قبر ناخدا خورموسی بندر امام به نام ماهشهر ثبت ملی شد/ تغییر نام بندرامام به بخش خورموسی + تصاویر

به گزارش خبر بندر امام خمینی(ره)، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان ۶ شهریور ماه ۹۸ در جمع اصحاب رسانه در اهواز از ثبت تمامی جزیره‌ها و خورهای شهرستان بندرماهشهر به عنوان جزایر طبیعی و خورهای طبیعی خلیج‌فارس در فهرست آثار ملی خبر داد.

وی در ادامه عنوان کردند: جزیره واسطه کشکو غربی، جزیره واسطه شرقی، جزیره قبر ناخدا، جزیره ندل‎گار، جزیره واسطه گپو، جزیره بنه، جزیره دیره، خورها را به عنوان آثار طبیعی بندرماهشهر معرفی کردند.[اصل خبر]

این خبر سبب گمانه‌زنی درباره ثبت جزیره‌ها و خورهای بندر امام خمینی(ره) به اسم بندرماهشهر شد و واکنش و اعتراض‌های مختلف مردم بندر امام خمینی(ره) را به همراه داشت.

سارا عبادی رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بندرماهشهر ۱۲ شهریور ماه در گفت‌وگو با خبرنگار خبر بندر امام خمینی(ره) با بیان اینکه جزایر و خورها به عنوان آثار طبیعی خلیج فارس در فهرست آثار ملی ثبت شده است، بیان داشت: این امکان وجود ندارد که اثر طبیعی مکانی برای جای دیگر ثبت شود و پرونده تعیین نهایی مشخصات ژئومتریک منطقه‌‌ای آثار طبیعی شهرستان تا پایان سال ۹۸ مشخص و اعلام می‌شود.

وی در ادامه تصریح کرد: در شورای ثبت طبیعی کشور آثار طبیعی شهرستان بندرماهشهر به نام خوزستان و خلیج‌فارس ثبت شده و اسم شهر خاصی عنوان نشده است.

اعتراضی و نگرانی که بی دلیل نبود و در سایه بی‌توجهی مسئولان بندر امام خمینی(ره)، قبر ناخدا به نام مرکز خورهای بندر ماهشهر، بخش مرکزی خورموسی و ۳۰ کیلومتری جنوب غرب شهر بندرماهشهر و ۱۴ کیلومتری جنوب غرب مجتمع پتروشیمی بندرامام‌خمینی، به ثبت رسید.

بیشتر بخوانید:

جزیره‌ها و خورهای بندر امام خمینی(ره) و بندرماهشهر به نام خوزستان و خلیج‌فارس ثبت ملی شده است

احمدرضا حسینی‌بروجنی معاون میراث فرهنگی خوزستان روز چهارشنبه ۲۷ فروردین‌ماه ۹۹ اظهار داشت: در اجرای تبصره‌ی ماده‌ی ۲ قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور مصوب دی‌ماه ۱۳۸۲ و آئین‌نامه اجرایی قانون پیش‌گفته، مصوب چهارم مردادماه ۱۳۸۴ هیأت وزیران با موضوع ثبت میراث طبیعی ارزشمند در فهرست میراث طبیعی ملّی، “جزیره قبرناخدا خلیج‌فارس” بندرماهشهر، پس از طی تشریفات قانونی لازم با شماره ۶۳۶ در فهرست میراث طبیعی ملی به ثبت رسید.

وی با اشاره به موقعیت مکانی این جزیره گفت: قبر ناخدا در مرکز خوره‌های بندر ماهشهر، بخش مرکزی خور موسی و ۳۰ کیلومتری جنوب غرب شهر بندر ماهشهر و ۱۴ کیلومتری جنوب غرب مجتمع پتروشیمی بندرامام‌خمینی واقع شده است.

به گزارش خبر بندر امام خمینی(ره)، در این گزارش نکته‌های قابل تاملی در سایه بی‌تدبیری مسئولان بندر امام خمینی(ره) وجود دارد: نکته نخست بخش مرکزی خورموسی در تقیسمات کشوری وجود خارجی ندارد و عبارتی است که تجزیه‌طلبان و وهابیان به جای اسم بندر امام خمینی(ره)، استفاده می‌کنند و این همان خط فکری است که سلطنت‌طلبان ، ضد انقلاب و مسئولانی استانی و شهری، به جای اسم بندر امام خمینی(ره) از نام محلی “سربندر” یا “بندر شاهپور” استفاده می‌کنند. موضوعی که باید از سوی مسئولان قضایی و امنیتی پیگیری شود.

در گزارش معاون میراث فرهنگی خوزستان اشاره شده است: “جزیره قبرناخدا خلیج‌فارس” بندرماهشهر، پس از طی تشریفات قانونی لازم با شماره ۶۳۶ در فهرست میراث طبیعی ملی به ثبت رسید.” با وجود قول مسئولان شهری و شهرستانی در شهریور ماه ۹۸ مبنی بر عدم وجود نگرانی درباره ثبت ملی آثار طبیعی، واقعیت امر چیزی دیگر نشان می‌دهد که قبر ناخدا که در مختصات جغرافیایی بندر امام خمیینی(ره) وجود دارد، به نام ماهشهر ثبت ملی شده است. پیگیری خبرنگار خبر بندر امام خمینی(ره) از مسئولان شهری، شهرستان و استانی به این خطای بزرگ و پایمال کردن آثار طبیعی بندر امام خمینی(ره) به نام ماهشهر، پاسخ مناسبی نداشتند.

رسانه خبر بندر امام خمینی(ره) آماده انتشار پاسخ مسئولان شهری، شهرستانی و استانی با ارائه مستندات قانونی درباره این خطای بزرگ و پایمال کردن حق قانونی مردم بندر امام خمینی(ره) و تنویر افکار عمومی است.

انتهای پیام/و

https://biknews.ir/11425کپی شد! https://khabarbandaremamkhomeyni.ir/11425/قبر-ناخدا-خورموسی-بندر-امام-به-نام-ماهش/کپی شد!