تحقق ۱۱۲درصدی ظرفیت اسمی تولید در پتروشیمی بوعلی سینا/ فروش ۱۶۳ درصد رشد کرد/ پیش بینی افزایش ۲ برابری سود «بوعلی» در پایان سال

مدیر بازرگانی پتروشیمی بوعلی سینا با اشاره به تحقق ۱۱۲ درصدی ظرفیت اسمی این مجتمع گفت: پیش‌بینی می‌شود نماد «بوعلی» در پایان سال سود دوبرابری نسبت به سال گذشته را عاید سهامداران کند.

به گزارش پایگاه خبری خبر بندر امام خمینی(ره)، اردلان صداقت زاده درباره معرفی این واحد پتروشیمی اظهار داشت: شرکت پتروشیمی بوعلی سینا از جمله واحد‌های آروماتیکی کشور با ظرفیت تولید ۱.۷۴۰.۰۰۰ تن از سال ۱۳۸۳ در حال تولید محصولات ریفرمت، برش سبک نفتا، برش سنگین نفتا، رفینت، بنزن و LPG است.

وی افزود: عمده خوراک پتروشیمی بوعلی سینا نفتا است که پس از ورود به مجتمع، ترکیبات سبک و سنگین همراه جداسازی می‌شوند و بخش میانی به واحد‌های آروماتیکی ارسال می‌شود.

صداقت زاده با تشریح فرآیند جداسازی اضافه کرد: برش سنگین نفتا ترکیباتی شبیه به گازوئیل هستند که عمدتا به صورت دریایی و زمینی صادر می‌شوند و طی ۶ماهه دوم سال با توجه به نیاز کشور، این محصول را تماما به نیروگاه‌ها تحویل داده‌ایم تا از خاموشی کشور جلوگیری شود.

مدیر بازرگانی پتروشیمی بوعلی سینا ادامه داد: برش سبک نیز خوراک مجتمع‌های الفینی است و به مجتمع‌های پتروشیمی دیگر ازجمله امیرکبیر تحویل می‌شود.

صداقت زاده با اشاره به ترکیبات برش میانی نفتا تصریح کرد: این بخش پس از جداسازی وارد واحد آروماتیک‌ مجتمع می‌شود و در نهایت به محصولات باارزشی همچون ریفرمت، بنزن، LPG تبدیل می‌شود و با بهره برداری از واحد PX، به جای محصول ریفرمت، محصولات با ارزش افزوده و پراهمیت تر پارازایلین و اوتوزتیلین به عنوان محصول نهایی تولید خواهد شد.

افزایش تولید پتروشیمی بوعلی سینا به ۱۱۲ درصد ظرفیت اسمی

مدیر بازرگانی شرکتی پتروشیمی بوعلی سینا در ادامه گفتگوی خود به افزایش تولیدات این مجتمع به ۱۱۲ درصد ظرفیت اسمی اشاره کرد و گفت: در سال ۹۷ در بوعلی سینا ۱میلیون و ۲۴۰ هزار تن محصول تولید شده است که ۷۱.۵ درصد ظرفیت اسمی را شامل می‌شد و با برنامه ریزی های صورت گرفته میزان تولید در سال ۱۳۹۸ به ۱میلیون و ۳۷۰ تن، یعنی ۷۹ درصد ظرفیت اسمی رسید و با ادامه افزایش تولید در سال ۱۳۹۹ موفق به ۱میلیون و ۴۳۷ هزار تن شدیم که معادل ۸۳ درصد ظرفیت اسمی را پوشش می‌داد و اکنون در ۹ ماهه سال ۱۴۰۰ با رفع تنگناها، میزان تولید به ۱میلیون و ۴۷۷ هزارتن رسیده است که نشان از افزایش ۱۱۲ درصدی تولید و تحقق ۱۲۰ درصدی برنامه دارد.

اقداماتی که منجر به افزایش تولید در پتروشیمی بوعلی سینا شد

صداقت زاده در خصوص اقدامات انجام شده که منجر به افزایش تولید این مجتمع تا ۱۱۲ درصد ظرفیت اسمی شده است گفت: ابتدا خوراک ورودی به مجتمع را به پایداری رساندیم و علاوه بر مناطق نفت‌خیز جنوب به عنوان تامین کننده اصلی، خوراک مورد نیاز را از مناطق دیگر از جمله عسلویه با کشتی تامین کردیم و در واقع خوراک وردی به مجتمع را به ۱۱۲ درصد نیاز مجتمع رساندیم.

وی افزود: با راه‌اندازی واحد شیرین‌سازی که ابتدای سال‌جاری با توان متخصصین داخلی به بهره‌برداری رسید، دیگر مانع تولید مجتمع نیز رفع شد و محصول برش سبک را که تا پیش از آن باید تنها به مجتمع پتروشیمی امیرکبیر تحویل می‌دادیم، اکنون علاوه بر تامین نیاز مجتمع های داخل، به محصولات با ارزش افزوده بالاتر رفینت و ال‌پی‌جی تبدیل می‌کنیم و با صادرات آن ارزآوری قابل توجهی را عاید کشور می‌کنیم.

افزایش ۱۶۵ درصدی فروش

مدیر بازرگانی پتروشیمی بوعلی سینا در ادامه با اشاره به افزایش فروش این مجتمع پتروشیمی در کنار افزایش تولید افزود: با افزایش تولید مجتمع، فروش محصولات نیز با افزایش چشمگیری همراه بوده است و فروش آذرماه به نسبت ماه پیش از آن ۳۴ درصد و نسبت به آذرماه سال گذشته افزایش ۱۶۵ درصدی را نشان می‌دهد.

صداقت زاده اضافه کرد: میزان فروش در ۹ماهه سال ۱۴۰۰ نیز در مقایسه با سال پیش از آن ۱۶۳ درصد افزایش را نشان می‌دهد که بیش از ۶۰ درصد آن را فروش صادراتی شامل می‌شود و این به معنای افزایش ارزآوری برای کشور است.

وی یکی عوامل منجر به افزایش فروش درکنار رفع تنگناهای تولید را امکان بارگیری و فروش زمینی دانست و افزود: با اقدامات صورت گرفته، امکان فروش زمینی محصولات هم در رینگ خارجی و هم در رینگ داخلی فراهم شده است که می‌تواند منجر به کاهش هزینه حمل و نقل شود.

صداقت زاده اذعان کرد: پس از شرایط کرونا و درپی کاهش حمل و نقل دریایی، فروش زمینی را به صورت قابل توجهی افزایش دادیم و هم اکنون ظرفیت بارگیری و فروش زمینی تا ۲۰۰ تانکر در روز را دارا هستیم که می‌تواند باعث جلوگیری از خروج ارز از کشور شود.

سود ۲ برابری سهامداران «بوعلی»

اردلان صداقت زاده در پایان با اشاره به روند رو به رشد سودآوری شرکت پتروشیمی بوعلی سینا گفت: در سال ۹۸، سود مجتمع به نسبت سال ۹۷ افزایش ۴ برابری را محقق کرد و در سال ۱۳۹۹ به نسبت سال ۱۳۹۸ سود ۳ برابری عاید سهامداران شد و پیش بینی می‌کنیم در پایان سال ۱۴۰۰ نیز سهامداران «بوعلی» بیش از ۲ برابر سود را کسب کنند.

انتهای پیام/

https://biknews.ir/13820کپی شد! https://khabarbandaremamkhomeyni.ir/13820/تحقق-۱۱۲درصدی-ظرفیت-اسمی-تولید-در-پترو/کپی شد!