بندر امام خمینی(ره) در امنیت غذایی کشور جایگاه ویژه‌ای دارد

به گزارش خبر بندرامام خمینی(ره) به نقل از تسنیم، ظهر امروز سرویس‌های اقتصادی رسانه‌های کشوری از روند فعالیت‌های جاری در منطقه ویژه اقتصادی امام خمینی(ره) بازدید کردند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان ویژگی‌ و مزیت‌های منطقه ویژه اقتصادی بندرامام خمینی(ره)، درباره طرح‌های توسعه‌ای با هدف افزایش ظرفیت نگهداری کالاهای اساسی و توان عملیاتی با بهره‌گیری از توان و منابع بخش خصوصی توضیحاتی ارائه کرد و اهم پروژه‌های سرمایه‌گذاری در حال فعالیت و در دست احداث در این مجتمع بزرگ بندری را تشریح کرد.

بیشتر بخوانید:

بیش از ۱۴۶ هزار تن شکر خام در بندر امام خمینی(ره) تخلیه شد

نخستین محموله ترانزیتی ریلی از آسیای میانه وارد بندر امام خمینی(ره) شد

کالاهای موجود در بندر امام خمینی(ره) با همکاری بخش خصوصی جا‌به‌جا می‌شوند

عادل دریس درباره میزان تخلیه و بارگیری انواع کالاها از جمله کالاهای اساسی اظهار داشت: طی دوماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال گذشته افزایش ۹۰ درصدی میزان تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی را داشتیم.

وی افزود: بندر امام خمینی(ره) در زنجیره تأمین کالا، تخلیه و بارگیری عمده کالاهای اساسی مورد نیاز کشور در این بندر بزرگ تجاری، گویای اهمیت نقش آن در برقراری امنیت غذایی کشور است.

دریس در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر ۹ الی ۱۰ فروند کشتی به طور همزمان در این بندر تخلیه می کنند و تناژ تخلیه روزانه یک کشتی از مرز ۳۱ هزار تن نیز گذشته است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان با اشاره به اینکه بندر امام خمینی(ره) به صورت عمده در حوزه صادرات محموله‌های کانتینری که شامل محصولات صنایع پتروشیمی همجوار نیز می‌شود، فعال است، عنوان کرد: تا کنون بالغ بر ۵ هزار TEU طی دوماهه نخست سال جاری کانتینر بارگیری شده است.

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندرامام خمینی(ره) درباره روند خروج کالا از بندر امام خمینی(ره) بیان داشت: همفکری و همکاری با ارگان‌های مرتبط برای تسریع در تشریفات و مراحل قانونی روند خروج کالا انجام شده است.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: یک فروند کشتی حامل دام زنده و یک فروند حامل برنج از جمله کالاهایی بودند که طی مدت اخیر در بندرامام خمینی(ره) پهلوگیری و تخلیه شدند، و به منظور تسریع در روند ورود و تخلیه کالاهای اساسی مورد نیاز کشور، تقسیم کار بین بنادر بزرگ کشور صورت پذیرفته و بخشی از کشتی‌های حامل کالاهای اساسی در بنادر شهید رجایی و چابهار پهلو گرفته است.

عادل دریس با بیان اینکه امکان بهره‌گیری از توان حمل و نقل ریلی، از جمله تمهیدات اخیری است که با ایجاد زمینه بارگیری به میزان ۲۲ هزار تن فراهم شده است، عنوان کرد: تمایل عمده صاحبان کالا به استفاده از حمل و نقل جاده‌ای است چرا که تمامی مبادی مصرف در کشور به شبکه ریلی متصل نشده است و با اتخاذ رویکرد حمل و نقل ترکیبی درصدد توسعه بهره‌گیری از حمل و نقل ریلی و ترغیب صاحبان کالا از این مزیت هستیم.

وی در ادامه تصریح کرد: میزان شناورهای ورودی به مجتع بندری امام خمینی(ره) به استناد آمار و ارقام در مدت اخیر نه تنها روند کاهشی بلکه روندی افزایشی را نشان می دهد.

دریس همچنین با اشاره گفتگوهای اخیر با مسئولان عراقی برای لایروبی اروند روند عنوان کرد: روند اجرای مفاد قرارداد الجزایر بین ایران و عراق در توافق‌های اخیر با طرف عراقی شتاب گرفته و به مراحل اجرایی نزدیک شده است.

انتهای پیام/و

https://biknews.ir/7679کپی شد! https://khabarbandaremamkhomeyni.ir/7679/بندر-امام-خمینیره-در-امنیت-غذایی-کشور/کپی شد!