رئیس‌جمهور دستور امحای ذرت‌های آلوده وارد شده به گمرک را صادر کرد

به گزارش خبر بندر امام خمینی(ره) به نقل از ایسنا، نیره پیروزبخت رئیس سازمان ملی استاندارد ایران با اشاره به توقف و ترخیص نشدن ذرت‌های آلوده در گمرک بندر امام خمینی(ره) اظهار داشت: در سال ۱۳۹۵، حدود ۱۲۰ هزار تن ذرت وارد بندر امام خمینی(ره) شد که با کنترل و انجام آزمایشهای متعدد، وجود سم آفلاتوکسین بالای این محموله به اثبات کارشناسان استاندارد رسید و گواهی انطباق برای این محموله صادر نشد.

وی با بیان اینکه، درصورت عدم انطباق محصولات با استانداردها، محموله باید به کشور مبدا مرجوع شود، افزود: صاحبان کالا درصدد بودند که به طرق مختلف کالا را از گمرک ترخیص و وارد کشور کنند.

بیشتر بخوانید:

ورود کمیسیون اصل ۹۰ مجلس برای شناسایی واردکنندگان ۱۴۰ هزار تن ذرت آلوده‌ به کشور

صادرات ۷۰ هزار تن محصولات کشاورزی از بنادر خوزستان

پیروزبخت با اشاره به برگزاری جلسات متعدد و ورود دستگاه‌های مختلف نظارتی در این زمینه، تصریح کرد: بیش از ۲۰۰۰ آزمایش بر روی این ذرت‌ها انجام گرفت که همه حاکی از غیراستاندارد بودن و مضر بودن این محموله بر سلامت مردم بود.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران ادامه داد: بعد از سه سال ماندگاری این محموله در گمرک بندر امام خمینی(ره)، به علت شرایط جوی میزان این سموم بیشتر شد.

وی با بیان اینکه، ذرت محصولی است که برای خوراک دام و خوراک انسان مصرف می‌شود، گفت: ذرت‌هایی که آلوده به سم آفلاتوکسین هستند، اگر به مصرف دام شیری و پروایی برسد، شیر و گوشت دام نیز آلوده به آن سموم خواهد شد.

وی با ارایه گزارشی از وضعیت این کالا در گمرک به رئیس‌جمهوری، خواستار تعیین تکلیف وظایف دستگاه‌ها در خصوص این محموله شد.

پیروزبخت با اشاره به اهتمام دولت به سلامت، ایمنی و استاندارد کالا، اظهار کرد: رئیس‌جمهوری تکلیف کردند که اگر این محموله مرجوع نشود، باید امحا شود.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران تصریح کرد: دستور رئیس‌جمهوری برای اجرا به همه دستگاه‌ها از جمله سازمان ملی استاندارد ایران ابلاغ شد.

انتهای پیام/ع

https://biknews.ir/8849کپی شد! https://khabarbandaremamkhomeyni.ir/8849/رئیس‌جمهور-دستور-امحای-ذرت‌های-آلود/کپی شد!