ظرفیت عظیم دریایی بندر امام خمینی(ره) مورد غفلت مسئولان شهرستان قرار نگیرد

امام جمعه بندر امام خمینی (ره) با تاکید بر اینکه بندر امام خمینی(ره) پیشران بخش دریا است و در تحقق برنامه‌ریزی‌های اقتصاد دریا محور دولت نقش تاثیرگذاری دارد، به مدیران شهرستان ماهشهر درخصوص غفلت نکردن از این ظرفیت عظیم ملی هشدار داد.

به گزارش پایگاه خبری خبر بندر امام خمینی(ره)، حجت‌الاسلام جاسم عبادی ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه این هفته، اظهار کرد: اقتصاد «دریا محور» یکی از عناصر قدرت سیاسی و ظرفیت‌های رشد اقتصادی ایران محسوب می‌شود که در صورت توجه به آن می‌تواند از جمله مهم‌ترین مصداق‌های اقتصاد مقاومتی در کشور باشد.

وی افزود: اقتصاد دریا محور که در اصطلاح جهانی به آن اقتصاد آبی گفته می‌شود، در واقع استفاده پایدار از منابع و گستره‌های آبی اعم از اقیانوس‌ها، دریاها، دریاچه‌ها سواحل و جزایر، برای رشد اقتصادی، بهبود وضعیت معیشت و ایجاد مشاغل است.

خطیب جمعه بندر امام خمینی(ره) خاطر نشان کرد: کشور ما نیز با توجه به موقعیت بی‌نظیر خود در منطقه و جهان دارای نقشی کلیدی و حساس است، از همین رو و با توجه به دارا بودن بیش از ۵ هزار و ۸۰۰ کیلومتر خطوط ساحلی، دسترسی به دریا در شمال و جنوب، دسترسی به آب‌های آزاد اقیانوس هند، مجاورت با منطقه استراتژیک خلیج‌ فارس و تنگه هرمز و قرار گرفتن در کریدورهای ترانزیتی بین‌المللی باید به دنبال توسعه پایدار با رویکرد دریایی باشد، تعبیری که تحت عنوان «توسعه دریا محور» به آن اشاره می‌شود.

عبادی ادامه داد: سهم دریا از تولید ناخالص داخلی در کشورهای ساحلی پیشرفته مثل اتحادیه اروپا ۵۰ درصد است، اما این رقم در کشور ایران، باوجود نوار ساحلی عظیم، متاسفانه فقط دو درصد است.

وی تصریح کرد: به دلیل وجود ظرفیت‌های عظیم دریایی کشور، رهبر معظم انقلاب اسلامی در اجرای بند یک اصل یکصد و دهم قانون اساسی و پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام، سیاست‌های کلی توسعه دریا محور را برای اقدام به روسای قوای سه‌گانه و رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ کردند.

امام جمعه بندر امام خمینی(ره) با بیان اینکه بندر امام خمینی(ره) پیشران بخش دریا است و در تحقق برنامه‌ریزی‌های اقتصاد دریامحور دولت نقش تاثیرگذاری دارد، بیان کرد: منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی(ره) یکی از بزرگ‌ترین بندرهای تجاری ایران به شمار می‌رود که طول اسکله‌ی تجاری آن حدود هفت کیلومتر و دارای ۳۸ اسکله فعال است که سالانه ۳۰ میلیون تن کالا را پذیرش می‌کند. از این رو از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین پایانه‌های تجارتی دریایی کشور است.

عبادی تأکید کرد: با توجه به مزایای منحصر به فرد این بندر از جمله نزدیکی به مراکز مهم صنعتی و جمعیتی کشور، همجواری با منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی و نزدیکی به منطقه آزاد تجاری اروند، این بندر را به یکی از مهم‌ترین مراکز تجاری ایران و منطقه تبدیل کرده است.

وی در پایان گفت: با توجه به اینکه منطقه ما تقریبا ۸۳ کیلومتر مرز آبی با خلیج فارس دارد، می‌طلبد مدیران شهرستان با برنامه‌ریزی‌های دقیق و علمی و استفاده از نخبگان این حوزه، نقش مهم و تاثیرگذاری در تحقق سیاست ابلاغی مقام معظم رهبری در رابطه با اقتصاد دریا محور ایفا کنند و نباید این ظرفیت عظیم دریایی مورد غفلت قرار بگیرد.

انتهای پیام/

https://biknews.ir/15571کپی شد! https://khabarbandaremamkhomeyni.ir/15571/ظرفیت-عظیم-دریایی-بندر-امام-خمینیره-مو/کپی شد!