سکونتگاه‌های غیررسمی بندر امام خمینی(ره) به شهرک‌های استاندارد تبدیل می‌شوند

رئیس ستاد بازسازی مناطق آبگرفتگی ماهشهر و بندر امام خمینی(ره) گفت: با کمک پژوهشکده سوانح طبیعی بنیاد مسکن استان خوزستان شهرک‌های مبتنی بر استانداردهای شهرسازی در سکونت‌های غیررسمی بندر امام خمینی(ره) ایجاد می‌شود.

به گزارش خبر بندر امام خمینی (ره) حیدر تجلی در گفت‌وگو با تسنیم درباره آخرین اقدام‌های بنیاد مسکن خوزستان در بندر امام خمینی(ره)، ماهشهر و شهر شهید چمران اظهار داشت: کارشناسان در روزهای نخست آبگرفتگی در بندر امام خمینی(ره)، ۱۰۰۰ واحد فرسوده و قابل تعمیر را ارزیابی کردند.

وی افزود: علاوه بر مسائل مربوط به آبگرفتگی در بندر امام خمینی(ره)، مشکل‌های سکونت‌گاه‌های غیررسمی پیش آمد که با رایزنی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خوزستان با معاون اول رئیس‌جمهور، موافقت ۵۰۰۰ واحدهای احداثی برای ساماندهی و طراحی این نوع سکونتگاه‌های غیررسمی اخذ شد.

تجلی در ادامه بیان داشت: مشاوران بنیاد مسکن در حال انجام تحقیق برای ایجاد شهرک‌های مبتنی بر استانداردهای شهرسازی در سکونت‌های غیررسمی، برای هویت بخشی، اختصاص سند ملکی و زیرساخت‌‌‌های جدول‌گذاری، فضای سبز، تاسیسات برق و آب و فاضلاب و… است.

بیشتر بخوانید:

اینجا “ونیز” نیست/آبگرفتگی عجیب منازل و معابر در بندر امام خمینی + فیلم

‌اعتراض شدید مردم بندر امام خمینی(ره) به معاون اول رئیس جمهور / چرا این منطقه “شهرستان” نمی‌شود؟ + فیلم

اعطای کمک‌های بلاعوض دولتی و تسهیلات کم‌‌بهره بانکی به خسارت‌دیدگان آبگرفتگی خوزستان + فیلم

شهردار بندر امام خمینی(ره) تعلیق شد

رئیس ستاد بازسازی مناطق آبگرفتگی ماهشهر با بیان اینکه در شهرهای بندرماهشهر، بندر امام خمینی(ره) و شهید چمران‌ ۵۰۰۰ واحد احداثی و ۱۹۲۰ واحد تعمیری در دستور کار قرار دارد، گفت: ۷۳۰ مورد تعمیر منازل آنها به پایان رسیده است و بالغ بر ۲۵۰ واحد پروانه ساخت دریافت شده که در مرحله آواربرداری و ساخت قرار دارند.

تجلی درباره برنامه و هدف بنیاد مسکن در بندر امام خمینی(ره) عنوان کرد: در روزهای نخست، خدمات فوری تعمیری و معیشتی بود ولی هدف‌گذاری اصلی بنیاد مسکن منازل احداثی و ساماندهی منازل سکونتگاه‌های غیررسمی جرف‌الملح، نیزار ( کوی امام رضا)، PS4، کوی شهید صباغان ( کمپ بی)، فرهود آباد، پشت اداره برق در برنامه قرار داشت.

وی افزود: به علت عدم تخصیص پروانه تعمیری و احداثی توسط شهرداری به سکونتگاه‌های غیررسمی، با هماهنگی شهرداری بندر امام خمینی(ره) و مشاوران پژوهشکده سوانح طبیعی بنیاد مسکن، راهکار اساسی این مشکل در حال رفع شدن است.

تجلی با بیان اینکه ارزیابی خسارت به صورت‌ خانه‌ به خانه توسط کارشناسان بنیاد مسکن انجام شده و خسارت‌ها در بخش معیشتی و تعمیری سطح خسارت را به سه سطح تقسیم‌بندی شد، گفت: سطح اول شامل بیشترین خسارت، ۳۰ میلیون تسهیلات کم‌بهره بانکی و ۱۵ میلیون بلاعوض، سطح دوم خسارت، ۲۰ میلیون تسهیلات کم‌بهره بانکی و ۱۰ میلیون بلاعوض، سطح سوم کمترین خسارت، ۱۵ میلیون تسهیلات کم‌بهره بانکی و ۷ میلیون بلاعوض اختصاص داده می‌شود.

وی افزود: در بحث منازل احداثی، ۱۳۰ میلیون تسهیلات کم‌بهره بانکی و ۵۵ میلیون کمک بلاعوض با ۳ سال تنفس بازپرداخت تعلق می‌گیرد.

رئیس ستاد بازسازی مناطق آب گرفتگی ماهشهر عنوان کرد: کمک‌های بلاعوض به خسارت دیدگان اختصاص داده شده است ولی برای تسهیلات کم‌بهره بانکی، بنیاد مسکن در حال رایزنی با بانک مرکزی در نحوه بازپرداخت است.

وی گفت: دستور کارهای لازم توسط کارشناسان مناطق شهری در فرم‌هایی و مراجعه حضوری برای نوع رفع خسارت و کارهای که باید انجام شود، به مردم داده شده است و بعد از تصویربرداری قبل و بعد از کار، اقساط تسهیلات بانکی آزاد می‌شود و کارشناسان به صورت تلفنی پاسخگوی سوال‌های مردمی هستند و نیاز به مراجعه حضوری نیست.

تجلی در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم درباره اینکه برای صاحبان منازل که توانایی بازسازی و احداث را ندارند، برنامه‌ای توسط بنیاد مسکن در نظر گرفته شده است، گفت: همکاران بنیاد مسکن تجربه بالایی در سیل ۹۸ خوزستان دارند و برای کمک به هزینه بالای دستمزد و مصالح ساختمانی، نیروهای اجرایی از شهرهای شوش، اهواز، کارون و… برای کمک به منطقه آوردیم.

وی افزود: علاوه بر آن نیروهای جهادی در قرارگاه سازندگی و محرومیت‌زدایی امام علی(ع) سپاه زیر نظر سردار اباذری برای کمک به ساخت افراد از کارافتاده و نیازمند، کار احداث واحد مسکونی را بر عهده داشته و در حال ساخت منزل برای محرومان هستند.

رئیس ستاد بازسازی مناطق آبگرفتگی ماهشهر و بندر امام خمینی(ره)‌ در پایان گفت: از صبر و صبوری مردم و همکاری مسئولان شهری و شهرسازی تشکر داریم و اگر قصور و کوتاهی از جانب ما بوده است، عذرخواهی می‌کنیم.

یادآور می‌شود باران‌های پاییزی به علت نبود زیر ساخت دفع آب‌های سطحی و لایروبی نشدن فاضلاب شهری سبب آبگرفتگی منازل و معابر بندر امام‌‌ خمینی(ره)‌ شد و خسارت‌های جبران ناپذیری به منازل، مراکز تجاری مردم وارد کرد.

انتهای پیام /و

 

https://biknews.ir/12406کپی شد! https://khabarbandaremamkhomeyni.ir/12406/سکونتگاه‌های-غیررسمی-بندر-امام-خمینی/کپی شد!