منشا بوی نامطبوع در بندر امام خمینی(ره) مشخص شد

رئیس اداره گاز بندر امام خمینی(ره) گفت: سارقان مقداری ماده صنعتی "ادورانت" را در ورودی زمین ایستگاه تقویت گاز و مقداری در فاضلاب شهری برای سرقت بشکه آن، تخلیه کردند که سبب ایجاد انتشار بوی نامطبوع شبیه گاز در هوای شهر شده است.

جمیل چعبی دقایقی قبل در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری خبر بندر امام خمینی(ره)‌ درباره علت انتشار بوی نامطبوع که هوای بندر امام خمینی(ره) را آلوده کرده بود، اظهار داشت: گاز طبیعی ماده‌ای بی رنگ و بی بو است که در صورت نشت بسیار خطرآفرین است و با افزودن مواد شیمیایی خاصی به نام “ادورانت” آن را بودار می‌کنند تا در صورت نشت به راحتی بتوان آن را تشخیص داد.

وی افزود: ساعت ۲۱ طبق گزارش تلفنی اهالی شهرک مقداد بندر امام خمینی(ره) مبنی بر انتشار بوی گاز، بلافاصله نیروهای امداد و تعمیرات و گروه نشت یاب در محل حاضر و شروع به جستجوی محل انتشار بو کردند، ولی هیچگونه نشتی مشاهده نشد.

چعبی گفت: بلافاصله نیروهای امداد گاز به ایستگاه تقویت فشار ورودی شهر از سمت آبادان هدایت و مشخص شد یکی از بشکه‌های “ادورانت” درون ایستگاه که حاوی حدود ۲۰ لیتر ادورانت بوده توسط افراد ناشناس به سرقت رفته است.

رئیس اداره گاز بندر امام خمینی(ره) درباره علت بوی نامطبوع تاکید کرد: سارقان مقداری از این ماده صنعتی بی‌رنگ را روی زمین ورودی ایستگاه تقویت گاز و مقداری در فاضلاب شهری برای سرقت بشکه فلزی آن، تخلیه کردند که سبب ایجاد انتشار بوی نامطبوع شبیه گاز در هوای شهر شده است.

وی با بیان اینکه به خاطر حساسیت بالای ایمنی این ماده در ایستگاه‌های خارج از شهر نگهداری می‌شود، تاکید کرد: حجم ادورانت تخلیه شده با توجه به خاصیت فیزیکی آن، به سرعت در هوا منتشر شده و هم‌اکنون پس از تجزیه کامل آن، هوای شهر به حالت عادی برگشته شد.

یادآور می‌شود گاز طبیعی باید به گونه ای بودار شود که اگر نشت پیدا کرد حداقل به میزان ۲۰ درصد حجم پایین انفجار خود برسد، توسط افراد عادی با حد متوسط بویایی قابل تشخیص باشد. به همین دلیل به گازی که در شرایط طبیعی فاقد بو است، مقادیر معینی مواد بودارکننده نظیر “ادورانت” افزوده می شود.

ماده بودارکننده گاز طبیعی، کالایی استراتژیکی در صنعت گاز به شمار می‌رود که براساس استانداردهای موجود برای بودار کردن گاز باید در هر متر مکعب، بسته به نوع ماده بودارکننده و دستگاه تزریق ۱۵ تا ۲۵ میلی‌گرم از این ماده تزریق شود.

انتهای پیام/و

https://biknews.ir/13709کپی شد! https://khabarbandaremamkhomeyni.ir/13709/منشا-بوی-نامطبوع-در-بندر-امام-خمینیره/کپی شد!