مجوز طرح توسعه منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی صادر نمی‌شود

 این کمیته تخصصی که در ادامه دومین مصوبه کارگروه تخصصی آمایش سرزمین، آمار محیط زیست و توسعه پایدار سال ۹۷ برای اجرای طرح توسعه منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی بندر امام خمینی(ره) برگزار شده بود با مخالفت سازمان‌های زیست محیطی، اداره کل بحران و منابع طبیعی مواجه شد.

در این نشست، سیدعلی بحرینی مقدم معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خوزستان اظهار داشت: تا زمانی که همه دستگاه‌ها و کارشناسان، رضایت کارشناسانه خود را اعلام نکنند قطعا مجوزی برای طرح توسعه صادر نخواهد شد اما با رعایت الزامات زیست محیطی، توسعه منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی امکان‌پذیر است.

وی هدف از برگزاری این جلسات را بیان مسائل و مشکلات حوزه پتروشیمی برای مطرح شدن نظرات کارشناسی و فنی برشمرد و با اشاره به بخشی نگری منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در سال‌های اخیر گفت: با توجه به تذکرات مکرر و نکات زیست محیطی و فنی دستگاه‌های تخصصی این حوزه متاسفانه از سوی منطقه ویژه، شتابی برای رفع مسائل و یا تمایلی برای حل این معضلات شاهد نبودیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خوزستان دلیل موضع‌گیری دستگاه‌های مرتبط با مسائل زیست محیطی طرح توسعه منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی را عدم توجه این منطقه به موارد ذکر شده زیست محیطی دانست.

وی با اشاره به سرمایه گذاری ۷ میلیاردی این پروژه و تاکید بر از دست ندادن فرصت پیش آمده طرح توسعه، به ۱۷ میلیون تن صادرات صنعتی پرداخت و افزود: صنعت به لحاظ اقتصادی، اشتغال و ارز آوری کمک بزرگی به اقتصاد استان و کشور داشته اما تا زمانی که موارد زیست محیطی آن رعایت نشود مجوز طرح توسعه صادر نخواهد شد.

بحرینی‌مقدم با تاکید بر ارزیابی شرایط موجود و ارائه مجوز به صورت مشروط، ادامه داد: دغدغه HSE اداره کل بحران یک دغدغه جدی و مهم است چراکه سلامت پرسنل و مردم منطقه در اولویت است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خوزستان با اشاره به عملکرد نامطلوب برخی شرکت‌های سرمایه گذاری مثل شستا و تاپیکو گفت: موضوع هلدینگ‌ها و سیاست‌زدگی این شرکت‌ها مشکل اصلی ما است.

وی با اشاره به این‌که یکی از دلایل عقب ماندگی استان، هلدینگ‌های متفاوتی هستند که به حیات خلوتی برای زد و بندهای سیاسی و مالی تبدیل شده‌اند، اظهار داشت: به سبب بازی‌های سیاسی، مدیران عامل با تجربه را کنار و نیروی صفر کیلومتر را جایگزین می‌کنند که در نهایت به دلیل کارکرد نامناسب، تجمع‌ها و اعتراضات پرسنلی به دنبال آن ایجاد می‌شود.

آسیب‌ها و آلودگی‌های ناشی از صنعت پتروشیمی بر شهرستان ماهشهر

در بخش دیگری این جلسه، یدالله مهرعلیزاده به ظرفیت ۲۶ میلیون تنی محصولات پتروشیمی و ۴۰ درصد ظرفیت تولید کشور پرداخت و اظهار داشت: طرح‌های جدید به ویژه فاز ۲ منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در ایجاد اشتغال و در تولید ثروت برای خوزستان یک فرصت است.

وی افزود: این سرمایه‌گذاری می‌تواند در منطقه صورت گیرد اما یک سوال اساسی پیش می‌آید و آن توسعه فاز ۲ با چه هزینه‌ای و با چه آسیب‌هایی مطالعات انجام می‌شود؟

قائم مقام معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خوزستان گفت: آسیب‌ها و آلودگی‌های ناشی از صنعت پتروشیمی بر منطقه ماهشهر نشان داده است که در حوزه‌های محیط طبیعی همچون فیزیکوشیمیایی و محیط بیولوژیک و محیط انسانی نظیر مردم شهر، منطقه و پرسنل شرکتی اثرا مخربی داشته است؛ همچنین به آلودگی آب، هوا، مواد زائد جامد آسیب زده و منجر به آلودگی صوتی شده است.

وی اظهار داشت: این اثرات مخرب، محیط زیست را دچار یک مرگ خاموش در منطقه کرده و این مرگ خاموش هزینه‌های سنگین برای مردم منطقه ایجاد کرده است.

مهرعلیزاده با اشاره به دیگر اثرات مخرب از جمله مشکلات برای آبزیان، مردم، جهش ژنتیکی به دلیل تخلیه پسماندها در محیط و دریا، عنوان کرد: در مکان‌یابی باید بازنگری صورت گیرد و پیشنهاد می‌‎شود ملاحظات زیست محیطی لحاظ شود.

قائم مقام معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خوزستان افزود: طرح آمایش استان خوزستان و منطقه و جانمایی در نظر گرفته شود و مکان آن در منطقه‌ای خارج از سایت کنونی پیش‌بینی شود.

انتهای پیام/*

https://biknews.ir/5974کپی شد! https://khabarbandaremamkhomeyni.ir/5974/مجوز-طرح-توسعه-منطقه-ویژه-اقتصادی-پترو/کپی شد!