتهای پیام/

https://biknews.ir/15616کپی شد! https://khabarbandaremamkhomeyni.ir/15616/فیلم-فریاد-زیر-آب-مردم-بندر-امام-خمینی/کپی شد!
گزارش:
رضا ولایتی