مدرسه مجازی دانشآموزان از ۱۶ فروردین+ زمان تشکیل کلاسهای دوره متوسطه
به گزارش خبر بندر امام خمینی(ره) به نقل از تسنیم، شبکه اجتماعی دانشآموزان «شاد» به منظور ساماندهی آموزش مجازی معلمان که بنابر مسئولیت اجتماعی خود درمدت زمان تعطیلی مدارس انجام دادهاند، در وزارت آموزش و پرورش طراحی و پیاده سازی شده است.
هماکنون دستورالعمل فعالیت مدیران، معلمان و دانشآموزان و چگونگی تشکیل و اداره کلاس درس مجازی در شبکه اجتماعی “شاد” از سوی معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش وپرورش ابلاغ شده است.
در این شیوه نامه آمده است: آموزش دانشآموزان از طریق فضای مجازی از تکالیف مقرر در سند تحول بنیادین و از ضرورتهای امروز نظامهای آموزشی و تربیتی است به ویژه آنکه مداخله مدیریتی صحیح در عرصه فضای مجازی مورد استفاده دانش آموزان از جمله برنامههای ضروری و تحولی موکد وزارت آموزش و پرورش بوده است.
راهاندازی شبکه اجتماعی شاد با مشارکت پیامرسانهای داخلی
شرایط و نیاز اجتماعی امروز، تعطیلی مدارس و طولانی شدن آن اجرای این برنامههای تکلیفی را جهت کاهش دغدغههای اجتماعی بیش از پیش ضروری ساخته و به اجرایی شدن آن سرعت مضاعف بخشیده است در این راستا وزارت آموزش و پرورش با مشارکت پیام رسانهای داخلی، شبکه اجتماعی دانشآموزان “شاد” را جهت ایجاد بستری مساعد برای فعالیتهای آموزشی و تربیتی دانش آموزان و معلمان راهاندازی کرده است.
آموزش دروس در محیط مجازی به عنوان هدف محوری مورد توجه قرار گرفته و این شیوه نامه با تبیین نحوه فعالیت ذینفعان در این شبکه میکوشد تا همه عوامل موثر در فرایند آموزش و تربیت اعم از مدیران، معلمان،دانش آموزان و والدین را راهنمایی کند بدیهی است توسعه قابلیتهای استفاده از شبکه به منظور اجرای سایر فعالیتهای آموزشی و تربیتی در آینده امکان پذیر خواهد بود.
فرآیند ورود به شبکه اجتماعی دانشآموزان “شاد”
قبل از تبیین فرآیند ورود به شبکه اجتماعی شاد لازم است بدانیم هر یک از عوامل مدرسه اعم از مدیر، معلم، معاونین، دانش آموزان و اولیای آنها جهت استفاده از این شبکه نیازمند نصب یکی از پیام رسانهای داخلی هستند.
همه اعضای مدرسه و دانش آموزان جهت استفاده از سامانه باید یکی از نرم افزارهای سروش، آیگپ، بله، گپ و روبیکا که توسط مدیر انتخاب میشود را نصب کنند.
گام اول: مدیر مدرسه
۱. مدیر مدرسه باید از صحت کلاس بندی و اختصاص معلم به درس از طریق سامانه سناد مطمئن شود.
انتخاب پیامرسان از طریق سامانه سناد
۲.مدیر مدرسه از طریق سامانه سناد پیام رسان مورد نظر خود را انتخاب میکند.
۳. پیام رسان انتخابی را در سیستم مورد استفاده خود خود نصب میکند.
۴.بعد از نصب پیام رسان انتخابی، وارد بات “شاد” شده و کد ملی خود را وارد میکند پس از دریافت اطلاعات کلاسها و معلمان خود نسبت به تایید آنها اقدام میکند.
در صورتیکه اطلاعات مرتبط با کلاس و آمار نیروی انسانی با وضع موجود در مدرسه مغایرت داشته باشد لازم است ابتدا با ورود به سامانه سناد مشخصات مدرسه، کلاس، نیروی انسانی و دانشآموزان را اصلاح کند و بعد از ۲۴ ساعت آن را در بات شاد تایید کند.
بدیهی است قبل از پایان یافتن مراحل یاد شده هیچ کلاسی برای مدارس فعال نخواهد بود کد ملی ثبت و تایید شده توسط مدیر مدرسه ملاک تخصیص کلاس به فرد است.
گام دوم: معلمان
۱. معلمان پس از اعلام مدیر مدرسه نسبت به نصب پیام رسان انتخابی مورد استفاده در همان واحد آموزشی اقدام کنند.
معلم ادمین کلاس درس مجازی
۲. بعد از ورود به پیامرسان انتخابی و انتخاب گزینه معلم، کد ملی و کلاسهای خود گروهها را مشاهده میکنند هر معلم ادمین کلاس درس خود است و از این پس مسئولیت کلاس را عهدهدار خواهد بود.
۳. در صورت صحت اطلاعات آن را تایید و در صورت وجود مغایرت موضوع را جهت رفع مغایرت به مدیر مدرسه اعلام میکند تا مدیر واحد آموزشی اصلاحات لازم را در سامانه سناد انجام دهد.
۴. کد ملی معلمان که توسط مدیر مدرسه تایید شده است ملاک تعیین و تخصیص کلاس درس بوده و نوع رابطه کاری و استخدامی معلمان در این موضوع تاثیری ندارد.
گام سوم: دانشآموزان
۱. دانشآموزان پس از نصب پیام رسان انتخاب شده توسط مدیر که قبلاً به اطلاع دانشآموزان رسیده است وارد بات شاد شده و گزینه دانشآموز را انتخاب میکنند.
لینک شاد در پیامرسانها قرار دارد
۲. پیامرسان، رسان لینک shad.medu.ir را در اختیار دانشآموزان قرار میدهد تا با کلیک کردن بر روی لینک وارد صفحه اصلی شاد شود و اطلاعات درخواستی را وارد کرده و با تایید آن لینک کلاس نمایش داده میشود.
۳. در صورتی که در این مرحله مشخص شود پیام رسانی که از طریق آن وارد شبکه شده با پیام رسان انتخابی مدرسه مغایرت داشته است باید پیام رسان اعلامی مدرسه را نصب و مراحل را مجدد تکرار کند.
زمانبندی ورود به شبکه اجتماعی شاد
مدیران مدارس متوسطه اول و دوم: شنبه ۱۶ فروردین ۹۹
دبیران دورههای اول متوسطه و دوم متوسطه شاخه نظری: یکشنبه ۱۷ فروردین ۹۹
دبیران و هنرآموزان هنرستانهای شاخه فنی و حرفهای و کاردانش: دوشنبه ۱۸ فروردین ۹۹
تشکیل کلاسهای هنرستانهای شاخه فنی و حرفهای و کاردانش: سهشنبه ۱۹ فروردین ۹۹
وظایف عوامل مدرسه در دوره متوسطه اول و دوم
۱. مدیران
در آموزش مجازی همه تکالیف و اختیارات مدرسه حقیقی اعم از برنامهریزی، سازماندهی، کنترل، نظارت و ارزیابی بر عهده مدیر مدرسه است و مدیر بر اساس آیین نامه اجرایی مدارس عمل میکند ( تصمیمگیری برای موارد خاص مغایر با آیین نامه اجرایی که به دلیل شرایط آموزشهای مجازی امکان اجرای آن وجود ندارد با هماهنگی اداره آموزش و پرورش منطقه صورت خواهد گرفت)
مدیر موظف است نوع پیام رسان انتخابی مدرسه را به معلمان، دانشآموزان و اولیا اطلاعرسانی کند.
مدیر موظف است با بهرهگیری از ظرفیت ارگان مدرسه، راهبردهای اجرایی آموزش مجازی را به کار گرفته و همه کارکنان، معلمان، دانشآموزان و اولیای آنان را در ورود به سامانه و ایفای نقش خود آگاه سازد به معلمان در جهت کاربردی کردن برنامههای اجرایی آموزش مجازی کمک کرده و کارکنان و دانش آموزان را نسبت به اجرای برنامهها راهنمایی و ترغیب کند.
مسئولیت نظارت بر محتواهای بارگذاری شده بر عهده مدیر
مسئولیت نظارت بر همه امور مدرسه به ویژه محتواهای بارگذاری شده بر عهده مدیر است. در صورت آگاهی از عدم رعایت ضوابط در تدوین محتوا نسبت به یادآوری به معلم مربوطه اقدام کرده و در صورت لزوم شخصاً محتوای مورد نظر را از برنامه کلاسی حذف کند.
مدیر موظف است بعد از شروع فعالیت آموزش مجازی، اسامی و مشخصات دانش آموزانی که امکان حضور در کلاس مجازی ندارند را با ذکر دلایل بعد از ارتباط و گفتگو با دانش آموز و خانواده او جهت چارهجویی و رفع مشکل از طریق سامانه گزارش کند.
امکان اضافه یا کم کردن دانش آموز یا هر عضو دیگری به کلاسها از طریق سامانه سناد صورت میگیرد.
مدیرموظف به دریافت گزارش حضور و غیاب دانش آموزان از مسیری است که در شبکه پیش بینی میشود اطلاع رسانی و اقدام کند.
۲. معلمان و مربیان
تهیه و تدوین محتوا، اداره کلاس، تدریس دروس، نظارت بر فعالیت دانشآموزان، حضور و غیاب، ارزشیابی دانشآموزان و سایر مأموریتهایی که معلمان در مدرسه حقیقی دارند به عهده معلمان است مگر در مواردی که فعالیت خاصی به تشخیص و اعلام کتبی مدیر مدرسه یا منطقه آموزشی غیر ضروری و غیر قابل انجام اعلام شود.
ضمن اهتمام به رعایت و پایبندی به قوانین و هنجارهای کلاس درس، نسبت به توجیه و آموزش دانش آموزان در این خصوص اقدام کند.
۳. اولیا و دانشآموزان
توصیه میشود اولیا زمان زمینه حضور فرزندان خود را در کلاسهای مجازی فراهم کنند به ویژه در نخستین روزهای شرکت دانش آموزان در صورت نیاز فرزندان خود را در استفاده از وسایل و ابزارها همراهی کنند.
لازم است والدین محترم علت تأخیر، عدم حضور و غیبت فرزندان خود را به مدرسه اطلاع دهند
۴. دانش آموزان
دانشآموز موظف به حضور در همه کلاسهای درس طبق برنامه اعلامی مدرسه در سال تحصیلی ۹۸-۹۹ و ساعات تشکیل کلاس توسط مدرسه است.
دانشآموز اجازه غیبت یا ترک کلاس درس مجازی را ندارد
دانشآموز باید مشابه مدرسه حقیقی در برنامههای یادگیری و انجام فعالیتهای کلاس درس و مدرسه، مشارکت فعال داشته باشد.
حضور دانش آموز در طول ساعات برگزاری کلاس درس ضروری بوده و ترک کلاس بدون هماهنگی غیبت محسوب میشود.
ملاحظات و توصیههای اجرایی
فعال شدن همه مدارس در آموزش مجازی شبکه اجتماعی دانشآموزان شاد ضروری است و سایر روشها و رسانههای مورد استفاده “مجاز” که هماکنون و در شرایط خاص توسط مدارس و معلمان در موضوع تدریس به کار گرفته میشود رسانه مکمل محسوب میشود برای کنار گذاشتن سایر روش ها لازم است مدیران و معلمان از پوشش کامل همه دانشآموزان در فضای آموزش مجازی اطمینان حاصل کنند.
ساختار آموزش مجازی در هر مدرسه دقیقا تابع و منطبق با مشخصات ساختار برنامه کلاسی، کلاس بندی فعلی، نیروی انسانی، دانش آموزان و تعداد آنها در مدرسه حقیقی در سال تحصیلی جاری است و قبلا بر اساس سیستم سناد با عنوان شبکه اجتماعی دانشآموزان شاد ایجاد شده است.
ساعت مدرسه مجازی کوتاهتر از مدرسه حقیقی
ساعت فعالیت روزانه آموزش مجازی نسبت به مدرسه حقیقی در مدارس ابتدایی و متوسطه به شرحی که در این دستورالعمل آمده است کوتاهتر و منعطف تر شده است.
این دستورالعمل قواعد استفاده از این شبکه را در شرایط اجتماعی فعلی و در ایام تعطیلی اضطراری مدارس تبیین کرده است و تا صدور دستورالعمل جدید برای شرایط عادی، دارای اعتبار است.
بعد از عادی شدن شرایط و بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جاری آموزشهای مجازی تا پایان دوره فعالیت مدارس در قالب رسانه یا آموزش مکمل و به منظور جبران فرصت از دست رفته به شیوهای که شورای همان مدرسه معین میکند در ساعت غیررسمی ادامه خواهد یافت.
توصیه میشود سطح انتظارات معلمان در خصوص کم و کیفیت فعالیت دانش آموزان اعم از ارزشیابی در فضای مجازی متناسب با سطح مهارت دانش آموزان کلاس باشد.
سوابق تدریس و فعالیت معلمان در هر درس و محتوای بارگذاری شده ضبط و تا پایان شهریور ۹۹ ذخیره میشود.
دریافت هرگونه و با هر عنوان بابت کلاسهای مجازی از دانش آموزان ممنوع است.
برنامه اجرایی آموزش مجازی در شبکه توسط دانش آموزان, خانوادهها و سطوح نظارتی قابل مشاهده خواهد بود.
انتظارمیرود معلمان درس تربیت بدنی نسبت به طراحی تمرینات آمادگی حرکتی و جسمانی که منطبق با محتوای نرمهای آمادگی جسمانی استان و قابل اجرا در منزل هستند در قالب تکلیف هفتگی اقدام کنند و وضعیت عملکرد دانشآموزان خود را رصد کنند.
اگر آموزش مجازی با آموزش تلویزیونی تداخل داشت چه باید کرد؟
مدرسه موظف است در صورتی که ساعات اجرای برنامه آموزش مجازی با زمان آموزش شبکه های تلویزیونی تداخل دارد برنامه آموزشی همان دروس و پایه ها را دانلود کرده و جهت استفاده دانش آموزان در شبکه شاد و در آموزش مجازی بارگذاری کرده و در دسترس دانش آموزان قرار دهند.
دانشآموز می تواند دستوراتی که به دلیل کمبود و محدودیت امکانات سخت افزاری یک خانواده، امکان استفاده برخط از آموزش برای همه فرزندان آن خانواده فراهم نمیشود، از برنامه ذخیره شده در زمان مناسب تا قبل از شروع کلاس بعدی همان درس استفاده کند. فعالیت دانش آموز در کلاس مربوطه قابل مشاهده و کنترل است و در صورتی که این محدودیت قبلاً توسط اولیا به اطلاع معلم یا مدیر مدرسه رسیده باشد برای دانش آموز غیبت محسوب نمیشود.
فعالیتهای دانش آموز در آموزش مجازی و ارزشیابیهای انجام شده به عنوان نمره مستمر تلقی میشود.
در پایان خاطر نشان میسازد که بعضی ملاحظات پیشبینی شده در این شیوه نامه به تدریج در شبکه اعمال میشود و در صورت ضرورت ایجاد قابلیتی جدید، تکمیل یا توسعه فرآیند فعلی آموزش مجازی، ملاحظات مرتبط با آن متعاقبا ارسال خواهد شد.
انتهای پیام/و