دیدار رؤسای هئیت کشتی و ورزش زورخانه‌ای بندرامام خمینی(ره) با عضو شورای عالی ورزش کشور

رئیس هیئت پهلوانی و زورخانه‌ای و رئیس هیئت کشتی بندرامام خمینی(ره) با رئیس فدراسیون ورزش های زورخانه‌ای و پهلوانی و عضو شورای عالی ورزش کشور، در جهت پیشبرد اهداف و گسترش ورزش زورخانه ای در منطقه، دیدار کردند.

به گزارش خبرنگار ورزشی پایگاه خبری خبر بندر امام خمینی(ره)، پیمان فلاحی رئیس هیئت پهلوانی و زورخانه‌ای بندرامام خمینی(ره) و افشین درویشی رئیس هیئت کشتی بندرامام خمینی(ره) با مهرعلی باران چشمه رئیس فدراسیون ورزش های زورخانه‌ای و پهلوانی و عضو شورای عالی ورزش کشور، در جهت پیشبرد اهداف و گسترش ورزش زورخانه ای در منطقه، دیدار کردند.

در این دیدار چالش‌ها، مشکلات و مسائل لازم برای راه‌اندازی این ورزش باستانی در بزرگترین بندر ویژه اقتصادی و پتروشیمی کشور، مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

شهریور ماه ۱۴۰۱ با پیگیری رئیس اداره ورزش و جوانان بندر امام خمینی(ره) با حکم هیئت پهلوانی و زورخانه‌ای استان خوزستان پیمان فلاحی از پیشکسوتان ورزشی به عنوان رئیس هیئت پهلوانی و زورخانه‌ای بندرامام خمینی(ره) منصوب شد.

با وجود گذشت چندین ماه از این انتصاب و علی‌رغم پیگیری مکرر از اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان، شورای راهبردی منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی و مسئولان شهری و شهرستانی، زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت افزاری لازم جهت راه‌اندازی این ورزش پهلوانی بدون نتیجه موثر، انجام نشده است.

یادآور می‌شود ورزش باستانی یا ورزش پهلوانی، نام مجموعه حرکات ورزشی است که از گذشته در محلی به نام زورخانه و با ضرب مرشد انجام می‌شده است. مورخان معتقدند که در ۷۰۰ سال پیش، «پوریای‌ولی» از اهالی خوارزم، زورخانه‌ها را به شکل امروزی درآورده است؛ اما با توجه به رفتار و منش اسطوره‌های تاریخی ایران، زورخانه در ایران تاریخی بسیار کهن‌تر دارد و نام‌های بزرگی همچون «غلامرضا تختی» را می‌توان در آن دید. فدراسیون ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای ایران با همکاری سازمان میراث فرهنگی در ۲۵دآبان ۱۳۸۹ برابر با شانزدهم نوامبر ۲۰۱۰ ورزش باستانی و زورخانه‌ای و آئین‌های پهلوانی را در فهرست میراث معنوی یونسکو به نام ایران به ثبت جهانی رساند. ورزش زورخانه‌ای در، دانشنامه «بروک‌هاوس» آلمانی، با استناد به تحقیقات دانشگاه ورزش آلمان، در کتاب اصلی و جلد ویژه ورزش، به عنوان قدیمی‌ترین ورزش بدن‌سازی جهان معرفی شده و نوشته شده است (در مقطع زمانی خاصی در بیش از ۱۲۰۰ سال پیش که صلح نسبی بر ایران حکم‌فرما بود، جنگجویان ایرانی افزار نبرد از جمله گرز، کمان و سپر را جهت آماده‌سازی بدن برای آینده، تبدیل به افزار ورزشی نموده به ورزش با آنان پرداختند.)

در دوران باستان، ورزش و انجام حرکات رزمی از فعالیت‌های اصلی روزانه ایرانیان بوده و جامعه ارزش بالایی برای ورزشکارانی که برای قدرت بدنی و شجاعت روحی داشتند، قائل می‌شد. ورزش زورخانه‌ای در اصل یعنی مرام و منش پهلوانی و جوانمردی و کسانی که در زورخانه‌ها ورزش می‌کردنند از خصوصیاتی مانند مروت و جوانمردی و پهلوانی بهره مند بودند. مرشد زورخانه در هنگام ورزش پهلوانان در گود، اشعار و داستان‌هایی آهنگین را همراه با ضرب مخصوص زورخانه‌ای می‌خواند و به اهمیت جوانمردی و پهلوانی اشاره می‌کند. با گذشت زمان فنون رزمی با ورزش‌های تیمی آمیخته شدند و حالت نمایشی پیدا کردند بعد از آن با اضافه شدن اصول اخلاقی به این مجموعه باعث شد تا سبکی جدید به وجود بیاید که امروزه به آن آئین‌های پهلوانی و ورزش‌های باستانی می‌گویند.

انتهای پیام/و

https://biknews.ir/14692کپی شد! https://khabarbandaremamkhomeyni.ir/14692/دیدار-رؤسای-هئیت-کشتی-و-ورزش-زورخانه/کپی شد!