راه‌اندازی خطوط ویژه کالاهای اساسی و کالاهای صادراتی در بندر امام‌خمینی(ره)

به گزارش خبر بندر امام خمینی(ره) به نقل از خبرگزاری صنایع، حسین مدرس خیابانی در جلسه‌ای که به منظور بررسی روند ورود و ترخیص کالاهای اساسی از این بندر مهم تجاری به استان خوزستان، اظهار داشت: باید شرایط برای تسهیل و تسریع در ترخیص کالاهای اساسی از بندر امام خمینی(ره) فراهم شود.

قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی با اشاره به وجود ظرفیت‌های بنادر جنوبی کشور، گفت: یکی از برنامه‌های ما که در جلسات ستاد تنظیم بازار نیز تعیین تکلیف و مطرح شد استفاده از بندر چابهار توسط شرکت بازرگانی دولتی بود تا توزیع متوازن در سطح کشور انجام گیرد به خاطر اینکه بندر چابهار از تحریم‌ها معاف است و جزو بنادری می‌باشد که ما باید آن را توسعه دهیم.

وی تصریح کرد: بندر امام خمینی(ره) دارای ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های اقتصادی خوبی است که اگر بتوانیم از این ظرفیت‌ها با توجه به تهدیدهای تحریم به عنوان فرصت استفاده کنیم قطب فعال اقتصادی در کشور می‌شود.

بیشتر بخوانید:

رسوب کالاهای اساسی در بندر امام‌ خمینی(ره) / ‌کمیسیون اصل ۹۰ مجلس‌ به موضوع ورود کرد

رانندگان فعال در حمل‌ونقل کالاهای اساسی لاستیک با نرخ مصوب می‌گیرند

رشد ۶۷ درصدی ورود کالاهای اساسی به بندر امام طی ۳ماهه ابتدایی سال ۹۸/ بسیج تمامی امکانات در بندر امام برای تسریع در تخلیه کالاهای اساسی

مدرس خیابانی استفاده از ظرفیت وارداتی بخش برنج از طریق بندر چابهار را از جمله مزایای این بندر عنوان و خاطر نشان کرد: وجود نداشتن سردخانه‌ها و مکان‌های ذخیره‌سازی کالاها یکی از دلایلی است که تا‌کنون به شکل مطلوب از این بندر استفاده نشده است.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی در بخش دیگری از سخنان خود از الزام استفاده شرکت‌های دولتی از چندتا پیمانکار به منظور حمل کالاهای خود به داخل کشور خبر داد و بیان کرد: شرکت‌های دولتی موظف شدند از چند پیمانکار در زمینه حمل استفاده کنند و این خواسته ماست که شرکت‌های بزرگ دولتی مثل پشتیبانی امور دام از این ظرفیت‌ها استفاده کنند همچنین شرکت بازرگانی دولتی ما مکلف شده حتی در خدمات بندری نیز از تنوع پیمانکاران استفاده کنند.

وی تصریح کرد: اکنون بندر امام خمینی(ره) از کالاهای اساسی پر شده است که امیدواریم با همین همت و اراداه که داریم این کالاها از محل بنادر به کشور تزریق و منتقل شود.

مدرس خیابانی بر لزوم رسیدگی به مشکلات مباشران و بخش‌های دولتی در بنادر تاکید کرد و افزود : دو نکته مهم در این میان مطرح است یکی بخش تولید است که به صورت حقیقی در کشور ما فوق‌العاده در معرض آسیب دشمن است و کانون توجه و کل بخش اقتصاد کشور است ولی فلش این پیکان تولید است و این مبحث نه فقط شاخص اقتصادی برای رشد اقتصادی و صنعتی بلکه از جنبه‌های اجتماعی سیاسی و امنیتی ما نیز تاثیر‌گذار خواهد بود.

وی افزود: لذا خواهشمندیم به همان تناسبی که برای کالاهای اساسی دغدغه داریم برای ترخیص و تعیین تکلیف آن‌ها در گمرک و بنادر بتوانیم برای کالاها و تجهیزات صنعتی قطعات و مواد اولیه تولید نیز با این روال مباحث مربوط به تولید را نیز مد نظر قرار دهیم.

راه‌اندازی خطوط ویژه کالاهای اساسی و کالاهای صادراتی در بندر امام خمینی(ره)

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی، بیان کرد: به همین تناسب تولید، صادرات نیز اهمیت پیدا می‌کند زیرا که ما بخشی از ظرفیت‌های واحدهای تولیدی خالی است و وقتی این ظرفیت خالی باشد نیز قیمت تمام شده بالا می‌رود و قیمت داخل و این ظرفیت خالی تهدیدی برای اشتغال در حوزه صنعت و تولید خواهد شد.

وی از راه‌اندازی خطوط ویژه کالاهای اساسی و کالاهای صادراتی در بندر امام خمینی(ره) خبر داد و اظهار کرد: مقرر شده در اسکله‌ها یک خط ویژه کالاهای اساسی و خط ویژه برای صادرات در نظر گرفته شود همچنین در بخشی از این اسکله‌ها پهلوگیری مواد صادراتی معدنی و فولاد و کالاهای صادراتی انجام گیرد که همان نگاه ویژه به کالاهای اساسی است.

مدرس خیابانی با بیان این که خواستار شناسایی اولویت‌ها و تمرکز در مباحث اساسی شد، گفت: امروز همه کشور پشت تنظیم بازار و کالای اساسی ایستاده‌اند و تجمیع این حجم از واردات در بنادر در واقع رسوب کالا محسوب نمی‌شود.

ترخیص کالاهای اساسی از بندر امام خمینی(ره)

وی با اشاره به این که کالاهای اساسی با این حجمی که وارد شد نیاز اساسی کشور است، عنوان کرد: باید شرایط برای تسهیل و تسریع در ترخیص کالاهای اساسی از بندر امام خمینی (ره) فراهم شود همچنین امیدواریم با همکاری اداره کل راهداری و مجموعه انجمن‌های حمل و نقل و اعطای لاستیک‌های تشویقی به کامیون‌داران، آن‌ها را به شرکت در حمل و نقل این کالاها ترغیب کنیم.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی در پایان، اظهار داشت: حداکثر تا یک ماه آینده چیزی به عنوان دپوی بیش از حد کالای اساسی در بنادر وجود ندارد و البته مانند گذشته این روند ورود در حال انجام است و امیدواریم کالای اساسی کشور را تا پایان سال ۹۸ تهیه کنیم.

انتهای پیام/ع

https://biknews.ir/8857کپی شد! https://khabarbandaremamkhomeyni.ir/8857/راه‌اندازی-خطوط-ویژه-کالاهای-اساسی-و/کپی شد!