دومین رزمایش سراسری آمادگی مقابله با شرایط اضطراری پتروشیمی برگزار شد

به گزارش خبر بندر امام خمینی(ره)،دومین رزمایش سراسری آمادگی مقابله با شرایط اضطراری پتروشیمی برای کنترل نشت مواد شیمیایی تمرکز دارد که طی آن سه حادثه مختلف نشت مواد شیمیایی از تاسیسات سه شرکت منطقه رخ می‌دهد و علاوه بر آن، یک سناریوی امنیتی نیز در این رزمایش گنجانده شده است.
با توجه به خطرات بالقوه نشت مواد شیمیایی از تاسیسات پتروشیمی، از ۲ سال پیش تاکنون، منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی با همکاری معاونت پدافند شیمیایی سازمان پدافند غیرعامل، مطالعات جامعی در این خصوص صورت داد و امروز رزمایشی با هدف مقابله با نشت مواد شیمیایی برگزار شد.
مقابله با نشت گاز VCM از مخازن کروی بندرامام خمینی(ره)، نشت کلر از تاسیسات پتروشیمی اروند، نشت مواد سمی از پتروشیمی کارون و سناریوی یک بمب‌گذاری تروریستی، به‌صورت همزمان در دومین مانور سراسری منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی تمرین شد.
کاهش ترافیک خودرویی منطقه، ایجاد آمادگی برای تخلیه اضطراری، طرح احداث یک پل در منطقه برای افزایش توان تخلیه نیروها از جمله سیاست‌های آینده مدیریت‌ارشد HSE، پدافندغیرعامل و مدیریت بحران منطقه است. همچنین مدیریت منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در تلاش است برای سال آینده، بتواند تیم‌های فرماندهی حادثه را به سمت تدوین و پیگیری رفع آسیب‌پذیری‌های هر شرکت هدایت کرده و ضمن انجام تمرین‌های درون شرکتی، بتواند در سال آینده رزمایشی با عیار بالاتر را به اجرا بگذارد.
از سال ۹۵، منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی با حمایت سازمان پدافند غیرعامل کشور براساس مطالعات انجام شده، طرح توانمندسازی مدیران در شرایط اضطراری و مدیریت بحران در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی با تشکیل دوره‌های آموزش کارگاهی آغاز شد. این دوره‌ها به صورت شبانه روزی، با حضور کلیه مدیران ارشد منطقه انجام شد. در این دوره های سه روزه، در مجموع ۷۰۰ نفر از نیروهای منطقه در بالاترین سطوح گرد هم آمدند و سعی شد درک مشترکی بین عوامل و مسئولین منطقه در حوزه الزامات پدافندغیرعامل، شناخت مفاهیم آن و مدیریت شرایط اضطراری ایجاد شود.
در این دوره ها سوالاتی در خصوص تهدیدات و آسیب‌های منطقه مطرح شد و شیوه‌های مقابله با آنها مورد بررسی علمی قرار گرفت که جمع‌بندی این مطالعات به‌صورت یک بسته عملیاتی به مراجع مربوطه ارائه گردید.
پس از مرحله مطالعات، فاز عملیاتی آغاز شد و گروه‌های مدیریت بحران شرکت‌ها تشکیل شدند و از طرق مختلف تلاش شد سازماندهی و هماهنگی آنها در شرایط بحران افزایش یابد. سال گذشته نخستین رزمایش سراسری منطقه در همین راستا اجرا شد و هم اکنون دومین رزمایش با چهار سناریوی مختلف امنیتی و عملیاتی در دست اجراست.
در‌حاشیه این رزمایش، از خودروی فرماندهی عملیات رونمایی شد. این خودرو مجهز به سامانه های مخابراتی و صوتی، تصویری برای استفاده و اشراف فرماندهان حوادث است.

انتهای پیام/و

https://biknews.ir/7227کپی شد! https://khabarbandaremamkhomeyni.ir/7227/دومین-رزمایش-سراسری-آمادگی-مقابله-با-ش/کپی شد!