شناورهای صیادی در زمان جنگ از بندرامام‌خمینی(ره)، مهمات و رزمندگان را جابه‌جا می‌کردند

به گزارش خبر بندر امام خمینی(ره) به نقل دفاع پرس، علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه شنبه شب در مراسم اکران مستند «دریا بست» در بندرعباس اظهار داشت: اگر امروز امنیت و عزتی در جمهوری اسلامی ایران وجود دارد، مرهون خون شهیدانی است که در دفاع مقدس و دفاع از حرم و پاسداری از مرز‌های کشور جان خود را فدا کردند.

وی با بیان اینکه مستند اجتماعی «دریابست» را در جشنواره عمار تماشا کردم، عنوان کرد: نه سیاسی هستم و نه سیاسی صحبت می‌کنم، بنده نظامی هستم و انقلابی عمل می‌کنم؛ چرا؟ چون رهبرم انقلابی است و من دنباله‌رو ایشان هستم. احساس کردم در اینجا مشکلی هست و باید حضور داشته باشیم. مهم نیست چه می‌گویند و با آبروی ما بازی می‌کنند. آبرو را خدا داده و این آبرو را عزت می‌دهد و ماندگار می‌کند.

سردار تنگسیری درباره نقش مهم صیادان در جنگ، اظهار داشت: نمی‌توانم واقعیت‌های این استان و وضعیت نگران‌کننده صیادان هرمزگانی را ببینم و به عنوان یک سپاهی سکوت کنم. در زمان جنگ نقش صیادان را در زمانی که آبادان محاصره بود، به چشم دیدم. از بندر امام خمینی(ره) با شناور‌های صیادی مهمات و رزمندگان را جابجا می‌کردند. در عملیات بیت المقدس قایق‌های مردم برای عبور از کارون به کمک آمدند. در عملیات‌های خیبر و بدر بودم و دیدم که همین قایق‌های مردم شرکت کردند و اگر این مردم نبودند، عملیات خیبر شکل نمی‌گرفت. در عملیات والفجر ۸ نقش لنج‌ها پر رنگ بود و چطور می‌توانیم امروز چشم خود را در مقابل مشکلاتشان ببندیم.

وی تصریح کرد: سیاسی صحبت نمی‌کنم. همین الان مگر کشتی‌های چینی در آب‌های هرمزگان وجود ندارند؟ بخشی از صید سه فروند از کشتی‌های چینی همین امشب در بندر شهید باهنر تخلیه می‌شود. کانتینر‌ها را می‌ببندند و به خارج از کشور می‌فرستند.

سردار تنگسیری خاطر نشان کرد: به تمامی مسئولانی که به کشور خدمت می‌کنند، ارادت دارم و هیچ‌گونه صحبت سیاسی ندارم، ولی نمی‌توانم در مقابل واقعیت‌ها چشم ببندم. زمانی که قایق‌ها در جاسک صید نمی‌کنند و در بازار ماهی‌فروشان بندرعباس، جاسک و قشم ماهی، گیر نمی‌آید، چطور می‌گوییم که ماهی‌های صید شده توسط این کشتی‌ها به داخل کشور ارسال می‌شود؟ با واقعیت‌هایی که می‌بینیم، اینگونه صحبت‌ها همخوانی ندارد.

فرمانده نیروی دریایی سپاه با بیان اینکه واقعیت‌های امر را ببینیم و سپاه محکم ایستاده است، افزود: تنها با کشتی‌های چینی برخورد نمی‌کنیم، بلکه با هر کشتی که نان ساحل نشینان و صیادان را بگیرد، چه کشتی چینی چه ایرانی زمانی که ماهی‌ها به خارج از کشور می‌رود با آن‌ها برخورد می‌کنیم.

وی تاکید کرد: باورم شده است که مافیایی پشت این صید‌ها وجود دارد. باور کنیم این صید‌ها به صورت منجمد شده توسط کانتینر‌ها به خارج از کشور ارسال می‌شود. مستنداتی داریم که اگر لازم شد، نشان خواهم داد. در این قضیه خلافی صورت گرفته است و وجود دارد. نمی‌خواهیم در این بخش ورود کنیم.

سردار تنگسیری تصریح کرد: صیادی که در کنار آب زندگی می‌کند، حقی دارد و باید حقش را از دریا بگیرد. نباید در آب‌های زیر ۱۲ مایل صیدی توسط کشتی‌های صنعتی انجام شود. با فشار‌هایی که آورده‌ایم، این کشتی‌ها به آب‌های بیش از ۱۲ مایل رفته‌اند.

وی عنوان کرد: در خلیج فارس اگر برای لنج‌ها صید ترال ممنوع است، طبیعتا روی به قاچاق و صید‌های غیرمجاز می‌آورد. زمانی که تمام درب‌ها را به روی آن‌ها می‌بندید و راهی ندارد، قاچاق سوخت و مواد مخدر می‌کند.

فرمانده نیروی دریایی سپاه بیان کرد: همراه فرمانده کل سپاه به جاسک سفر کردیم؛ زمانی که قایق‌های وارو شده صیادان جاسکی را دیدیم، سرلشکر جعفری فوق العاده متاثر شد. نمی‌توانیم در مقابل این ظلم‌ها سکوت کنیم.

وی خاطرنشان کرد: سپاه به تنهایی اقدام به توقیف کشتی‌های صنعتی متخلف صیادی نمی‌کند با همکاری قوه قضائیه این اقدام‌ها صورت گرفت. کشتی‌هایی که صید فانوس ماهیان دارند و یا درصدی اندک ماهیان تجاری صید می‌کنند، مشکلی ندارد، اما زمانی که کشتی ۷۰ تن و ۹۰ تن یا ۲۰ تن صید ماهی تجاری دارند، کاملا تخلف است و باید با آن‌ها برخورد شود.

سردار تنگسیری با بیان اینکه از حق و حقوق صیادان دفاع خواهیم کرد و فرمانده کل سپاه در این زمینه تدبیر کرده‌است، افزود: محکم پای این موضوع هستیم و اجازه ضایع شدن حق و حقوق صیادان و ساحل‌نشینان را نمی‌دهیم.

وی عنوان کرد: زمانی که در شهر جستجو می‌کنیم، ماهی پیدا نمی‌شود؛ اما مسئولان اعلام می‌کنند که این ماهی در کشور تخلیه می‌شود. اگر این همه کشتی صید می‌کنند و در ساحل کشور تخلیه می‌شود، چرا ماهی در بازار وجود ندارد؟ این با گفته‌های مسئولان همخوانی ندارد.

انتهای پیام/

https://biknews.ir/7039کپی شد! https://khabarbandaremamkhomeyni.ir/7039/شناورهاي-صيادي-در-زمان-جنگ-از-بندرامام/کپی شد!