رشد چشمگیر صادرات و واردات کالا از بندر امام خمینی(ره)

مدیرکل گمرک بندرامام خمینی(ره) گفت: در ۵ ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ ارزی ۴۵ درصد صادرات و ۸ درصد واردات انواع کالا از بندرامام خمینی(ره) رشد داشته است.

به گزارش پایگاه خبری خبر بندر امام خمینی(ره) به نقل از تسنیم، علیرضا توکل فرد امروز در جمع خبرنگاران با گرامیداشت روز خبرنگار و همچنین آغاز هفته دولت درباره آخرین وضعیت صادرات و واردات کالا از اداره کل گمرک بندر امام خمینی(ره) اظهار داشت: اداره‌ کل گمرک بندرامام خمینی(ره) جزء بزرگترین گمرک و نخستین بندر کانونی(هاب) کالای اساسی کشور است.

وی افزود: بالغ بر ۷۰ درصد کالای اساسی از گمرک بندر امام خمینی(ره) وارد کشور می‌شود.

مدیرکل گمرک بندرامام خمینی(ره) گفت: قرارگاه مرکزی تسهیل تشریفات گمرکی و جلوگیری از ایستایی و ماندگاری کالا با مدیریت دکتر فرود عسکری معاون امور گمرکی گمرک ایران در گمرک جمهوری اسلامی ایران از طریق ویدئو کنفرانس و به صورت منظم و در ماه دوبار با هدف تسریع در خروج و به موقع کالای اساسی مورد نیاز کشور، تشکیل می‌شود.

توکل فرد درباره آمار واردات انواع کالای اساسی از گمرک بندرامام خمینی(ره) بیان داشت : در ۵ ماه نخست سال جاری ۶ میلیون و ۹۵۶ هزار و ۷۸۷ تن کالای اساسی به ارزش دلاری ۳ هزار و ۹۲۳ میلیارد و ۵ هزار و ۸۳۸ واردات به بندرامام خمینی(ره)‌ داشتیم که از لحاظ دلاری ۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته، رشد داشته است.

وی درباره آمار صادرات انواع کالای نفتی و غیرنفتی از بندر امام خمینی(ره) گفت: ۲ میلیون و ۸۵۳ هزار و ۷۶۲ تن کالای نفتی و غیرنفتی به ارزش دلاری ۱ میلیارد و ۲۸۸ میلیون و ۴۹۴ هزار و ۱۴۴ از بندر امام خمینی(ره) صادرات داشتیم که از لحاظ وزنی ۱۷ درصد و از لحاظ ارزش ارزی ۴۵ درصد در ۵ ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، رشد داشته است.

توکل فرد در ادامه بیان کرد: ۴۶ هزار و ۳۳۷ میلیارد و ۷۹۲ میلیون و ۳۲۷ هزار و ۲۳۵ ریال درآمد پنج ماه نخست سال جاری گمرک بندر امام خمینی(ره) شامل حقوق ورودی و  عوارض گمرکی با احتساب ضمانتنامه بوده، نسبت به پنج ماهه سال گذشته ۱۴۲ درصد رشد داشتیم.

مدیرکل گمرک بندرامام خمینی(ره) درباره تسهیلات در نظر گرفته شده توسط گمرک بندرامام خمینی(ره) برای خروج کالای اساسی، بیان کرد: کالای اساسی بعد از اخذ مجوزهای قانونی ( بهداشت، استاندارد، قرنطینه  دامپزشکی و…) و مجوزهای مقرراتی (پرداخت حقوق  و عوارض گمرکی و مالیاتی) و تکمیل اظهارنامه گمرکی در کوتاه‌ترین زمان مجوز خروج آنها توسط گمرک بندرامام‌‌ خمینی(ره)، تایید و صادر می‌شود.

وی افزود: طبق ماده ۴۲ آیین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات، صاحبان کالا می‌توانند با درخواست وزیر و موافقت گمرک ایران حقوق ورودی را به صورت نسیه پرداخت کرده و یا ضمانت بانکی ارائه بدهند.

توکل فرد در ادامه با بیان اینکه تمام فرآیند ترخیص کالا به صورت الکترونیکی در گمرک انجام می‌شود، تاکید کرد: صاحبان کالا می‌توانند با داشتن مجوزهای قانونی و مقرراتی لازم، اظهارنامه کالا را حتی قبل از ورود کشتی به اسکله و در لنگرگاه آبراه طبیعی خورموسی برای تسهیل در خروج کالا، اظهار کالا را انجام بدهند.

وی افزود: کالاهایی که بعد از تنظیم اظهارنامه در مدت زمان ۲ ماه ترخیص نشوند بعد از تشریفات قانونی به سازمان اموال تملیکی به عنوان کالای متروکه، معرفی می‌شود.

مدیرکل گمرک بندرامام خمینی(ره) با بیان اینکه گمرک به صورت شبانه‌روزی و بدون توقف در حال فعالیت است، گفت: گمرک سه دروازه برای خروج کالاهای اساسی و یک دروازه جهت خروج کالاهای انباری در بندر امام خمینی(ره)، در نظر گرفته شده است.

وی افزود: برای پایش بهتر و پایش عملکرد فعالیت عملیاتی، تمام باسکول‌های گمرک به دوربین مداربسته مجهز شدند و در حال اقدام‌هایی برای بالا بردن ضریب ایمنی و جلوگیری از تخلفات احتمالی هستیم.

توکل فرد گفت: کریدور صادرات بین مناطق ویژه پتروشیمی و بندری بندر امام خمینی(ره) برای سهولت در صادرات کالا با موفقیت راه اندازی شده است و روزانه بیش از ۵۰۰ کانتینر از منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی به منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی(ره) ترانزیت می‌شود.

مدیرکل گمرک بندرامام خمینی(ره) در پایان بیان کرد: مکاتبات لازم با گمرک ایران، ارگان‌ها و سازمان‌های مرتبط جهت اخذ مجوز و زیرساخت‌های لازم برای احداث دروازه خروج ریلی کالا، انجام شده است و امیدواریم در کوتاه‌ترین زمان این کار برای تسهیل صادرات کالا انجام شود.

انتهای پیام/و

https://biknews.ir/14492کپی شد! https://khabarbandaremamkhomeyni.ir/14492/رشد-چشمگیر-صادرات-و-واردات-کالا-از-بندر/کپی شد!