رئیس جمهور در جلسه شورای برنامه‌ریزی توسعه و فعالان اقتصادی خوزستان:

تحول رویکرد دولت سیزدهم است/ مطالبه‌ها امری ممکن و از حقوق مردم است

رییس جمهور نگاه تحول را رویکرد دولت سیزدهم دانست و گفت: توجه به نقاط قوت و رفع نقاط ضعف لازمه تحول در شرایط کنونی است.

به گزارش پایگاه خبری خبر بندر امام خمینی(ره)، آیت الله سید ابراهیم رئیسی شامگاه جمعه در نشست مشترک شورای برنامه ریزی توسعه و فعالان اقتصادی خوزستان در محل سالن علی هاشمی استانداری خوزستان با بیان اینکه صمیمانه از مردم خوزستان تشکر می کنم گفت: به همه مردم خون گرم، پرتلاش، مخلص و مقاومت خوزستان ادای احترام می کنم.

وی نگاه تحول را رویکرد دولت سیزدهم دانست و گفت: توجه به نقاط قوت و رفع نقاط ضعف لازمه تحول در شرایط کنونی است.

رییس جمهور با بیان اینکه خوزستان نیاز به کار تحولی در تراز این استان دارد گفت: خوزستان دین خود را ادا کرده است و همه مسوولان و کارگزاران نظام در کسوت خدمت رسانی به مردم نیز باید این دین را به استان ادا کنند.

آیت الله رییسی ادامه داد: با نگاه عادی امکان تحول خوزستان وجود ندارد و تحول در شرایط کنونی خوزستان نیاز به کار جهادی دارد.

وی با بیان اینکه مطالبه ها مردم امری ممکن و از حقوق مردم است افزود: هیچ مشکلی وجود ندارد که با وحدت و انسجام و همراهی مردم ممکن نیست.

آیت الله رییسی با تاکید بر اینکه اعتبار، برنامه و چشم انداز لازم است ولی از همه بالاتر مدیریت در تحقق برنامه ها نقش دارد، گفت: جایی اعتبار وجود داشته ولی کار به سامان نرسیده است ولی جایی اعتبار نبوده به دلیل مدیریت درست آن کار به نتیجه رسیده است.

رییس جمهور ادامه داد: نگاه تحولی به معنای درک درست و فهم مدیریت در نظام جمهوری اسلامی برای خدمت به مردم است.

وی با تاکید بر اینکه مدیر قبل از هر چیز باید خود را در محضر خدا بداند گفت: مدیران باید در برابر خدا، مردم، ارباب رجوع و سلسله مراتب مدیریتی پاسخگو بداند.

وی بر لزوم هماهنگی در نظام اداری میان تمام دستگاه های اجرایی تاکید کرد و ادامه داد: هماهنگی میان درون قوا و همه بخش ها و همدلی و همگرایی قوا مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است چرا که نتیجه این همگرایی ارتقای خدمت رسانی به مردم و افزایش رفاه اجتماعی است.

دستگاه‌های اجرایی سرمایه گذار و کارآفرین را نباید معطل کنند

رییس جمهور با انتقاد از بروکراسی اداری میان بخش های مختلف اداری از جمله مسکن سازی ادامه داد: سرمایه گذار و کارآفرین در مراجعه به دستگاه ها اداری نباید معطل شوند.

وی با بیان اینکه روابط ناسالم در ادارت موجب نارضایتی مردم می شود گفت: شفافیت و پاسخگویی خواست مردم از دستگاه های دولتی است و همه مسوولان باید علاوه بر اعتماد، نظارت لازم را برای کارکنان خود به منظور بهبود خدمت به مردم انجام دهند.

آیت الله رییسی ادامه داد: انتظار مردم برخورد با کرامت، شفافیت، جلوگیری از رانت و تبعیض در پاسخگویی به ارباب رجوع و تلاش برای گره گشایی از مشکل آنهاست.

وی بهره گیری از روحیه ایثار و الگوگیری از شهدا را نیاز کنونی تحول در جامعه دانست و افزود: بسیاری از کارها در کشور باید مانند شب عملیات انجام شود که در غیر آن، کارها انجام نمی شود.

رییس جمهور ادامه داد: ظرفیت های بزرگ خوزستان در بخش های نفت و گاز، معدن، دریا، تجارت است ولی سوال این است که چرا اتفاقی در این استان نمی افتد. همه مسوول هستیم و باید شبانه روز کار کنیم.

وی افزود: خوزستان نمونه کار جهادی، شجاعت، شهامت، ایثار و مقاومت است و خانواده شهدا ناظر عملکرد مسوولان هستند که این وظیفه مسوولیت را برای خدمت جهادی و شبانه روزی سنگین کرده است.

رییس جمهور گفت: افزایش ۱۲ جبهه کاری اصلاح و توسعه فاضلاب اهواز به ۱۵۰ جبهه کاری پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم نشان می دهد که می توان مشکل فاضلاب اهواز را حل کرد.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه توجه به توسعه اقتصاد گردشگری حاشیه تالاب ها با توجه به مسایل زیست محیطی باید به طور همزمان دیده شود گفت: باید به جای سنگ اندازی برای توسعه حاشیه تالاب، امکان اجرای طرح های توسعه ای با توجه به مسایل محیط زیستی فراهم شود.

وی گفت: نه گفتن ساده است ولی باید چاره ای اندیشیده شود که هم مسایل محیطی زیستی حفظ شود و هم توسعه گردشگری در حاشیه آن نیز به سامان برسد.

رییس جمهور ادامه داد: راه بستن هنر نمی خواهد ولی هنر مدیر ایجاد راه برای حل مشکلات است.

عملکرد دستگاه ها در خدمت به مردم نیاز به بازنگری دارد

وی با تاکید بر اولویت دادن نیروهای بومی برای جذب در شرکت ها و صنایع موجود در استان گفت: جذب نیروهای غیربومی در حالی که نیروی بومی توان همان کار را انجام دهد  نتیجه ای جز سرخوردگی جوانان محلی ندارد.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه برخی عملکرد ها در دستگاه ها رفع تکلیف است و این نگاه باید در دستگاه ها تغییر کند، افزود: عملکرد دستگاه ها در خدمت به مردم نیاز به بازنگری دارد و دولت سیزدهم نگاه متفاوت برای خدمت به مردم را دنبال می کند.

رییس جمهور اشتغال در خوزستان را حل شدنی دانست و گفت: موضوع اشتغال در خوزستان نیاز به کار جهادی دارد و دولت برای اشتغال در این استان سهمیه خاص تعیین کرده است.

وی گفت: اشتغال در خوزستان نباید به کارهای اداری و پشت میز محدود شود بلکه باید تمام ظرفیت های کشارزی، صنعتی، گردشگری و اقتصاد مولد در استان فعال شود.

بی توجهی های گذشته باعث مشکلات فعلی بازار مسکن است

رییس جمهور با بیان اینکه امکان تامین زمین برای ساخت مسکن در خوزستان وجود دارد گفت: زمین مورد نیاز برای متقاضیان مسکن معلوم و قانون لازم نیز وجود دارد که در این بین موضوع اصلی، انجام کار جهادی است.

وی با اشاره به ضرورت میدان دادن بخش خصوصی برای ورود به مسکن سازی در کشور گفت: نیاز کشور احداث سالانه یک میلیون مسکن است که به دلیل بی توجهی دولت های گذشته در اجرای این قانون مشکل فعلی بازار مسکن را در پی داشته است.

درآمد شرکت های بزرگ باید صرف سرمایه گذاری در کشور شود

آیت الله رییسی با تاکید بر اینکه نقش دولت باید نظارتی و حمایتی باشد و از دخالت در اقتصاد پرهیز کند، گفت: درآمدهای شرکت های بزرگ باید صرف سرمایه گذاری در کشور شود.

وی ادامه داد: استفاده از شرکت های پیشران اقتصادی دارای درآمدهای سنگین و هنگفت برای فعال کردن سرمایه گذاری در داخل کشور است.

پول بانک ها نباید در بازارهای غیر مولد هزینه شود

رییس جمهور با بیان اینکه باید به پول ملی هم در سخن و هم عمل ارزش نهاده شود گفت: دولت و مجلس در بودجه ۱۴۰۲ درآمدهای دولت را به ریال تعیین کردند.

آیت الله رییسی ادامه داد: پول بانک ها نباید در بازارهای غیر مولد هزینه شود بلکه پول بانک ها باید در تولید کشور هزینه شود.

وی بهره گیری از سرمایه گذاری بخش خصوصی و همچنین جذب سرمایه گذار خارجی را مورد تاکید قر اد داد و گفت: خوزستان می تواند قطب جذب سرمایه گذار خارجی از کشورهای حوزه خلیج فارس باشد که دولت در این زمینه از اقدام های عملی در خوزستان حمایت می کند.

تشکیل کارگروه مشترک بخش خصوصی و دولت برای پیگیری پیشنهادات اتاق بازرگانی اهواز

وی با اشاره به پیشنهادهای اتاق بازرگانی در این جلسه گفت: پیشنهادهای اتاق بازرگانی برای افزایش صادرات و کاهش هزینه های تولید در این استان قابل تامل است و نباید به سادگی از کنار این پیشنهادها عبور کرد. باید این پیشنهادها در کارگروه مشترک پیگیری شود.

رییسی با تاکید بر استفاده از فناوری های نوین برای کاهش مصرف آب در کشاورزی گفت: نمونه های موفقی برای استفاده از آبرسانی زیر سطحی به منظور کاهش مصرف آب و ارتقای بهره وری در بخش کشاورزی وجود دارد که باید از این تجربه ها استفاده شود.

وی اقتصاد روستا را موجب جلوگیری از مهاجرت روستاییان به حاشیه شهرها دانست و افزود: بستر مولدسازی اقتصاد روستایی و ایجاد اشتغال پایدار در روستاها باید به عنوان اولویت در دستور کار مدیران استان باشد.

استفاده از ظرفیت بانوان در فرصت های مدیریتی خوزستان

وی با بیان اینکه از ظرفیت بانوان در فرصت های مدیریتی استان باید استفاده شود گفت: بانوان فرهیخته فراوانی در جامعه ما وجود دارد که باید از این بانوان در جایگاهی که توان نقش افرینی دارند؛ استفاده شود.

آیت الله رئیسی با تاکید بر اینکه نگاه تحولی و جهادی تنها راه تغییر شرایط فعلی خوزستان است گفت: این طور نیست که تمام اختیارها در وزارت خانه ها باشد بلکه مدیران استانی دارای اختیارهای فراوانی هستند که باید در چارچوب قانونی از این اختیارها برای گره گشایی از مشکل مردم استفاده کنند.

دستگاه های نظارتی جرات تصمیم گیری های شجاعانه از مدیران استانی را نگیرند

آیت الله رییسی با بیان اینکه برخی مدیران جرات لازم در تصمیم گیری را ندارند گفت: از دستگاه های نظارتی می خواهم که ضمن نظارت بر عملکرد مدیران به گونه ای عمل نکنند که موجب سلب شجاعت آنها برای تصمیم های شجانه شود.

وی با بیان اینکه نظارت و بازرسی از عملکرد مدیران مورد تایید و تاکید است ولی نباید منجر به سلب شجاعت از مدیران برای کارهای جهادی شود گفت: دستگاه های نظارتی به دنبال کمک به مدیران هستند ولی باید بدانند که اگر شجاعت مدیر گرفته شد دیگر آن مدیر نمی تواند گره ای را باز کند.

آیت الله رییسی توکل به خدا و اعتماد به داشته ها و اعتماد به نفس را اصول تحول در کشور دانست و ادامه داد: اعتماد به نفس، خرمشهر را آزاد و پیروزی های بزرگ را برای ایران اسلامی رقم خود.

رییس جمهور تاکید کرد: توقع رهبر معظم انقلاب و مردم از همه مسوولان و مدیران کار تحولی متفاوت با گذشته است.

آیت الله دکتر سید ابراهیم رییسی در سفر ۲ روزه خود به خوزستان، روز جمعه وارد هویزه شد و با حضور وی پالایشگاه گاز هویزه افتتاح شد.

سه طرح ایستگاه پیش تراکم کارخانه گاز و گاز مایع ۱۰۰۰، ایستگاه پیش تراکم کارخانه گاز و گاز مایع ۹۰۰ و پست برق ۴۰۰ کیلو ولت ایثار با برنامه‌ریزی متخصصان مناطق و اهتمام شرکت‌های مجری داخلی در این مراسم به صورت ویدئو کنفرانس افتتاح شد.

همچنین آغاز عملیات اجرایی میدان مشترک سهراب با سرمایه گذاری ۸۰۰ میلیون دلار با هدف دستیابی تولید ۳۰ هزار بشکه در روز، بهره برداری از ۴۰ حلقه چاه نفتی میدان آزادگان جنوبی با سرمایه گذاری ۴۰۰ میلیون دلار و اشتغالزایی بیش از سه هزار و ۲۰۰ نفر و افتتاح فاز سوم سیکل بخار نیروگاه غرب کارون با ظرفیت ۱۸۰ مگاوات در روز و سرمایه گذاری ۱۶۰ میلیون یورو دیگر طرح‌هایی هستند که توسط رییس جمهور افتتاح شدند.

آیت الله رئیسی روز گذشته(پنجشنبه) همراه با پنج معاون خود و ۱۱ وزیر سفر ۲ روزه خود به استان خوزستان را از فرودگاه دزفول آغاز کردند و علاوه بر دیدارهای مردمی مشکلات استان خوزستان را بررسی و طرح‌های مختلفی به بهره برداری رساندند.

افتتاح ۷۰ کیلومتر از طرح مهم دوخطه کردن اهواز اندیمشک، طرح نیروگاه سیکل ترکیبی اندیمشک، پالایشگاه گاز هویزه و طرح‌های آبرسانی به چند روستا، بازدید مانیتورینگ از طرح آب غدیر، دیدار با مردم اندیمشک، اهواز و شادگان، احیای ۱۶۰ واحد صنعتی راکد و دیدار با کارآفرینان، فعالان اقتصادی، مدیران استانی و فعالان فرهنگی از جمله برنامه‌های دومین سفر رییس جمهور به خوزستان هستند.| ایرنا

انتهای پیام/و

https://biknews.ir/14990کپی شد! https://khabarbandaremamkhomeyni.ir/14990/تحول-رویکرد-دولت-سیزدهم-است-مطالبهه/کپی شد!