جهاد سازندگی بندر امام خمینی (ره) حلقه گمشده دفاع مقدس

جهاد سازندگی بندر امام خمینی(ره) که با هدف کمک به رفع محرومیت از روستا‌های منطقه، توسط جوانان شهر تشکیل شد، با شروع جنگ تحمیلی، ماموریت تازه‌ای به این ارگان محول شد. ولی امروزه به جز خاطراتی در اذهان عمومی، هیچ سندی از فعالیت این ارگان انقلابی در دسترس نیست.

به گزارش پایگاه خبری خبر بندر امام خمینی (ره)، با شروع انقلاب اسلامی و به فرمان امام خمینی(ره) بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران، در اقصی نقاط کشور ارگانی به نام “جهاد سازندگی” برای خدمت‌رسانی و رفع محرومیت از روستا‌های کشور تشکیل شد.

جهاد سازندگی در بندر امام خمینی(ره) توسط تعدادی از جوانان شهر به صورت داوطلبانه تشکیل شد و کار خدمت‌رسانی به تمام روستاهای حاشیه رودخانه جراحی را آغاز کردند.

در اواخر شهریور ۱۳۵۹، با آغاز حمله ارتش بعثی به کشور، بندر امام خمینی(ره) که یکی از نزدیک‌ترین شهر‌ها به آبادان و خرمشهر بود وظیفه ساماندهی به ده‌ها هزار شهروند جنگ‌زده و همچنین کمک‌رسانی به نیرو‌های رزمنده را بر عهده گرفت.

رحیم خلیلی از اعضای سابق شورای جهاد سازندگی بندر امام خمینی(ره) در گفت‌وگو با رکنا اظهار کرد: با شروع جنگ تحمیلی، بلافاصله به ۸۰ تفنگ‌ “ام یک” مسلح شدیم. نیرو‌های جهاد سازندگی بندر امام خمینی (ره) علاوه بر کمک در حفظ امنیت شهر که پشت جبهه بود، در کمک‌رسانی به نیرو‌های رزمنده از قبیل سنگرسازی با لودر‌ها، اعزام یخ، آب و مایحتاج رزمندگان به جبهه‌ها، تأمین و نگهداری سوخت برای خودرو‌های نظامی، برگزاری کلاس‌های آموزش نظامی به جوانان و… نیز مشارکت جدی داشتند.

وی ادامه داد: تعدادی از نیرو‌های جهاد سازندگی بندر امام خمینی(ره) به مدت دوماه زیر بارش خمپاره و بمباران بعثی‌ها در پالایشگاه آبادان مستقر شدند و در این مدت حدود ۸۰ رأس گاو شیر ده هلندی که در پالایشگاه ر‌ها شده بودند و هر روز بر اثر برخورد ترکش‌ها از بین می‌رفتند را به یکی از روستا‌های بندر امام خمینی(ره) و سپس به اهواز منتقل می‌کردند.

ذوالفقار شریعت نیز از اعضای سابق جهاد سازندگی بندر امام خمینی(ره) علاوه بر تأیید صحبت‌های همرزمش، بیان کرد: به جز تعدادی نیروی فنی مثل راننده، مکانیک و برقکار، سایر اعضای جهاد سازندگی بندر امام خمینی(ره) به صورت داوطلبانه خدمت می‌کردند تا اینکه به خاطر بروز اختلافاتی با جهاد استان خوزستان، در سال ۱۳۶۰، جهاد سازندگی بندر امام خمینی(ره) را با تمام امکانات و روستا‌های تحت پوشش منحل شد و تحویل جهاد سازندگی بندر ماهشهر دادند.

وی افزود: پس از پایان جنگ تعدادی از جهادگران ما برای دریافت گواهی حضور در جهاد سازندگی بندر امام خمینی(ره) و جبهه به جهاد سازندگی ماهشهر و استان مراجعه کردند ولی در کمال ناباوری هیچ پرونده‌ای از جهاد سازندگی بندر امام خمینی (ره) یافت نشد.

شریعت گفت: مسئولان گذشته و حالِ جهاد کشاورزی استان خوزستان برای اثبات ادعای ما، درخواست برگ‌های ماموریت و فیش حقوقی می‌کنند، در حالی که در آن زمان ما به اصلاح “فی سبیل الله” خدمت می‌کردیم و چنان وضعیت ما به دلیل یورش ناگهانی دشمن بعثی آشفته بود که ماموریت‌ها شفاهی ابلاغ می‌شد و مثل الان یا اواسط جنگ، بوروکراسی و کاغذ بازی نبود.

وی افزود: اینگونه رفتار‌ها و کتمان واقعیت و عدم تلاش برای روشن شدن مسأله توسط مسئولان جهاد کشاورزی استان خوزستان نمی‌تواند تلاش و از خودگذشتی جهادگران بندر امام خمینی(ره) را به فراموشی بسپارد، زیرا هنوز خاطرات فداکاری‌های فرزندان این بندر در اذهان شهروندان زنده و جاری است.

شریعت تاکید کرد: انتظار داریم سازمان جهاد کشاورزی خوزستان موضع خود را در خصوص این ارگان فراموش شده که علاوه‌ بر اینکه روستاهای زیادی را تحت پوشش داشت، در نبرد با دشمن بعثی هم حضوری فعال داشته را به صورت شفاف بیان کند.

انتهای پیام/

https://biknews.ir/15442کپی شد! https://khabarbandaremamkhomeyni.ir/15442/جهاد-سازندگی-بندر-امام-خمینی-ره-حلقه-گ/کپی شد!