۲۰۰ اسکله در خوزستان وجود دارد

به گزارش خبر بندر امام خمینی (ره)، عادل دریس شامگاه چهارشنبه در ستاد ساماندهی سواحل و بنادر خوزستان اظهار کرد: انضباط بخشی، کنترل انتظامی و نرم افزاری تردد شناورها از جمله دستورالعمل‌های ابلاغی این ستاد است که برای انجام آن وظایفی برای سازمان بنادر و دریانوردی تعیین شده است.

وی افزود: صدور گواهینامه ثبت و صدور و تمدید گواهینامه فنی و ایمنی برای شناورهای تحت پرچم، الزام شناورها به دارا بودن تجهیزات ایمنی و کمک ناوبری و سامانه ردیاب شناوری، عملیاتی سازی سیستم جامع دریایی، مندرج کردن مخازن سوخت شناورها، استعلام عدم سو پیشینه استاد و ابلاغ الزام روشن بودن AIS به شرکت‌های کشتیرانی از الزامات این دستورالعمل هستند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان تصریح کرد: برای تعیین تکلیف و برخورد با شناورهای فاقد هویت نیز سازمان بنادر و دریانوردی وظایف مختلفی از جمله نصب پلاک ثبتی بر روی بدنه و رنگ آمیزی بدنه شناورها، نظارت بر نحوه عملکردمؤسسات رده بندی ارائه اطلاعات شناورها به دریابانی، تعیین تکلیف بدنه شناورهایی که گواهینامه ثبت آنها باطل شده، فراخوان اظهار شناورهای فاقد هویت (یک هزار و ۲۶۷ نفر مراجعه داشتیم) و تشکیل جلسات ساماندهی شناورهای فاقد هویت دارد.

دریس ادامه داد: به منظور ساماندهی تأسیسات ساحلی متروکه و همچنین فاقد مجوز این موضوع برای تصمیم گیری در شوراهای بالادستی از جمله کار ویژه مرز استان طرح می‌شود.

وی یادآور شد: سازمان صمت نیز باید لیست کارگاه‌های کشتی سازی در محدوده شهرستان آبادان را با لحاظ آمار سایر شهرستان‌های ساحلی استان تکمیل و نتیجه را به دبیرخانه کمیته برای ساماندهی و تصمیم‌گیری در خصوص فعال سازی یا ابطال پروانه تأسیس آنها ارسال کند.

رشد ۷۵ درصدی تخلیه و بارگیری در بندر امام خمینی (ره)

افزایش ۸۵ درصدی ورود کشتی‌های حامل کالای اساسی به کشور

منطقه ویژه اقتصادی بندرامام خمینی(ره) شهر لجستیک غلات کشور می‌شود

مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان بیان کرد: با استناد به دستورالعمل‌های ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز (دستورالعمل جامع ساماندهی تجهیز و تکمیل و دستورالعمل جامع ساماندهی شناورها و انضباط ترافیکی و تردد دریایی) اقدامات صورت گرفته و موانع موجود در زمینه اجرایی شدن آنها باید به دبیرخانه کمیته با رونوشت به کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان ارسال شود.

دریس بیان کرد: ساماندهی شناورها و انضباط بخشی به ترددهای دریایی در آب‌های داخلی و سرزمینی کشور یکی‌از مصوبات این جلسه است.

وی عنوان کرد: در خوزستان ۲۰۰ پست اسکله داریم که ۱۸۱ واحد غیرنظامی و ۱۹ پست نیز نظامی هستند؛ در این بین ۱۴۵ پست اسکله فعال و ۳۶ پست اسکله غیرفعال عمدتاً ً فاقد مجوز داریم.

دریس در ادامه گفت: ۱۳۲ پست اسکله دارای مجوز، ۱۳ پست فاقد مجوز، ۱۳ پست با متولی و همچنین ۳۲ پست اسکله بدون متولی و متروکه در استان داریم.

وی اضافه کرد: پیگیری برای اجرای مفاد دستورالعمل جامع ساماندهی تجهیز و تکمیل بنادر و اسکله‌ها نیز از دستوکارهایاین جلسه از ستاد است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان گفت: جلوگیری از ساخت و ساز غیرمجاز در سواحل، فعالیت‌های غیرمجاز در اسکله‌ها و همچنین ارتقای سطح تعامل و هماهنگی فی مابین دستگاه‌های متولی و نظارتی از اهداف برگزاری این جلسه از ستاد است.

به گفته دریس، تعیین تکلیف پروژه ملی پایش سواحل خوزستان به دلیل عدم صدور مجوز برای ادامه اندازه گیری میدانی معطل مانده است.

وی در ادامه با اشاره به شرط مرزبانی خوزستان برای پایش سواحل خوزستان بیان کرد: مرزبانی اعلام کرده که نماینده سازمان جغرافیایی کشور باید برای پایش سواحل استان حضور داشته باشد تا نیروهای همکاری لازم را انجام بدهند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان افزود: بنادر و دریانوردی نیز پیشنهاد داد تا این کار به نماینده‌ای در خوزستان تفویض و همراه تیم دریابانی مرزبانی اعزام شود.

دریس با اشاره به برنامه ریزی این سازمان برای تحقق گردشگری دریایی در خوزستان و نقش سازمان بنادر و دریانوردی خوزستان در این طرح اظهار کرد: گردشگری دریایی یکی از اهداف اصلی در دستور کار این سازمان است که منجر به رونق اقتصاد بومی با محوریت دریا و بندر، محرومیت زدایی و کاهش فقر و بیکاری، تکمیل زنجیره گردشگری و همچنین ایجاد حوزه جدید اقتصادی برای سرمایه گذاران و مشاغل می‌شود.

وی در پایان عنوان کرد: مشکلات فراروی اجرای اسکله‌های گردشگری در خرمشهر وجود پل‌های ورود و خروج متعلق به دریابانی در اروند صغیر و لزوم برچیدن آنها برای دسترسی به اروند و همچنین اجرای طرح دیوار ساحلی کارون توسط شهرداری خرمشهر و تداخل و تزاحم طرح برای اجرای همزمان اسکله‌های گردشگری در کارون است.

https://biknews.ir/8252کپی شد! https://khabarbandaremamkhomeyni.ir/8252/۲۰۰-اسکله-در-خوزستان-وجود-دارد/کپی شد!