تاثیرات مضر زیست محیطی و بهداشتی صنایع نفت و پتروشیمی بر مردم خوزستان باید بررسی علمی شود

به گزارش خبر بندر امام خمینی(ره) به نقل از فارس، جلسه ماهانه موسسه آوای نیک سعادت با موضوع وضعیت بهداشت کلانشهر اهواز در محل سالن اجتماعات اداره بهداشت غرب اهواز برگزار شد.

در این جلسه مشاور امنیتی استاندار خوزستان با اشاره به وضعیت بهداشتی اهواز اظهار کرد: متاسفانه در موضوع بهداشت استراتژی مساوی با از بین رفتن تمامی سرمایه‌ها رقم خورده است، این در حالی که استراتژی یعنی جایگیری خوب واقدام مناسب است، که باید در حوزهٔ بهداشت انجام شود.

علیرضا بختیارپور با اشاره به موضوع تب کریمه کنگو در استان تصریح کرد: با وجود استفاده بسیار زیاد خوزستانی‌ها از گوشت گوسفند هیچ موردی مشاهد نشده است، و در این مقوله موارد پیشگیرانه خوبی انجام‌ شده است.

مشاور امنیتی استاندار خوزستان با بیان اینکه استان خوزستان دولتی‌ترین استان کشور است، توضیح داد: آنچه از منابع ثروت در استان خوزستان تولید می‌شود، دولتی است.

بختیار‌پور با تاکید بر منحصر به فرد بودن محصولات استان مانندگندم وشکر تشریح کرد: گندم خوزستان به لحاظ مرغوبیت از بهترین گندم‌ها است اما متاسفانه تنها می‌توانیم یک پنجم آن را سیلو کنیم.

وی افزود: در سال جاری بیش از یک میلیون تن تولید گندم در استان خوزستان به دلیل برخورداری از کیفیت مناسب به دیگر سیلو‌های کشور انتقال داده شد، تا ضمن ادغام با گندم‌های دیگر هم کیفیت گندم بالا رود، و هم چهار پنجم دیگر آن به صورت روباز نگهداری شود.

بختیار‌پور با اشاره به برخورداری استان از صنعت پتروشیمی، راه آهن، نفت ومنابع نفتی، بنادر وصنایع فلزی و… به عنوان منابع ملی عنوان کرد: در کنار این منابع ملی، چنانچه مسائل امنیتی را بگذاریم به طور حتم بیش از پیش به ملی بودن منابع استان پی می‌بریم.

وی گفت: متاسفانه اکنون با وجود تمام ظرفیت‌های موجود در خوزستان اما این دولتی‌ترین استان کشور هنوز بعد از گذشت یک قرن از مدرنیزم در ایران همچنان پیامدهای زیست محیطی به شدت مردم خوزستان را می‌آزارد.

بختیار‌پور ادامه داد: و به دنبال همین مسائل زیست محیطی موجی از بیماریهای سرطانی و انواع بیماری‌های تنفسی وپوستی در خوزستان داریم، که در مجموع این‌ها مسائلی هستن که ازبه لحاظ، امنیتی باید به آن‌ها توجه شود.

وی از رئیس مرکز بهداشت غرب درخواست کرد: با یک بررسی علمی بیماری‌های موجود در استان را طبقه بندی و سپس با در نظر گرفتن سه موضوع آب، خاک، هوا آلودگی‌ها را احصا کرده و ارتباط این آلودگی‌ها را با بیماری‌ها تشخیص دهیم.

بختیار‌پور با بیان اینکه تعیین کنیم، چه میزان از این بیماری‌ها مرتبط با سه عنصر آب هوا وخاک هستند، توضیح داد: باید مشخص شود، بیماری‌های حاصل از این سه عنصر چه میزان هزینه روی دست دولت و مردم گذاشته است.

مشاور امنیتی استاندار خوزستان در پایان با تاکید بر حقوق شهروندی متذکر شد: یک شهروند باید بتواند یقه شرکت‌های نفت، پتروشیمی، کارخانه کربن و… بگیرد، تا مدیران چنین شرکت‌هایی فقط ژست نگیرند که فلان میزان تولید را ایجاد کردند، و باید بدانند، با تولید خودچه میزان سرطان، بیماری پوستی، تنفسی و…. تولید کردند.

https://biknews.ir/3066کپی شد! https://khabarbandaremamkhomeyni.ir/3066/تاثیرات-مضر-زیست-محیطی-و-بهداشتی-صنایع/کپی شد!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • علی ازماهشهر خورموسی یکی از بزرگترین زیستگاه پرورش وتکثیرانواع آبزیان ماهی و میگو و پرندگان خلیج فارس است که درصورت عدم کنترل و نظارت زیست محیطی و تراکم وتوسعه صنایع موجب افزایش آلایندگی همچنین رفت آمد بیشتر کشتی ها را درپی خواهد داشت ضربه شدیدی به آبزیان که منجربه نابودی آنها می شود . لذا بایستی از گسترش بی رویه دراین منطقه حیاتی جلوگیری کرد.