آیت‌الله رئیسی: نان سنتی، دارو و بنزین گران نمی‌شود/ دهک اول تا سوم ماهانه هر نفر ۴۰۰ هزار تومان دریافت می‌کند

رئیس‌جمهور گفت: برای همه دهک هایی که دهک اول تا دهم شناخته می‌شود، سه دهک اول ۴۰۰ هزار تومان و دهک‌های چهارم به بعد ۳۰۰ هزار تومان ماهانه دریافت می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری خبر بندر امام خمینی(ره)، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور امشب(۱۹ اردیبهشت) در گفت‌وگوی تلویزیونی، درباره عملکرد دولت در مسئله کرونا، با بیان اینکه روزی ۷۰۰ خانواده داغدار می‌شدند و تهیه واکسن و ارز اختصاصی برای آن و مسئله تزریق واکسن از اولویت‌های ما بود، گفت: با مدیریت و دیپلماسی فعال دولت و مشارکت جدی مردم امروز در شرایطی هستیم که ۷۰۰ خانوار به ۷ مورد رسیده که از الطاف خداوند و مشارکت جدی مردم در این قضیه است.

وی افزود: بازگشایی دانشگاه و مدارس و فعال شدن سفرهای نوروزی و فضای کسب و کار از برکاتی است که خدا به برکت سلامت مردم عنایت کرد که همواره باید تلاش کرد که این صیانت از جان مردم ارتقا پیدا کند. علاوه بر واردات واکسن، تولید واکسن داخلی از افتخارات کشور است که ما را قادر کرد که بتوانیم صادرات داشته باشیم و در صیانت از جان مردم و واکسیناسیون عمومی موفق بودیم.

آیت‌الله رئیسی گفت: نسبت به مسائل پیش روی دولت ، مسئله مهم ذخایر کشور و ذخایر کالاهای اساسی است. ابتدا ذخایر کالاهای اساسی نگران کننده بود اما نگرانی رفع شده و نگران ذخایر کالاهای اساسی نیستیم . درباره  ذخایر ارزی و ریالی، در اولین جلسه دولت نگران حقوق مردادماه بودیم اما امروز بدون یک روز تاخیر پرداخت می‌شود که نسبت به ذخایر ارزی وریالی و فروش نفت که دو برابر شد نگرانی نداریم.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: حجم تجارت خارجی صدمیلیون دلار است که نسبت به قبل متفاوت است و بخصوص ما با کشورهای همسایه تعامل و تجارت را در پیش گرفتیم و این اقدام آغاز شده است و راه های بیشتری پیش رو داریم.

وی ادامه داد: در مسئله کسری بودجه ۴۵۰ هزار میلیارد کسری بودجه داشتیم که بدون استقراض از بانک مرکزی و خلق پول تلاش شد با کسر درآمدها این کسری را جبران کنیم و سال ۱۴۰۰ را مدیریت کردیم. تا اخر سال ۱۴۰۰ تورم سیر نزولی شد و از ۴۰ درصد به ۳۶ درصد رسید.

آیت‌الله رئیسی اظهار داشت: ارز ترجیحی از ۹۷ که شروع شد به کالاهای زیادی اختصاص یافت لکن از همان ابتدا معلوم بود که دونرخی شدن ارز مشکلات جدی ایجاد می‌کند. بعد مدت کوتاهی دولت قبل متوجه شد که مشکلات جدی دارد و تلاش شد که از کالاهای مختلفی حذف شود و به ۶،۷ کالای اساسی رسید که اگر در همان زمان که ارز قیمت پاینن تری بود و تدبیری می‌شد که این ارز ترجیحی سامانی پیدا کند از الان کم هزینه‌تر می‌شد.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: ارز ترجیحی هم تولید را تهدید می‌کند هم کاهش بهره وری را به دنبال دارد و موجب رانت و فساد می‌شود و بسیاری از مسئولان و اقتصاددانان انذار داده بودند. من در دستگاه قضایی که بودم پرونده های مخلتفی از ارز ترجیحی را شاهد بودم که به جای کالای اساسی کالای بیهوده آورده بودند یا ارز را گرفته بودند و در بازار آزاد فروخته بودند. اینها مشکلات جدی بوجود آورده بود. باید این قضیه اصلاح و فکر می‌شد و دولت از مسائل پیش رویش مسئله ارز ترجیحی بود.

وی افزود: از همان ابتدا ۸ میلیارد دلار در قانون برای مصارف ارز ترجیحی اختصاصی داده بودند. وقتی ما‌ امدیم این میزان تمام شده بود و در جلسه اقتصادی سران مسئله مطرح  و در لایحه دو فوریتی به مجلس اعلام شد که رای نیاورد. ما تصمیم مان این شد به نحوی این را ادامه دهیم چون زیرساخت ها فراهم نبود باید اجماعی در کشور می‌شد و افکار عمومی هم اقناع می‌شدند.

رئیسی ادامه داد: برخی مطرح می‌کنند چرا برای این کار عجله می‌کنید؟ ما شتاب زده عمل نمی‌کنیم. موضوع را مدت هاست در دستورکار داریم و در دولت و مجلس و نشست‌های نخبگانی مطرح شد و ابعاد آن تبیین شده که ادامه  این وضعیت چه مفاسدی دارد. در رسانه های به آن پرداخته شده و ابعاد ان را مطرح کردند.  ما شأنی جز خدمتگذاری برای خود قائل نیستیم و این اصلاح اقتصادی باید صورت می‌گرفت و از تصمیم سخت نباید فرار کرد و به ساحت‌های مختلف موضوع باید توجه کرد و امروز مورد توجه مجلس و دولت است و باید دنبال شود.  اینکه ارز ترجیحی را باید حل کرد همه متفق‌اند اما در زمان و روش ممکن است اختلاف باشد اما بهرحال در یک نقطه باید اتفاق نظر کرد.

آیت‌الله رئیسی گفت: بهترین کار این بود که به قانون مجلس عمل شود. در قانون ۱۴۰۱ اینطور است که ارز ترجیحی برای دولت درنظر گرفته نشده وارز بصورت ets و نیمایی باشد. کسی که ارز نیمایی دریافت می‌کند باید با ارز ۲۳ هزار تومان کالای اساسی وارد کند. نکته مهم این است که مردم در جریان موضوع قرار بگیرند و اینکه وعده کردیم که مردم را در جریان می‌گذاریم این است که اقدام مبتنی بر قانون است و ما باید به نحوی تدبیر کنیم که اقدام ما منفعل نباشد و فعالاانه وارد شویم.

وی افزود: کار از یک جایگاه تخصصی برخوردار است و نسبت به این مسئله کارشناسان نظر دادند و دولت  و بنده با بخش های مختلف نشست داشتیم و همواره اینکه باید به نظر صاحب نظران عمل کنیم مقید بودیم. دولت در این رابطه چه می خواهد بکند؟ ما قانون را اجرا می‌کنیم و به مردم و نیازمندان و قشر ضعیف جامعه فشاری وارد نمی‌شود و مشکلی از جهت معیشتی ایجاد نمی‌شود. دغدغه مجلس و دولت این است که این مسئله مدنظر قرار بگیرد.

رئیس جمهور اظهار داشت: ما یارانه را به مصرف کننده می‌دهیم حذف ارز ترجیحی را باید اصلاح کنیم و توزیع عادلانه یارانه است و مبلغ را به مصرف کننده می‌دهیم. سازمان برنامه و بودجه کارشناسی کرده که مصرف افراد نسبت به کالای اساسی، این است که برای همه دهک هایی که دهک اول تا دهم شناخته می‌شود، سه دهک اول ۴۰۰ هزار تومان به هر نفر داده می‌شود.

رئیسی گفت: نسبت به دهک‌های چهارم به بعد ۳۰۰ هزار تومان داده می‌شود. نان و دارو و بنزین گران نمی‌شود و همه از آن برخوردارند. نان سنتی یارانه‌اش پرداخت می‌شود و قیمتش گران نمی‌شود، دارو از طریق بیمه‌ها با قیمت فعلی داده می‌شود و یارانه ای که واردکننده ها می‌‌گرفتند، بیمه‌ها دریافت می‌کنند. بنزین هم افزایش قیمت نخواهد داشت.  این مبالغی که عنوان شد به مدت یک ماه تا دو ماه پرداخت می‌شود تا زیرساخت کالابرگ الکترونیکی آماده شود چون این کار به عدالت نزدیک تر است اما تا آماده شدن این زیرساخت‌ها این مبلغ داده می‌شود.

آیت‌الله رئیسی درباره قیمت کالاها گفت: طبیعتاً اینگونه نیست که هرکس کالایی را با هر قیمتی بفروشد. سازمان حمایت از مصرف کننده موظف به اعلام قیمت کالاهاست. اگر ما در واکسیناسیون یا بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها موفق شدیم،  بخاطر مشارکت مردم بود و در این کار هم نیاز به مشارکت مردم داریم تا این اصلاح اقتصادی انجام شود.

وی افزود: ما اجازه نمی‌دهیم در مشکلات مواجه با جان و نان مردم، بخاطر اینکه به دولت چیزی نگویند بخواهیم مردم با همین مشکلات بسازند. دولت مسئولیت دارد و مسئولیت‌پذیری از وظایف دولت است. ما خودمان را در مقام پاسخگو قرار دادیم و آن زمان در روزنامه‌ها می‌گفتند ما یک دولت بدهکار را در حال تحویل گرفتن هستیم. ما با علم و اطلاع و اگاهی به میدان آمدیم و تصمیماتی همراه با مشکل اتخاذ کردیم تا رانتخواران و مفسدین مردم را چپاول نکنند. البته از منتقدین و نقدها قطعا استقبال می‌کنیم و می‌خواهیم راه پیشنهاد کنند.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد:‌قانون بودجه ۱۴۰۱ دولت را ملزم به این کار کرده است و از طرفی مردم و نخبگان مطالبه دارند که مسائل اقتصادی را اصلاح گرانه پیش ببریم. این اول راه است و مسئله ارز ترجیحی حل شود، تازه اول کار است و ما رشد اقتصادی ۸ درصد پیش بینی کردیم و تازه کار ما شروع می‌شود.  ما از همه دانشگاهیان و حوزویان ودغدغه مندان می‌خواهیم که مساعدت و همکاری کنند و در تبیین موضوع تلاش کنیم که اقناع سازی شود و نمی خواهیم در ابهام با مردم حرف بزنیم. من از کسانی که مسئله را تشریح  می‌کنند تشکر می کنم اما انتظار این است که همگان خود را مسئول بدانند تا از این مرحله عبور کنیم.

آیت‌الله رئیسی تصریح کرد: آنچه بعنوان کمک معیشتی در نظر گرفته شده جدا از این مبلغ است. درباره نان در تلاشیم که زیرساخت را فراهم کنیم که با همان قیمت به مردم داده شود.  یکی از آرزوهای دولت ها و مردم، بیمه همگانی بود. جهش جدی در بیمه سلامت انجام شده و در تلاشیم همه تحت پوشش بیمه ها باشند و حتی شخصی که روی تخت بیمارستان است همانجا بیمه شود و هیچکس مشکل دارو نداشته باشد.

این خبر در حال تکمیل می باشد.

انتهای پیام/

https://biknews.ir/14115کپی شد! https://khabarbandaremamkhomeyni.ir/14115/آیت‌الله-رئیسی-نان-سنتی،-دارو-و-بنزین/کپی شد!