بحران آب در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی

به گزارش خبر بندر امام خمینی(ره) به نقل از ایرنا، لیلا آذری در عسلویه اظهار کرد: برداشت بی رویه آب از کارون، احداث سد گتوند، تغییرات اقلیمی و کاهش نزولات جوی در سال های اخیر باعث کاهش سطح آب و بالا رفتن شوری آن شده است .
وی افزود: موضوع تامین آب شرکت های پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی برنامه های این شرکت ها را تحت تاثیر قرار داده و در آینده نزدیک این مشکلات حادتر خواهد شد لذا کمبود و نبود استراتژی در خصوص آب مورد نیاز این شرکت ها احساس می شود.
لیلا آذری گفت: از طرفی در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی دور ریز پساب ها حتی با الزام‌های زیست‌محیطی هم در دراز مدت اثر منفی بر روی خور خواهد داشت برهمین اساس بررسی استراتژیک تصفیه آب های دورریز به خور و استفاده مجدد از آن در مجموعه هلدینگ خلیج فارس در دستور کار است.
رییس محیط زیست هلدینگ خلیج فارس یادآور شد: در حال حاضر نیز پروژه استفاده مجدد از پساب در پتروشیمی بندر امام خمینی(ره) در حال اجراست که با اجرای آن حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار متر مکعب آب در روز به فرآیند تولید بر می گردد و این برگشت نیز توام با کاهش برداشت آب از کارون خواهد شد.
وی اظهارداشت: در خصوص تامین منابع آب مورد نیاز شرکت های پتروشیمی در عسلویه بدلیل شیرین سازی از آب دریا مشکلی نداریم البته دور ریز آب با شوری بالاتر به دریا باید مورد ارزیابی قرار گیرد و از کاهش اثرات منفی بر اکوسیستم آب دریا جلوگیری شود.
این مقام مسوول گفت: برای نخستین بار فرآیند ارزیابی زیست محیطی شرکت های پتروشیمی تابعه این هلدینگ با استفاده از مدل های جهانی در راستای توسعه پایدار امسال انجام شده است.
وی افزود: در این فرآیند که براساس ۱۷ هدف سازمان ملل از سال ۲۰۱۵ آغاز شده است اثرات فعالیت های شرکت های تابعه بر محیط زیست بررسی می شود که پتروشیمی های خوزستان، مبین و ایلام بعنوان سه شرکت برتر در این زمینه انتخاب و تقدیر شدند.
رییس محیط زیست هلدینگ خلیج فارس گفت: از ۱۷هدف سازمان ملل در فرایند های جهانی توسعه پایدار تامین آب، رشد اقتصادی، ایجاد کار ایمن و مناسب و اقدام های اقلیمی بعنوان هسته اصلی استراتژی H.S.E هلدینگ قرار دارد.
آذری افزود: اقدام های اقلیمی باتوجه به اینکه یکی از بحث های اصلی دنیا و در راستای پدیده گرمایشی زمین است از برنامه های جدی هلدینگ خلیج فارس کاهش کلیه منابع تولیدی گازهای گلخانه ای شناسایی شده است .

https://biknews.ir/5670کپی شد! https://khabarbandaremamkhomeyni.ir/5670/بحران-آب-در-منطقه-ویژه-اقتصادی-پتروشیم/کپی شد!