دلیل اصلی اختلافات اعضای شورای شهر بندر امام خمینی(ره)؛ شهردار باید در منطقه باشد

به گزارش خبر بندر امام خمینی(ره) به نقل از تسنیم، محمد عبیاوی با شروع به‌کار دوره پنجم شورای شهر بندر امام خمینی(ره) از بین نامزدهای مختلف با رای اکثریت آرا در شهریور ۹۶ به عنوان شهردار بندر امام خمینی(ره) تعیین و معرفی شد. هنوز مدت زمان زیادی از شهردار شدن محمد عبیاوی نگذشته بود که مورد انتقاد موافقان خود در شورا قرار گرفت که سبب به وجود آمدن حاشیه‌هایی در شورای شهر بندر امام خمینی(ره) شد.

چندین بار جلسه سوال از شهردار از سوی برخی از اعضا شورای شهر مطرح شد ولی به صحن شورا نرسید. با اصرار یکی از موافقان اولیه شهردار که گفته می‌شود پیشنهاد شهردار شدن عبیاوی را داده است، بالاخره در دی ماه ۹۷ جلسه سوال از شهردار با موضوع مشکلات و معضلات مدیریت شهری، برگزار شد. جلسه با یک نظر مخالف مطرح کننده سوال، رای نیاورد و شهردار ابقا شد. ولی داستان به اینجا ختم نشد و عضو سوال کننده موضوع عدم سکونت شهردار را پیگیری کرد.

عدم سکونت شهردار بندر امام خمینی(ره) در مهرماه ۹۷ توسط خبرگزاری تسنیم مطرح و پیگیری شد و فرماندار شهرستان بندرماهشهر با تایید عدم سکونت شهردار اظهار داشت: دو نامه و اخطار درباره عدم سکونت شهردار به شهرداری و شورای شهر بندر امام خمینی(ره) ارسال شده است، موضوعی که قرار بود با آرامش توسط فرمانداری پیگیری شود، آرامش تبدیل به سکون سبب عدم حضور شهردار بعد از ۱۸ ماه در شهر شده است.

عدم سکونت شهردار بندر امام خمینی(ره) سبب اختلاف بین اعضای شورای شهر شده است و رئیس شورای شهر درخواست دو نفر از اعضای شورا را برای برگزاری جلسه عدم سکونت شهردار اجرا نمی‌کند و به تعویق می‌اندازد.

طبق ماده ۳ قانون آئین نامه اجرایی شرایط تصدی سمت شهردار، شهردار باید از تاریخ اشتغال به‌کار تا زمانی که در این سمت انجام وظیفه می‌کند در شهر محل خدمت، سکونت داشته باشد ولی با وجود مطالبه عمومی تاکنون شهردار جوان حاضر به سکونت در بندر امام خمینی(ره) نشده است و از طرف دیگر ضعف های مدیریتی شهردار سبب شده اعتراض گسترده در فضای مجازی و مردمی را به همراه داشته است.

طبق ماده ۴ آیین نامه اجرایی شرایط تصدی سمت شهردار، شورای شهر باید در نخستین جلسه عادی یا فوق‌العاده که با حضور شهردار تشکیل می‌شود به موضوع رسیدگی و تشخیص خود را اعم از صحت یا سقم مطلب به مرجع صدور حکم انتصاب اعلام کند. مرجع صدور حکم انتصاب پس از بررسی موضوع، در صورت صحت فقدان شرایط، حکم انتصاب را ملغی می‌کند اما با وجود گذشت ۱۸ ماه از طرفی شهردار جوان قصد سکونت نداشته و از طرف دیگر شورای شهر هم پیگیر اجرای قانون نیست.

بیشتر بخوانید:

دومینوی بی‌قانونی مسئولان در بندر امام‌خمینی(ره)

بندرامام خمینی|شهردار بندر امام خمینی(ره) ابقاء شد

طرح سوال به شهردار بندر امام خمینی(ره) ابلاغ شد

شهرداری بندر امام خمینی(ره) قاتل بیش از ۱۲۰ اصله درخت شد؛ شهردار پاسخگو نیست

معاونان و مدیران ارشد شهرداری بندرامام خمینی(ره) استعفا دادند

مطالبات نافرجام کارگران خدمات شهری شهرداری بندر امام‌خمینی(ره)

مخالفان شهردار ناکارآمدی و ناتوانی مدیریتی، ضعف شدید در مدیریت منابع انسانی و مالی شهرداری، تخریب روزانه زیرساخت‌ها و عقب ماندگی شهر در حوزه عمرانی، تصرفات چشمگیر اراضی دولتی و عدم سکونت ۱۸ ماهه در شهر و تردد روزانه بین بندر امام خمینی(ره) به اهواز را از جمله دلایل مخالفت خود با شهردار، بیان می‌کنند.

از طرف دیگر موافقان شهردار با بیان اینکه چالاکی مناسبی در پروژه های شهری وجود ندارد اما از سلامت مالی، جلوگیری از سندسازی و کوتاه کردن فاسدان به بیت المال، عدم ثبات در مدیریت شهری را به نفع مردم نمی‌دانند و دخالت برخی مسئولان در عزل شهردار را برای بهره‌برداری سیاسی از موضوع و مهره‌چینی در سطح شهر را عنوان می‌کنند.

اثر اختلافات در شورای شهر بی‌ربط با کار اجرایی مجموعه شهرداری نیست

محسن بیرانوند فرماندار شهرستان بندرماهشهر درباره اختلاف در شورای شهر بندر امام خمینی(ره) اظهار داشت: برای فرمانداری حوزه اجرا شورای شهر مهم است، هر چقدر در شورا ثبات و تفاهم باشد آرامش، ثبات و کار هم در مجموعه شهرداری پیش می‌رود و اثر اختلافات در شورای شهر بی‌ربط با کار اجرایی مجموعه شهرداری نیست.

وی افزود: قانون‌گذار برای مجموعه شورای شهر که بخواهند فضای عمومی شهر را به سمت تنش برده و سبب اختلال در حوزه اجرایی شهرداری شود، پیش‌بینی‌های لازم را انجام داده است.

بیرانوند درباره اعتراض دو نفر از اعضای شورای شهر به رئیس شورا برای عدم وصول درخواست برگزاری جلسه عدم سکونت شهردار، بیان کرد: دو نفر از اعضا شورای شهر درباره عدم توجه به درخواست برگزاری جلسه سکونت شهردار توسط رئیس شورای شهر به فرمانداری نامه نوشتند و ما هم برابر قانون نامه‌ای برای تشکیل جلسه به رئیس شورای شهر ارسال کردیم.

وی افزود: از لحاظ قانونی رئیس شورا موظف است درخواست برگزاری جلسه هر یک از اعضا را انجام بدهد مگر اینکه تعداد اکثریت شورا این موضوع را رد و قابل طرح در جلسه ندانسته و از دستور کار خارج کنند.

مقام عالی دولت در شهرستان در ادامه تصریح کرد: رئیس شورای شهر باید جلسه را برگزار کرده و یا دلایل عدم جلسه را برای فرمانداری ارسال کند و اگر رئیس شورا از شرایط قانونی برگزاری جلسه استنکاف کند موضوع برای رسیدگی تخلف به شورای حل اختلاف استان ارسال می‌شود.

بیرانوند با بیان اینکه برخی از اعضا شورای شهر به جای پیگیری مطالبات از طریق قانونی اختلافات را به سمت جامعه می‌کشاندند، عنوان کرد: این نوع پیگیری مطالبات تخلف است و سبب تنش در جامعه می شود و در حال رصد موضوع هستیم و با متخلفان برخورد قانونی می‌کنیم.

به گزارش تسنیم؛ طبق قانون محمد عبیاوی شهردار جوان بندر امام خمینی(ره) باید در شهر ساکن شود و با تحول و رویکرد صحیح مدیریتی و با استفاده از ظرفیت‌های بالقوه در جهت پیشرفت شهر حرکت کند. برخی اعضای شورای شهر حاضر به پیگیری سکونت شهردار و اجرای قانون نیستند و از طرفی دیگر عدم سکونت شهردار سبب شده برخی مسئولان از آب گل‌آلوده ماهی گرفته و به دنبال بهره‌برداری سیاسی از موضوع برای جایگزین  کردن افراد خود به جای شهردار بندر امام خمینی(ره) باشند. اعضای شورای شهر باید به دور از حاشیه‌سازی و التهاب آفرینی و کشاندن اختلافات به سطح جامعه، نظارت صحیح بر شهرداری و اجرای قانون را پیگیری کنند.

انتهای پیام/و

https://biknews.ir/7565کپی شد! https://khabarbandaremamkhomeyni.ir/7565/دلیل-اصلی-اختلافات-اعضای-شورای-شهر-بند/کپی شد!