نمایندگان اتحادیه اروپا از کانون های گرد و غبار شرق اهواز دیدن کردند

به گزارش خبر بندر امام خمینی (ره) به نقل از فارس ،هیات پنج نفره در حوزه محیط زیست از اتحادیه اروپا ، روز شنبه در سفر به خوزستان، به منظور بررسی روش های نوین انتقال اطلاعات و تکنولوژی در حوزه محیط زیست از کانون های گرد و غبار شرق اهواز و آزمایشگاه های کنترل کیفی هوای اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان دیدن کردند.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست روز شنبه در حاشیه این بازدید بیان کرد: پیرو تفاهم نامه‌ای که در سال ۱۳۹۶ بین ایران و اتحادیه اروپا به امضا رسید، و مقرر شد در زمینه انتقال دانش روز کشورهای اروپایی و مجمع اتحادیه اروپا در حوزه محیط زیست و آب به ایران، تبادل اطلاعات و دانش صورت گیرد.

احمدرضا لاهیجان زاده افزود: از پارسال نیز اسناد مفهومی در این زمینه بین ۲ طرف مبادله و جلسات متعددی نیز تشکیل شد و اکنون نیز نخستین تیم از سوی اتحادیه اروپا متشکل از کارشناسان مجرب کشورهای مختلف اروپایی وارد خوزستان شدند.

وی ادامه داد: استان‌های خوزستان و فارس به عنوان پایلوت انتخاب شدند که این کارشناسان در خوزستان در زمینه آلودگی هوا و پسماند و در استان فارس نیز در حوزه آب تحقیقات خود را آغاز کرده و به جمع آوری اطلاعات می‌پردازند.

لاهیجان زاده بیان کرد: این نمایندگان در نخستین روز از سفر ۲ روزه خود به خوزستان از کانون‌های گرد و غبار شرق اهواز دیدن کردند و سپس با حضور در اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان از آزمایشگاه و اتاق مانیتورینگ کنترل کیفی هوا دیدن کردند.

وی گفت: روز یکشنبه نهم تیر نیز این هیات از حوزه پسماند در خوزستان دیدن و اطلاعات اولیه خود را جمع‌آوری خواهد کرد.

لاهیجان زاده همچنین در نشستی با نمایندگان اتحادیه اروپا در محل اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان در اهواز گفت: استان خوزستان از سه جنبه با آلودگی هوا روبه رو است که یکی از دلایل آلودگی ناشی از سوختن گازهای همراه نفت بوده که حدود یک میلیارد فوت مکعب در شبانه روز است.

گرد و خاک خوزستان موقتی است

مدیران اداره کل محیط زیست استان خوزستان از پتروشیمی فجر بازدید کردند

تنها راه حل معضل ریزگردها، برگرداندن آب منتقل شده خوزستان است

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست کشور ادامه داد: این حجم از آلایندگی عدد بالایی است و دولت ایران در تلاش است تا بتواند گازهای همراه را جمع‌آوری کند.

وی ادامه داد: یک مشکل دیگر که در کلانشهر اهواز با آن روبه رو هستیم، بحث ترافیک و حمل و نقل شهری است که این نیز آلودگی های خود را دارد چرا که خروجی اگزوز خودروها و سوختی که می‌سوزانند استاندارد نیست.

لاهیجان زاده گفت: همچنین یکی از مشکلاتی که ۱۲ سال گریبانگیر خوزستان است، بحث گرد و غبار است که این گرد و غبار تا سه سال پیش منشأ خارجی داشت اما در سه سال گذشته منشأ داخلی نیز به آن اضافه شده است.

وی بیان کرد: منشأ داخلی خشکسالی‌های مستمری بوده که در ۱۰ سال گذشته با آن روبه رو بوده‌ایم و منشأ خارجی نیز از کشورهای عراق، عربستان، اردن، سوریه و نیز آفریقا است.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست کشور ادامه داد: یکی از دلایلی که در کشور عراق باعث بروز پدیده گرد و غبار شد، خشک شدن تالاب‌های بزرگ و معروف بین النهرین بود که این تالاب‌ها در عراق حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار مساحت دارند.

وی افزود: این تالاب‌ها در یک فرایند ۱۰ ساله از سال ۱۹۹۲ تا سال ۲۰۰۲ به صورت عمد توسط صدام رییس جمهوری معدوم عراق با اهداف نظامی خشکانده شد و در سال ۲۰۰۰ سازمان ملل خشک شدن تالاب‌های بین النهرین را به‌عنوان یک فاجعه محیط زیستی در جهان اعلام وآن را معادل از بین رفتن مساحت زیادی از جنگل‌های حوزه آمازون دانست.

وی ادامه داد: حدود ۱۰ سال است که موضوع گرد و غبار به مشکل آلودگی هوا در خوزستان اضافه شده که دولت برای کانون‌های داخلی برنامه‌های مختلفی را مشخص کرده که یکی از برنامه‌های بزرگ مد نظر دولت احیای تالاب‌ها است که در خوزستان نیز این برنامه‌ها با جدیت بیشتری دنبال می‌شود.

لاهیجان زاده گفت: اکنون تالاب هورالعظیم و شادگان در خوزستان به نسبت سال های گذشته تا اندازه زیادی به شرایط مطلوب خود بازگشته‌اند.

وی بیان کرد: در سال‌های گذشته خشکسالی شدیدی در خوزستان حاکم بود و کوچک‌ترین باد، توفان گرد و غبار زیادی در منطقه ایجاد می‌کرد و این باعث می‌شد که در اهواز و سایر شهرهای خوزستان با تعطیلی مدارس و ادارات روبه رو شده و کارهای عمومی مردم بر زمین بماند.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: گرد و غبار به شدت به کشاورزی خوزستان نیز آسیب وارد کرد و عمده محصولات از بین رفت و از نظر بهداشت و سلامت نیز بسیاری از مردم دچار بیماری‌های تنفسی شدند.

وی افزود: مهمترین حادثه ناشی از گردو غبار در زمستان ۱۳۹۵ اتفاق افتاد که باعث شد همزمان با توفان گرد و غبار مقداری بارندگی رخ دهد و این امر خطوط انتقال برق را به شدت با مشکل اساسی روبه رو کرد و قطعی برق گسترده‌ای در خوزستان ایجاد شد.

https://biknews.ir/8132کپی شد! https://khabarbandaremamkhomeyni.ir/8132/نمایندگان-اتحادیه-اروپا-از-کانون-های-گ/کپی شد!