گاز ناکس پتروشیمی کارون تحت کنترل محیط زیست منطقه است/ اولویت اصلی جذب نیرو با بندر ماهشهر و بندر امام خمینی(ره) است

به گزارش خبر بندر امام خمینی(ره)، علیرضا صدیقی‌زاده ۸ تیرماه ۹۷ در نشست خبری با اصحاب رسانه در پتروشیمی کارون، اظهار داشت: واحد اسید نیتریک، یک واحد بالادستی برای مصارف داخلی پتروشیمی کارون است.

وی افزود: پتروشیمی کارون بر اساس استاندارهایی که محیط زیست منطقه تعیین کرده است عمل می‌کند و آلایندهای پتروشیمی کارون توسط آنالایزرهای شرکت تحت‌نظر و کنترل است.

صدیقی‌زاده در خصوص انتشار گاز ناکس پتروشیمی کارون در منطقه ویژه پتروشیمی، عنوان کرد: در مقطعی گزارشی از آلایندگی خروج گاز زرد رنگ ناکس از دودکش پتروشیمی کارون رسانه‌ای شد.

وی ادامه داد: طبق بررسی فنی انجام شده متوجه شدیم کاتالیست که برای جذب گاز ناکس استفاده شده است کارایی خود را از دست داده است ولی مقدار گاز ناکس همچنان زیر استاندارد محیط زیست است.

مدیرعامل پتروشیمی کارون با بیان بررسی راهکارهای مختلف جهت رفع مشکل انتشار گاز ناکس، بیان داشت:  کاتالیست مورد استفاده جهت جذب گاز ناکس، پنتو اکسید وانادیوم ( V2O5) است که توسط شرکت BASF آلمان تولید می‌شود که به دلایل تحریم بانکی کشور شرایط خرید آن وجود نداشت.

وی افزود: ابتدا با یک شرکت اصفهانی جهت ساخت کاتالیست رایزنی شد و با وجود هزینه چهار برابری ساخت داخلی آن نسبت به قیمت خارجی، توافق شد در مدت زمان کمتر کاتالیست را تامین کنند.

صدیقی‌زاده با بیان تامین کاتالیست از آلمان بیان داشت: به دلیل شرایط تحریم بانکی تهیه از آلمان مشکل بود ولی با ریسک بالا و بدون LC بانکی با شرکت آلمانی به توافق رسیدیم که کاتالیست را توسط هواپیما ارسال کند.

علیرضا صدیقی‌زاده با بیان اینکه ظرفیت تولید اسید نیتریک را تا حدی که امکان داشت پایین آوردیم، عنوان کرد: و با توجه به مشکلاتی که برای صنایع پایین دستی ما بوجود آمد توانستیم برای ۲۰ روز ذخیره‌سازی اسیدنیتریک را انجام داده و واحد اسید نیتریک را از سرویس خارج کردیم.

وی افزود: بعد از تهیه کاتالیست آلمانی و رفع ایرادهای فنی و بهره‌برداری توانستیم مجددا واحد اسید نیتریک را راه‌اندازی کنیم.

صدیقی‌زاده با انتقاد از ارائه گزارش ناقص انتشار گاز ناکس پتروشیمی کارون توسط رسانه‌ها، بیان داشت: اینکه موضوع‌های مختلف توسط خبرگزاری‌ها پیگیری شود عالی است ولی باید به طریق صحیح و کامل اطلاع‌رسانی شود و نباید با خبرهای نیمه‌تمام باعث نگرانی های اذهان عمومی شویم.

مدیرعامل پتروشیمی کارون با تاکید بر اولویت فروش داخلی محصولات پتروشیمی کارون طبق دستورالعمل و الزام هلدینگ خلیج فارس، عنوان کرد: شیوه فروش ایزوسیانات از طریق بورس و مبتی بر قوانین و مقرراتی که وزارت صنعت‌معدن و تجارت است.

وی افزود: صادارت محصولات پتروشیمی بعد از تامین نیاز داخلی کشور انجام می‌شود و هیچ خریداری داخلی پیدا نمی‌شود که ما به آن محصول نداده باشیم.

علیرضا صدیقی‌زاده با تاکید بر بومی‌سازی کلیه نیازهای پتروشیمی کارون، عنوان کرد: طی یکسال گذشته کاتالیست مورد نیاز شرکت را بومی‌سازی کردیم که جزو مهم‌ترین و پر هزینه‌ترین نیاز پتروشیمی کارون است.

صدیقی‌زاده با بیان اینکه اولویت خرید نیازهای پتروشیمی کارون از بندرماهشهر، عنوان کرد: اداره خرید پتروشیمی کارون را در ماهشهر مستقر کردیم و تاکید کردیم اولویت خرید از بندرماهشهر باشد.

علیرضا صدیقی‌زاده با تاکید بر حمایت های پتروشیمی بندر امام خمینی(ره) به عنوان سهام‌دار اصلی، بیان داشت: طی سه سال گذشته روند رو به رشدی در تولید داشته است و به جزء مقدار کمی، کل نیاز کشور به ایزوسیانات کشور و بخشی از آسیای غربی را تامین می کنیم.

وی افزود: به منظور پایداری تولید برای مشتریان کشور و منطقه‌ای، تامین خوراک CO تحت پروژه هایکو در دست دارد سال ۹۷ عملیات اجرایی آن در حوزه مهندسی شروع شده است.

صدیقی‌زاده در خصوص جذب نیروهای بومی در پتروشیمی کارون، بیان داشت: پتروشیمی کارون به اندازه کافی نیرو دارد و در حال حاضر حدود ۱۰۰۰ نفر پرسنل دارد و اگر نیاز به جذب نیرو باشد طبق دستورالعمل هلدینگ خلیج فارس اولویت اصلی جذب با بندر ماهشهر و بندر امام خمینی(ره) است و به نفع ما است که از نیروهای منطقه استفاده کنیم.

مدیر عامل پتروشیمی کارون در خصوص کشورهای هدف در صادرات ایزوسیانات عنوان کرد: حوزه اصلی صادارت ایزوسیانات کشور ترکیه است و بعد از آن به کشورهای افغانستان، پاکستان، هند، عراق، قاره آفریفا و آمریکای جنوی، اروپای شرقی صادرات داریم.

وی افزود: به دلیل  تولید انحصاری TDI در آسیای غربی یکی از منابع قیمت گذاری جهانی، پتروشیمی کارون است.

https://biknews.ir/5572کپی شد! https://khabarbandaremamkhomeyni.ir/5572/گاز-ناکس-پتروشیمی-کارون-تحت-استاندارد/کپی شد!