جلسه محرمانه وزارت نیرو با ۶ استاندار برای احداث ۴ سد بر سرشاخه‌های کرخه

به گزارش خبر بندرامام خمینی(ره) به نقل از فارس : آیت الله محسن حیدری امروز در حاشیه همایش تجلیل از فعالان اجتماعی، محیط زیست و خانواده شهدای حرم اظهار کرد: برگزاری این همایش‌ها مسؤولیت آفرین است برای اینکه اگر انسان حرف حق داشته باشد برای خود توجیهی درست می‌کند و دیگران را با خود همراه می‌کند.

وی تصریح کرد: مباحث زیست محیطی یک وظیفه و تکلیف است چرا که محیط زیست یکی از مظاهر حیات است و اسلام برای حیات انسان آمده است.

نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری با تقسیم حیات انسان به سه گروه گفت: یک مرحله از حیات انسان نباتی است و مشترک بین انسان، حیوان و گیاهان است، یک مرحله حیوانی است و مشترک بین انسان و حیوانات است و مرحله آخر که مربوط به انسان است تنها شامل حیات انسان می‌شود.

آیت الله حیدری افزود: تامین محیط زیست لازمه و شرط اول حیات انسان‌ها است و به تبع آن حتی حیات ملکوتی انسان متکی به برخورداری از محیط زیست سالم است.

وی تاکید کرد: به طور حتم انسان‌ها بدون محیط سالم و بهداشتی که بتوانند به راحتی در آن نفس بکشند نمی‌توانند نماز، واجبات و اعمال صالح خود را به جا آورند.

آیت الله حیدری گفت: ابعاد صنعتی، کشاورزی، فرهنگی و هنری به عنوان ابعاد مختلف حیات انسان بدون برخورداری از محیط زیست سالم دست یافتنی نخواهند بود.

وی با بیان اینکه مسائل زیست محیطی این قابلیت را دارد که همه افراد با افکار و گرایش‌های مختلف سیاسی را دور هم جمع کند تاکید کرد: در استان خوزستان نیازمند چنین وحدت و همدلی هستیم تا بتوانیم در حل مسائل زیست محیطی به نتایج مشترکی دست پیدا کنیم.

آیت الله حیدری یادآور شد: وجود اختلاف سلیقه‌ای، سیاسی و.. در استان یک واقعیت است و کسی نمی‌تواند آن‌ها را منکر شود.

وی ادامه داد: اختلافات بین مردم استان اعم از راست، چپ، اختلافات شغلی، اداری، دانشگاهی و… باید کنار گذاشته شود و مردم به وحدت کلمه در حل مسائل استان برسند.

آیت الله حیدری تاکید کرد: مسائل دینی و مذهبی در رأس محور‌های وحدت قرار دارد و تا این وحدت مهیا نشود نمی‌توانیم استان را از این عقب ماندگی خارج کنیم.

وی با اشاره به ظرفیت‌های استان برای رشد و توسعه تصریح کرد: ظرفیت‌هایی که در استان به لحاظ نفت، کشاورزی، فولاد، و… وجود دارد کل کشور مدیون آن است.

آیت الله حیدری با بیان اینکه اگر طرح ۵۵۰هزار هکتاری مقام معظم رهبری به درستی اجرا شود می‌تواند بیش از نصف محصولات کشاورزی مورد نیاز کشور را تامین کند خاطرنشان کرد: در استان خوزستان چیزی حدود ۲میلیون و ۸۰۰هزار هکتار زمین قابل کشت وجود دارد که اگر درست احیاء شوند ظرفیت تامین محصولات کشاورزی مورد نیاز ۴الی ۵ کشور دیگر را تامین کند.

امام جمعه موقت اهواز گفت: به راستی استان خوزستان با این همه ظرفیت چقدر توسعه یافته است؟ سرانه فضای سبز آن چقدر است؟ چقدر زیر ساخت دارد؟ مشکلات درمان و بهداشت آن چقدر حل شده است؟ مشکلات حاشیه نشینی تا چه میزان رفع شده است؟

آیت الله حیدری افزود: اگر بخواهیم از مسائل و مشکلات استان بگویم به طور حتم می‌توان از مشکلات آن کتاب قطوری تالیف خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه یکی از راه‌های حل این مشکلات همگرایی و، وحدت است بیان کرد: خوشبختانه با وجود تمام اختلافات در گرایش‌های مختلف محیط زیست یکی از محور‌هایی است که سبب ایجاد وحدت شده است.

آیت الله حیدری در ادامه با بیان اینکه محیط زیست در معرض خطر است تاکید کرد: یکی از عوامل جدی و خطرناک زیست محیطی برای استان بحث انتقال آب از سرشاخه‌های استان به جاهای دیگر است.

وی با اشاره به انتقال آب استان به عنوان آب شرب منطقی است و ما این منطق را قبول داریم توضیح داد: پروژه انتقال آب از دوران پهلوی یعنی در سال ۱۳۲۷ آغاز شد و اولین تونلی که احداث شد در سال ۱۳۳۳ آب را به اصفهان منتقل کرد.

آیت الله حیدری ادامه داد: پس از انقلاب و زمان جنگ تحمیلی تونل دیگری احداث شد که مردم استان خوزستان از یک درصد این اتفاقات خبر نداشتند البته الان هم خبر ندارند و خیلی از حقایق کتمان شد و در این میان دست‌هایی وجود دارد که حقایق را پنهان می‌کند.

وی با بیان اینکه حق مردم استان است که از همه حقایق مطلع شوند گفت: تا زمانیکه مردم از حقایق مطلع نشوند هیچ کاری در مقابل اجحاف‌ها و توطئه‌ها نمی‌توانند بکنند.

آیت الله حیدری با تاکید بر اطلاع رسانی و روشنگری فعالان محیط زیست در انتقال حقایق به مردم متذکر شد: در دهه۷۰ در دولت سازندگی سپس دولت اصلاحات و دولت‌های نهم، دهم و یازدهم به بهانه آب شرب برنامه انتقال آب متوقف نشد.

وی با بیان اینکه در مقابل انتقال آب شرب هیچ کس استدلال منفی ندارد گفت: به طور حتم حاضر نخواهیم بود کسی از هموطنان ما از تشنگی بمیرد.

آیت الله حیدری افزود: به بهانه آب شرب، آب استان غیر عادلانه برای مصارف کشاورزی، فضای سبز، صنعتی منتقل می‌شود این در حالی است که تنها آب سد دز که به استان قم منتقل می‌شود برای آب شرب است و در هیچ جای دیگر بحث آب شرب مطرح نیست.

وی ادامه داد: در اولین سفر هیات دولت در دی ماه سال ۹۲ به استان خوزستان رئیس جمهور در همین مصلی امام خمینی در حضور مردم اعلام کرد که طبق مصوبه شورای عالی آّب برداشت آب از سرشاخه‌های خوزستان ممنوع است و انتقال آب فقط به منظور تامین آب شرب است.

آیت الله حیدری گفت: حدود ۳۴۰ میلیون متر مکعب آب شرب برای استان‌های کرمان، یزد و اصفهان کافی است اما آنچه برداشت شده است و یا بنا است برداشت شود بیش از ۲میلیارد و ۸۰۰میلیون متر مکعب است و این آمار رسمی وزارت نیرو است.

وی با بیان اینکه تا کنون یک‌میلیارد و ۲۶۰میلیون متر مکعب آب برداشت شده است توضیح داد: آنچه در برنامه وزارت نیرو است و در مصوبه محرمانه دولت برای انتقال آب وجود دارد و رئیس جمهور به بانک مرکزی برای اجرای آن پول پرداخت کرده است برداشت بیش از یک میلیارد و ۵۰۹ میلیون متر مکعب آب است.

آیت الله حیدری گفت: در زمان دولت اصلاحات یک میلیارد و ۱۰۰میلیون متر مکعب انتقال آب مصوب شد که این میزان در زمان دولت احمدی‌نژاد به ۵۸۰ میلیون متر مکعب کاهش یافت.

وی با اشاره با نشست وزارت نیرو با استانداران ۶ استان مبنی بر احداث چهار سد بر سرشاخه‌های سد کرخه تاکید کرد: این نشست محرمانه انجام شد و چنانچه طرح احداث این سد‌ها اجرایی شود باید فاتحه سد کرخه را خواند به طوری که یک قطره از آب کرخه به استان نخواهد رسید.

آیت الله حیدری گفت: با احداث سد سیمره ۶۰ درصد آب کرخه کاهش پیدا کرد و اگر بنا باشد بر اساس توافق وزارت نیرو با ۶استان نام برده چهار سد دیگر احداث شود موجودی آب کرخه صفر خواهدشد.

 

https://biknews.ir/2185کپی شد! https://khabarbandaremamkhomeyni.ir/2185/جلسه-محرمانه-وزارت-نیرو-با-6-استاندار-بر/کپی شد!