تخلیه و بارگیری ۱۹ میلیون تن کالا در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی(ره) در ۵ ماه نخست ۱۴۰۱

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان از پذیرش ۶۷۴ فروند کشتی در بندر امام خمینی (ره) و کاهش ماندگاری کالای اساسی در این بندر خبر داد و گفت: در ۵ ماه امسال ۱۹ میلیون تن کالا در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی(ره)، تخلیه و بارگیری شد.

به گزارش پایگاه خبری خبر بندر امام خمینی(ره)، بهروز آقایی صبح امروز در گفت‌وگو با تسنیم، اظهار داشت: از ابتدای امسال تا پایان مرداد ترانزیت خارجی ۱۰۷ درصد، ترانشیب ۷۰ درصد و کابوتاژ ۳۰درصد رشد داشته که نشان از همت و تلاش مضاعف همکاران این اداره کل و بخش خصوصی فعال در این حوزه است.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت کالای استراتژیک گندم در زنجیره غذایی کشور، میزان تخلیه این کالا در بندر از رشد ۱۵۱ درصدی برخوردار بوده است.

وی افزود: رویکرد بازار محور، توجه ویژه به موضوع مشتری‌مداری و تلاش در جهت بهره‌مندی حداکثری از ظرفیت‌های موجود دریایی و بندری موجب رشد ۴ درصدی ترافیک  کشتی‌ها در مقایسه با مدت مشابه پارسال شده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان با تأکید بر ضرورت پایداری زنجیره امنیت غذایی کشور بیان کرد: با تسهیل و تسریع فرآیند خروج کالاهای اساسی از مجتمع بندری امام خمینی(ره) در ۵ ماه نخست سال، ۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تن کالای اساسی در شبکه توزیع کشور از سایت‌های انبارش کالا خارج و به مبادی مصرف ارسال گردیده است.

آقایی تصریح کرد: بر همین اساس ضمن ایجاد تعامل با ارگان‌های ذیربط و اتخاذ راهکارهای مشترک با هدف تسهیل و تسریع انتقال کالاهای اساسی موفق به کاهش مدت ماندگاری کامیون در بندر از ۱۵ ساعت به ۸ ساعت شده‌ایم.

وی یادآور شد:  همچنین تمهیدات صورت گرفته با هدف ارتقاء بهره‌وری موجب افزایش توان عملیاتی، تجهیزاتی، نیروی انسانی و امکان ارایه خدمات بهینه به شناورهای متردد با وجود محدودیت‌های موجود شده است.

آقایی با تاکید بر ضرورت ایجاد بازارهای جدید و تسهیل فرآیندهای جذب کالا و کشتی بیان کرد: با توجه به همجواری با صنایع نفتی و پتروشیمی و نیز بازار اقلیم کردستان عراق در پسکرانه منطقه ویژه اقتصادی بندرامام خمینی(ره)، تخلیه و بارگیری عملیات نفتی در این مجتمع بندری از رشد ۸۰ درصدی برخوردار بوده که این امر به جهت ارتقاء توان فنی سایت‌های نفتی و بهبود شاخص‌های عملیاتی در پایانه‌های اختصاصی فرآورده‌های نفتی بوده است.

وی افزود: علاوه بر این در حوزه مواد شیمیایی نیز ضمن ایجاد تعامل و برگزاری نشست‌های هم‌اندیشی با صنایع پتروشیمی همجوار شاهد افزایش تعامل با جذب صاحبان کالای جدید بوده‌ایم که موجب شده این مجتمع بندری رشد ۱۹درصدی نسبت به سال قبل را تجربه نماید.

آقایی گفت: با توجه به تنوع سبد کالایی در این مجتمع بندری در  ۵ ماه نخست امسال موفق به تخلیه و بارگیری بیش از ۱۰ نوع فرآورده نفتی مختلف سبک و سنگین و بعضا خطرناک بدون هیچ حادثه عملیاتی شده‌ایم که بیانگر توجه به شاخص‌های ایمنی و امنیت کالا در کنار افزایش میزان جریان ورود و خروج کالا به بندر است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان همچنین با اشاره به برگزاری جلسات تعامل و همکاری به منظور ایجاد هم‌افزایی میان سازمان بنادر و دریانوردی و راه آهن جمهوری اسلامی به منظور توسعه توان حمل و نقل ریلی افزود: در این بازه زمانی شاهد رشد ۲۰ درصدی تعداد واگن نسبت به مدت مشابه سال قبل بوده‌ایم.

آقایی با اشاره به قابلیت‌های عملیاتی و تجهیزاتی بندرامام خمینی(ره) اظهار داشت:  این بندر با برخورداری از اسکله‌هایی با آبخور مناسب، تجهیزات دریایی و بندری پرقدرت و آماده به کار توان ارایه خدمات شبانه‌روزی به شناورها و صاحبان کالا را دارد و در آینده نزدیک با توجه به اتخاذ سیاست‌های لازم این توان بهبود خواهد یافت.

انتهای پیام/و

https://biknews.ir/14547کپی شد! https://khabarbandaremamkhomeyni.ir/14547/تخلیه-و-بارگیری-۱۹-میلیون-تن-کالا-در-منط/کپی شد!