نخستین زمین طرح ساماندهی مناطق نابه‌سامان بندر امام خمینی(ره) تحویل داده شد

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: یکی از پروژه های مهم و بسیار اساسی در بندر امام خمینی(ره) بحث ساماندهی بافت نابسامان و در معرض این شهر است و امروز نخستین متقاضی قرارداد واگذاری زمین وی انجام و کلنگ‌زنی آن انجام شد.

به گزارش خبر بندر امام خمینی(ره) به نقل از تسنیم، رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به همراه مسئولان استان خوزستان و شهرستان بنیاد مسکن شامگاه پنجشنبه از روند بازسازی مناطق آبگرفته آذرماه ۹۹ بندرامام خمینی(ره) بازدید کرد.

اکبر نیکزاد ثمرین در حاشیه آیین کلنگ‌زنی و تحویل زمین جهت احداث ساختمان طرح ساماندهی مناطق نابه‌سامان بندر امام خمینی(ره) در جمع خبرنگاران اظهار داشت: یکی از پروژه‌های مهم و بسیار اساسی در شهر بندر امام خمینی(ره) که در حال  اجرا است، بحث ساماندهی بافت نابسامان و در معرض خطر این شهر است.

وی افزود: ۵ هزار واحد مسکونی غیرمقاوم در بندر امام خمینی(ره) داریم که از لحاظ ساخت و معابر عمومی، اصول فنی آن رعایت نشده است که اینها باید سامان‌دهی می‌شدند.

نیکزاد ثمرین با بیان اینکه دفع آب‌های سطحی و فاضلاب در بندر امام خمینی(ره) که در آذرماه ۹۹ با مشکل جدی روبه‌رو شده بود، مورد توجه مسئولان قرار گرفت گفت: همه مسئولان تاکیدشان بر این بود که مشکلات بندر امام خمینی(ره) باید ساماندهی شود و با یک برنامه‌ریزی خوب و ضربتی با کمک مشاوران خبره، مطالعات لازم به عمل آمد.

وی در ادامه بیان کرد: برای ساخت مسکن با محوریت مردم به تعداد ۵ هزار واحد مسکونی نیاز به زمین بیشتری بود بنابراین برنامه‌ریزی لازم شد که تعدادی از منازل که دارای مساحت لازم است، در جاسازی شود که عملیات اجرایی درجاسازی در مرحله فونداسیون، اسکلت و تعدادی سقف در حال انجام است.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: برای تعدادی از ساکنان که امکان درجاسازی فراهم نبود، یک سری از اراضی تامین شده و با نقشه تفکیکی مهندسی، جابه‌جا شدند و امروز نخستین متقاضی قرارداد واگذاری زمین وی انجام و کلنگ‌زنی آن انجام شد.

وی درباره میزان تسهیلات ارائه شده به متقاضیان ساخت مسکن مناطق آبگرفته بندر امام خمینی(ره) بیان کرد: برای ساخت این واحدها ۱۳۰ میلیون تومان تسهیلات کم بهره بانکی و ۵۵ میلیون تومان کمک بلاعوض در نظر گرفته شده است و علاوه بر آن ۱۶۰ کیسه سیمان هدیه بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی که در حین ساخته به حضور مردم اهدا می‌شود.

بیشتر بخوانید:

زمین‌ سکونتگاه‌های غیررسمی و فاقد سند بندرامام خمینی(ره) به صورت رایگان واگذار می‌شود

سکونتگاه‌های غیررسمی بندر امام خمینی(ره) به شهرک‌های استاندارد تبدیل می‌شوند

طرح شهرسازی بندر امام خمینی در کمیسیون ماده پنج نهایی شد

گروه‌های جهادی ۲۳۵ منزل را برای محرومان بندر امام خمینی (ره) بازسازی کردند + فیلم

نیکزاد ثمرین با بیان اینکه در تلاش برای ساخت واحدهای مسکونی در کمترین زمان ممکن با محوریت مردمی هستیم  تاکید کرد: برای زیرساخت‌های این منازل برنامه‌ریزی‌های خیلی خوبی برای اجرای شبکه‌های فاضلاب و دفع آب‌های سطحی، جدول‌گذاری، زیرسازی آسفالت شبکه معابر و حتی کاربری‌های عمومی مدرسه و فضای سبز در طراحی و تصویب نقشه‌های تفکیکی با کمک اعضای کمیسیون‌های مختلف به ویژه کمیسیون ماده ۵ انجام شده است.

وی گفت: در مورد تحویل زمین، پرداخت تسهیلات ساخت مسکن و تعمیرات منازل هیچ مشکلی نداریم تنها انتظار داریم مردم به علت تعداد بالای متقاضیان کمی حوصله کنند تا مراحل به موقع توسط کارشناسان انجام شود.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در ادامه تاکید کرد: مساحت واحدهای مسکونی در این منطقه ۸۰ مترمربع است اما در زمینه ساخت طبق بررسی‌های انجام شده؛ نیاز به چند متر سنگ‌چینی در زیر ساختمان‌ها است که همین مسئله هزینه ساخت را بالا می‌برد. از این‌ رو در جلسات برگزار شده درخواست شده که مبلغ وام‌های ترمیمی نیز اضافه شود.

وی در رابطه با متراژ اراضی واگذار شده گفت: اراضی واگذار شده نیز زیر نظر مشاوران تخصصی انجام گرفته و طبق قرارداد به متقاضیان تحویل داده می‌شود و برای موارد خاص مثل اجاره‌نشینان نیز سازوکاری مشخص شده است.

یادآور می‌شود در تاریخی که بسیاری از مردم و رسانه‌ها روی تاریخ ۸ آذرماه ۹۹ به عنوان تاریخی مورد توجه متمرکز بودند، اهالی برخی شهرهای خوزستان با آبگرفتگی سنگینی درگیر بودند. باران‌های پاییزی در آذر ماه ۹۹ در سایه بی‌تدبیری مسئولان شهری به علت نبود زیرساخت دفع آب‌های سطحی و لایروبی نشدن فاضلاب شهری سبب آبگرفتگی منازل و معابر بندر امام‌‌ خمینی(ره)‌ شد و خسارت‌های جبران ناپذیری به منازل، مراکز تجاری مردم وارد کرد و پس از ۵ روز تلاش شبانه‌روزی نیروهای مردمی، جهادی، سپاه، بسیج و ارگان‌های دولتی، فروکش کرد.

بخش بندر امام خمینی(ره) در شمال غربی خلیج فارس و در انتهای آبراه طبیعی خورموسی، بزرگترین بندر تجاری استان خوزستان است.  منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی(ره) با داشتن ۳۸ اسکله فعال به‌طول ۷ کیلومتر، بزرگ‌ترین بندر فعال ایران است. اداره‌کل بنادر و دریانوردی و اداره‌کل گمرک استان خوزستان، بزرگترین پایانه حمل کالای اساسی کشور، منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در این شهر بندری واقع شده‌ است. بندر امام خمینی از طریق آزادراه اهواز ــ بندر امام خمینی(ره) به کریدور شمال جنوب و راه‌آهن سراسری آن را به پایتخت پیوند می‌دهند.

انتهای پیام/و

https://biknews.ir/13274کپی شد! https://khabarbandaremamkhomeyni.ir/13274/نخستین-زمین-طرح-ساماندهی-مناطق-نابه‌س/کپی شد!