خط آهن بندرامام‌خمینی(ره) به خرمشهر ‌کاملا توجیه‌دار برای حمل و نقل بار و صادرات است

به گزارش خبر بندر امام خمینی(ره) به نقل از تسنیم، غلامرضا شریعتی در آئین افتتاح ریل باس شهری در اهواز  با بیان اینکه نیاز است تا سهم خطوط ریلی در خوزستان افزایش پیدا کند، اظهار داشت: توسعه خطوط ریلی در کشور و به خصوص استان خوزستان و شهرستان اهواز تا حدودی مغفول مانده است و در این زمینه آن طور که باید نتوانسته ایم بهره‌برداری لازم از چنین موضوعاتی داشته باشیم.

وی افزود: بحث جابه‌جایی در سراسر دنیا توسعه، رشد و پیشرفتی که داشته است مانند بسیاری از صنایع دیگر غیر قابل پیش بینی بوده است.

استاندار خوزستان گفت: حمل و نقل ریلی در جهان به شکل قابل ملاحظه ای رشد ویژه ای داشته است. در این زمینه شاهد افزایش کیفیت، سرعت و ایمنی حمل و نقل ریلی در جهان هستیم. از جهت است که حمل و نقل ریلی روز به روز جایگاه خود را در دنیا به صورت ویژه پیدا کرده و نقش موثری در جا به جایی مسافر و بار داشته است.

وی ادامه داد: در شهرهای توسعه یافته، متروها، تراموا و قطارهای شهری هر کدام نقش خود در جابه‌جایی‌ها ایفا می کند. این مسایل به مدیریت زمان و همچنین مسایل زیست محیطی کمک شایانی می کند و شرایط روانی را برای تردد مردم در سطح آن کلان شهر به خوبی مهیا می کند و نقش موثری نیز در کاهش هزینه های خانوار دارد.

شریعتی گفت: صنایع ریلی به دلیل کیفیت بالای تردد و ارزان بودن نقش زیادی را در زندگی و تردد مردم دارد. این مساله در کشور و به خصوص استان خوزستان و شهرستان اهواز تا حدودی مغفول مانده است و در این زمینه آنطور که باید نتوانسته‌ایم بهره‌برداری لازم از چنین موضوعاتی داشته باشیم.

وی تصریح‌کرد: نیاز است تا سهم خطوط ریلی در خوزستان افزایش پیدا کند. اگرچه شهرهای بسیاری از استان خوزستان در مقایسه با استان‌های دیگر به سیستم ریلی متصل هستند، اما وقتی مقایسه می‌کنیم که چه سهمی از بار استان و کشور توسط خطوط ریلی خوزستان جابه‌جا می‌شوند، در میابیم که سهم استان خوزستان در این زمینه خیلی زیاد نیست.

وی افزود: در تلاش هستیم تا سهم ریل را در حمل‌ونقل استان خوزستان روز به روز افزایش دهیم. در این زمینه جلسات متعددی را برگزار کرده ایم و در تلاش هستیم تا این مساله را محقق کنیم. در این زمینه خط آهن بندر امام خمینی(ره) به اهواز دوخطه شد و خط آهن قدیم این محور نیز ترمیم شد و اکنون امکان تردد قطارها در آن با سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت مهیا است.

استاندار خوزستان با اشاره به دوخطه شدن خط آهن اهواز به سمت اندیمشک اظهار کرد: محور ریلی اهواز به اندیمشک در حال دوخطه شدن است تا از این پس قطارها بتوانند با سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت در این مسیر تردد کنند. همچنین بنا است تا از اندیمشک به سمت ایستگاه درود نیز خط آهن موجود بازسازی شود.

وی گفت: باید به مردم خوزستان خدمات با بهر‌ه‌ترین کیفیت ارائه شود. ما در استان خوزستان نیاز داریم تا سیستم ریلی گسترش داده شود و بهبود پیدا کند. خط آهن بندرامام خمینی(ره) به خرمشهر یک خط ریلی کاملا توجیه‌دار برای حمل و نقل بار و صادرات است و این موضوع را در دستور کار قرار داده ایم تا به زودی تفاهم نامه اجرای آن را امضا و کار را در این محور ریلی آغاز کنیم.

شریعتی با اشاره به راه آهن اهواز به سمت اصفهان گفت: امسال با در پیگیری های که انجام گرفت، توانستیم بحث تامین هزینه آن را از سرمایه گذاری و مشارکت در قانون بودجه ۹۷ به فاینانس تبدیل کنیم. این مساله یک گام بزرگ در جهت اجرای این پروژه بود زیرا حدود ۵ سال این پروژه در مرحله سرمایه گذاری بود هیج کسی تمایلی به سرمایه گذاری در اجرای آن نداشت.

وی ادامه داد: یک شرکت ایتالیایی در سال ۱۳۴۸ مطالعات احداث این مسیر ریلی انجام داده و عنوان کرده است که در مسیر می توان یک دو خطه برقی ایجاد کرد. این مسیر از ۵۰ سال گذشته دارای تویجه بوده اما تا کنون اقدامی برای احداث آن صورت نگرفته است.

وی افزود: امیدواریم با اقداماتی که انجام میگیرید، امسال بتوانیم این پروژه را به قرارداد منتج کنیم.

انتهای پیام/*

https://biknews.ir/5905کپی شد! https://khabarbandaremamkhomeyni.ir/5905/خط-آهن-بندرامام‌خمینیره-به-خرمشهر-‌ک/کپی شد!