هواشناسی خوزستان نسبت به تداوم فعالیت سامانه مونسون هشدار نارنجی صادر کرد

اداره کل هواشناسی خوزستان در اطلاعیه‌ای نسبت به ادامه فعالیت مونسون، افزایش رطوبت، رگبار همرفتی و سیلابی شدن مسیل‌ها از روز چهارشنبه هشدار سطح نارنجی صادر کرد.

به نقل از اداره کل هواشناسی خوزستان در این اطلاعیه آمده است: نوع مخاطره شامل رگبار، رعد و برق، صاعقه، احتمال ریزش تگرگ، وزش باد متوسط تا شدید، تندباد لحظه‌ای و برخاستن گرد و غبار همرفتی در ارتفاعات و مناطق شمال شرق، شرق، جنوب شرق و در دیگر مناطق به صورت نقطه‌ای تا روز جمعه پیش بینی شده است.

بر اساس این اطلاعیه اثر مخاطره، سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی، احتمال آسیب به جاده‌های روستایی و پل ارتباطی، شکستگی درختان و کاهش دید افقی ناشی از گرد و خاک همرفتی است.

سیلاب‌های ناشی از پدیده مانسون در کشور از تاریخ اول مرداد آغاز شده و همچنان ادامه دارد؛ در این سیلاب ۲۴ استان کشور آذربایجان شرقی، اصفهان، البرز، بوشهر، تهران، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خوزستان، زنجان، سمنان، سیستان و بلوچستان، فارس، قزوین، قم، کرمان، کهگیلویه و بویراحمد، گلستان، لرستان، مازندران، مرکزی هرمزگان، همدان و یزد درگیر شده است.

پدیده مونسون از اواخر هفته گذشته بر خوزستان حاکم شده و بارش باران، سیلاب، رعد و برق و گرد و غبار را به همراه داشته است.

این پدیده جوی در خوزستان عصر روز شنبه هفته جاری ۲۰ شهرستان را تحت تاثیر قرار داد که منجر به کشته شدن سه نفر و مصدوم شدن ۹ نفر و خسارت به تاسیسات برق، آب، منازل و بخش کشاورزی شد.

فعال شدن این سامانه در عصر روز دوشنبه در ایذه نیز علاوه بر جاری شدن سیل و وارد آمدن خسارت به زیرساخت‌ها، مرگ ۲ نفر را درپی داشت.

اداره کل هواشناسی خوزستان، پیش از این با صدور هشدار سطح قرمز نسبت به نفوذ توده موسمی مونسون هند، اعلام کرد که تداوم، گسترش و تشدید فعالیت پدیده‌های همرفتی و موسمی و مونسون بر روی استان از ۷ مرداد تا اواخر وقت روز یکشنبه ۹ مرداد ۱۴۰۱ رگبار و رعد و برق و احتمال ریزش تگرگ و وزش باد شدید (به ویژه در ساعات بعدازظهر) و سیلابی شدن مسیل‌ها به ویژه در مناطق شرقی، شمال شرقی و جنوب شرقی و خیزش گرد و غبار و احتمال وقوع توفان را در جلگه خوزستان موجب خواهد شد.

 

 

https://biknews.ir/14328کپی شد! https://khabarbandaremamkhomeyni.ir/14328/هواشناسی-خوزستان-نسبت-به-تداوم-فعالیت/کپی شد!