رئیسی هشتمین رئیس جمهور ایران شد

عبدالرضا رحمانی فضلی گفت: آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی با 17 میلیون و 926 هزار و 345 رأی حائز مقام اول و از طرف مردم عزیزمان امانت‌دار دستگاه اجرایی و به‌عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شدند.

به گزارش خبر بندر امام خمینی(ره) به نقل از فارس، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور عصر روز شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ در نشست خبری با حضور رسانه های داخلی و خارجی ضمن تشکر از مردم برای حضور در انتخابات گفت: ابتدا باید شاکر خداوند و بعد حضور مردم در این واقعه بود. علی رغم همه فشارها و نارضایتی های حاصل از تحریم و روند ایجاد نارضایتی ها بوسیله عواملی که فکر می‌کنند با فشار خود به این مردم می‌توانند به اهداف خود برسند؛ این مردم بنا به حمایت و راهنمایی مقام معظم رهبری که هر لحظه با هدایت‌ها و راهنمایی خود حرکت در مسیر انقلاب را به ما می‌آموزند موجب این شکوه و عظمت شد.

وی تصریح کرد: در کنار آن از مقام معظم رهبری تشکر می‌کنم که هم در مراحل قبل از برگزاری انتخابات، در مراحل حین انتخابات همیشه حامی و راهنمای ما بودند. از رئیس‌جمهور که همه اختیارات و راهنمایی های لازم را در اختیار وزارت کشور و ستاد انتخابات کشور قرار دادند تشکر می‌کنم. همچنین از مجریان انتخابات و ناظرین شورای نگهبان، استانداران، فرمانداران، بخشداران، دهیاران، مجلس، رسانه های عزیز و صدا و سیما ، قوه قضاییه و نیروهای امنیتی و انتظامی تشکر می‌کنم.

رحمانی فضلی در مورد آمار نهایی انتخابات ۱۴۰۰ گفت:  از کل واجدین شرایط حضور در انتخابات که ۵۹ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۳۰۷ نفر بودند، کل آراء مأخوذه ۲۸ میلیون و ۹۳۳ هزار و ۴ نفر بوده است که میزان مشارکت ۴۸/۸ بوده است.

وی ادامه داد: بدین وسیله آقای سید ابراهیم رئیسی با ۱۷ میلیون و ۹۲۶ هزار و ۳۴۵ رأی حائز مقام اول و از طرف مردم عزیزمان امانت‌دار دستگاه اجرایی و به‌عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شدند.

وزیر کشور افزود: آقای محسن رضایی میرقائد ۳ میلیون و ۴۱۲ هزار و ۷۱۲ رأی کسب کرده است و آقای عبدالناصر همتی ۲ میلیون و ۴۲۷ هزار و۲۰۱ رأی بدست آورده است.

رحمانی فضلی ادامه داد: آقای سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی نیز ۹۹۹۷۱۸ رأی بدست آورده است و بقیه آراء، باطله محسوب می‌شود که ۳۷۲۶۸۷۰ رأی را شامل می‌شود. ما در اعلام نتایج باید تک تک شعبه ها که شامل ۶۶ هزار شعبه در کل کشور می‌شود، ناظرین شورای نگهبان و اجرائیات وزارت کشور، نهایتا باید صورتجلسات را امضا کنند. این صورتجلسات در سلسله مراتب به تهران می‌آید و در تهران هم باید شورای نگهبان و هیات اجرایی آن‌ها را امضا کنند.

وی در مورد اینکه چرا در ساعت ۱۴:۰۰ آمار را اعلام نکرده‌اید، اضافه کرد: اگر این صورتجلسات امضا نشود اعلام رسمی نمی‌شود. در ساعت ۲ بعد از ظهر هنوز ۲۰۰ شعبه تاییدیه‌های نهایی لازم ناظرین و امضای آن‌ها نشده بود که  به من گفتند و من گفتم باید امضاهای لازم و تاییده نهایی شده باشد.

رحمانی فضلی بیان داشت: دیشب آقای همتی آمده بودند به اعضای ستاد خداقوت بگویند و همچنین تاکید داشتند که شرایط به گونه‌ای است که لازم دانسته بود برای اجرای کامل قانون در وزارت کشور حضور یابند. فرآیند انتخابات پیچیده است، به خصوص از مرحله ثبت‌نام و اخذ رای و شمارش آن باید مراقبت شود. ما سعی کردیم با الکترونیکی کردن و تعبیه نقاط مطمئن از تقلب و تخلف جلوگیری کنیم.

وی با اشاره به احتمال تخلف و تقلب در انتخابات گفت: هیچ تخلف یا تقلب که بتواند تاثیری بر انتخابات داشته باشد نداریم. هر کسی شکایتی داشت به شورای نگهبان مراجعه کند.

رحمانی فضلی در پاسخ به این پرسش که آقای عرف در نشست خبری چند ساعت پیش خود آمار تعداد آراء شمارش شده را بر اساس ۹۰ درصد آراء اعلام کرده‌اند بیان داشت: نه؛ ۹۰ درصد شعبات را اعلام داشته‌اند.

وزیر کشور در پاسخ به پرسشی درباره زمان اعلام نتایج سایر انتخابات‌ها گفت: به دلیل کثرت نامزدهای انتخابات های شوراهای شهر و روستا شمارش آرا همچنان در حال انجام است. نتایج انتخابات های میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی و همچنین میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری نیز به محض پایان شمارش و تجمیع اعلام خواهد شد.

انتهای پیام/و

https://biknews.ir/12954کپی شد! https://khabarbandaremamkhomeyni.ir/12954/رئیسی-هشتمین-رئیس-جمهور-ایران-شد/کپی شد!