وقتی درآمدزایی، دانش پزشکی را تبدیل به صنعت پزشکی می‌کند

به گزارش خبر بندر امام خمینی(ره) به نقل از فارس، قطعاً مسؤولیت‌های پزشکی از گذشته تاکنون فراز و نشیب‌های زیادی گذرانده است، که برخی مبتنی بر قهری بودن و برخی بر پایه برخی قراردادهای اجتماعی و عرفی تفسیر می‌شود، مسئولیت اخلاقی یک پزشک اما عبارت است از پاسخگو بودن وجدان وی در مقابل خطایی است که مرتکب می‌شد.

بر اساس این گزارش، برخی پزشکان نه‌تنها در استان بلکه در کل کشور به‌منظور افزایش درآمد خود روزانه بیماران زیادی را ویزیت می‌کنند که این عملکرد علاوه بر پایین آوردن کیفیت خدمات درمانی و ایجاد تأخیر در دوره معالجه بیمار هزینه‌های مضاعفی را به خانواده بیمار تحمیل می‌کند.

ویزیت بیماران برخلاف استانداردهای پزشکی

طبق مصوبه هیئت‌وزیران در بخش خصوصی، مؤسسات غیردولتی و دولتی که وابسته به وزارت بهداشت نیستند، مدت‌زمان ویزیت یک پزشک عمومی ۱۵ دقیقه، پزشک متخصص ۲۰ دقیقه، پزشک فوق تخصص ۲۵ دقیقه و ویزیت روان‌پزشک ۳۰ دقیقه است.

این در حالی است که در مطب‌های خصوصی شاهد ویزیت ده‌ها بیمار هستیم و مطب پزشکان گاهی تا نیمه‌های شب باز است؛ به‌طور حتم اگر پزشک زمان قانونی را برای هر بیمار اختصاص دهد قطعاً روزانه تنها فرصت ویزیت ۱۰ تا ۱۵ بیمار را نخواهد داشت، این مسئله در حوزه درمان و سلامت آن‌قدر عادی شده است که حتی در بیمارستان‌های دولتی روزانه شاهد ویزت بیش از ۱۰۰ بیمار توسط پزشکان متخصص و عمومی هستیم تا دانش پزشکی تبدیل به صنعت و محلی برای درآمدزایی شود.

متوسط زمانی ویزیت بیمار

بر اساس تحقیقات دانشمندان آمریکایی موسسه بیزینس اینسایدر (businessinsider) نشان می‌دهد متوسط زمانی که برای ویزیت هر بیمار از سوی متخصصان مختلف رعایت می‌شود حدود ۱۳ تا ۱۶ دقیقه است که معمول‌ترین زمان است.

در این میان متخصصان بیهوشی، مغز و اعصاب و رادیولوژیست‌ها با ۲۵ دقیقه یا بیشتر، بالاترین زمان را برای معاینه و ویزیت هر بیمار اختصاص می‌دهند.

 زمان ۱۳ تا ۱۶ دقیقه معمولاً به پزشکان عمومی اختصاص پیدا می‌کند، اما متخصصان چشم‌پزشکی و پوست حداقل زمان لازم برای ویزیت بیمار را رعایت می‌کنند که بین ۹ تا ۱۲ دقیقه است.

همچنین ویزیتی که پزشک از بیمار بستری در بیمارستان به عمل می‌آورد، طولانی‌تر از زمانی است که در مطب به هر بیمار اختصاص می‌دهد.

پزشکان زن وقت بیشتر را به ویزیت بیمار اختصاص می‌دهند

بر اساس این تحقیقات، پزشکان زن در مقایسه با پزشکان مرد وقت بیشتری را به ویزیت و معاینه بیماران خود اختصاص می‌دهند، به‌طوری‌که به‌طور متوسط ۴۹ درصد پزشکان زن و ۴۱ درصد پزشکان مرد بیش از ۱۷ دقیقه را به ویزیت هر بیمار می‌پردازند.

شاید یکی از دلایل این معضل معروف بودن برخی پزشکان متخصص در حوزه‌های خاصی از پزشکی باشدکه بیماران ترجیح می‌دهند به آن‌ها مراجعه کنند اما هیچ دلیلی وجود ندارد تا پزشکان بیش‌ازحد استاندارد بیمار ویزیت کنند؛

تمام‌وقت شدن ۹۷۰۰ پزشک در طرح تحول سلامت

گفته می‌شود در قالب طرح تحول نظام سلامت تعداد ۹ هزارو ۷۰۰ پزشک متخصص و فوق تخصص به‌منظور بالا بردن استاندارهای ویزیت کردن بیماران تمام‌وقت شدند.

فرهنگ غالب عامل پایین آوردن استانداردهای پزشکی

ایرج نظری رئیس دانشگاه علوم پزشکی معتقد است یکی از دلایل فراوانی مراجعه بیماران به پزشکان متخصص فرهنگ غلط غالب در جامعه است که مردم به‌جای تکمیل دوره درمان بلافاصله به پزشک متخصص مراجعه می‌کنند.

وی فقدان سیستم ارجاع در حوزه پزشکی را دلیل دوم مراجعه غلط بیمار به پزشک متخصص عنوان کرد، و افزود: چنانچه این سیستم وجود دارد تعیین می‌کرد که کدام بیمار به متخصص باید مراجعه کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز افزود: کاهش هزینه‌های درمان با توجه به خدماتی که ارائه می‌شود و دسترسی راحت به پزشک متخصص عامل دیگر این مراجعات است.

نبود پزشکان متخصص بومی در برخی حوزه‌ها

حسین حیدری کایدان دبیر سازمان نظام پزشکی خوزستان در رابطه با برخی دلایل کاهش استانداردهای ویزیت بیمار اظهار کرد: پزشکان متخصص بومی در برخی حوزه‌ها در استان ما کم هستند و از استان‌های دیگر در استان ما مطب دارند به همین دلیل شاهد مراجعات زیادی به این قبیل پزشکان هستیم.

وی بابیان اینکه وقتی پزشک، بیمار را ویزیت کرد و بیمارش را تشخیص داد دلیلی برای ماندن بیمار در مطب وجود ندارد، گفت: چنانچه بیماری از زمان ویزیت یا رفتار پزشک رضایت نداشت این مسئله در نظام پزشکی قابل‌بررسی است.

دبیر سازمان نظام پزشکی خوزستان با تأکید بر اینکه در خوزستان میزان بیماری‌ها در همه سنین بسیار زیاد است، عنوان کرد: نبود برخی پزشکان در استان سبب مراجعه بیماران به استان‌های دیگر برای درمان شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، در خوزستان به دلیل کاهش پزشکان در برخی تخصص‌ها در شهرستان‌ها و حتی مرکز استان، مراجعه بیماران به مرکز استان و پایین بودن هزینه در بیمارستان‌های دولتی سبب ترافیک بیمار در مرکز شده‌اند.

 به نظر می‌رسد اجرای مصوبه هیئت‌وزیران در خصوص رعایت استاندارهای ویزیت بیمار راه را برای فراهم کردن شرایط اشتغال درصد زیادی از پزشکانی که به شغل‌های دیگر روی آورده‌اند فراهم می‌کند از طرفی نیروی انسانی متخصص به زیرساخت‌های فیزیکی یعنی کلینیک‌های جامع نیاز دارد تا بتوان بر اساس استانداردها به نیاز مردم پاسخ داد.

انتهای پیام/*

https://biknews.ir/5870کپی شد! https://khabarbandaremamkhomeyni.ir/5870/وقتی-درآمدزایی،-دانش-پزشکی-را-تبدیل-به/کپی شد!