مردم و کاندیداهای شورای شهر بندر امام خمینی (ره) بخوانند

محسن فروغی عضو دوره سوم شورای اسلامی شهر ویژگی نامزدهای انتخاباتی، نقش مهم شوراها در مدیریت محلی، مشکلات و چالش‌های پیشرو را بیان کرد و گفت: پیگیری شهرستان شدن بندر امام خمینی(ره) باید اولویت دوره ششم شورای اسلامی شهر باشد.

گروه سیاسی خبر بندر امام خمینی(ره)، در قانون اساسی بر نقش شوراها در اداره امور کشور تاکید شده و بر همین اساس هم آنها دارای وظایف و اختیاراتی هستند و از سویی دیگر نقش مثبت شورا می‌تواند عامل موفقیت مدیریت شهری و روستایی در دستیابی به برنامه‌ها و رشد و توسعه شهر و روستا و در نهایت رضایتمندی اکثریت مردم و شهروندان شود.

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره انتخابات شوراها در حال برگزاری است، انتخاباتی که با توجه به شرایط خاص منطقه‌ای و بین‌المللی می‌توانند بسیار سرنوشت ساز باشد.

بنابراین ضروری است که مردم در انتخاب افراد اصلح و شایسته نهایت دقت را داشته باشند و به دور از تعصبات قومی و قبیله‌ای و براساس بینش و شناخت دقیقی از نامزدها بهترین ها را بر کرسی ریاست جمهوری و همین طور شوراها بنشانند تا بهترین سرنوشت برای ملت رقم بخورد.

در قانون اساسی برای شوراهای اسلامی وظایف و اختیاراتی تعریف شده است ولی این مردم هستند که باید با انتخاب افرادی اصلح، کارشناس و دلسوز بتوانند ضمن پیگیری حقوقشان، بهترین تصمیم ها را برای آبادانی و توسعه شهر و روستا اتخاذ کنند برای آشنایی و درک بهتر از این موضوع، گفت‌وگو اختصاصی را با حجت‌الاسلام محسن فروغی عضو دوره سوم شورای اسلامی شهر بندر امام خمینی(ره) انجام دادیم.

فروغی رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی، به مدت یک سال رئیس و نائب رئیس دوره سوم شورای اسلامی شهر بندر امام خمینی(ره) را بر عهده داشته است.

حجت‌الاسلام محسن فروغی سوابق فرهنگی، اجتماعی و شهری برجسته در بندر امام خمینی(ره) و شورای اسلامی شهر، بر عهده داشته است.

قداست شورا با انتخاب درست حفظ می‌شود

حجت‌الاسلام محسن فروغی عضو دوره سوم شورای اسلامی شهر بندر امام خمینی(ره) در گفت‌وگو با خبر بندر امام خمینی(ره) اظهار داشت: شورا یک مجموعه مقدس برای مشورت، تصمیم‌گیری و پیگیری مسائل به نیابت مردم شهر است که با انتخاب درست، آن قداست و ارزش حفظ می‌شود.

وی افزود:برای حفظ قداست شورای شهر، انتخاب انسان‌های مقید به دین و ارزش‌های دینی، تعهد و برخوردار از اخلاق مدیریتی، حسن شهرت و معاشرت با مردم، سابقه خدمت مخلصانه ضروری است.

فروغی ادامه داد: بدون شک باید جدیت، توانمندی و جسارتِ معقول در دفاع از منافع شهر، نداشتن اغراض و منافع شخصی، طایفه‌ای، جاه‌طلبی از دیگر خصیصه‌های یک عضو شورا باشد.‌

وی درباره وظایف قانونی شورای شهر عنوان کرد: برخی تصور می‌کنند که شورا، همه کاره شهر است در حالی که شورا، شورای شهرداری است، نه شورای شهر، یعنی اینکه بسیاری از امور شهر در دست دولت است، بنابراین مسولان شهری زیرمجموعه شورا نیستند که با دستور و نظر شورای شهر عزل، نصب و یا بودجه‌ای اختصاص دهند.

فروغی تاکید کرد: شورا فقط به عنوان نماینده مردم می‌تواند مشکلات شهری را پیگیری کند که آن هم بستگی به نوع پیگیری و جایگاه شورا نزد مسولان شهر و اراده و بودجه دولت دارد.

ویژگی‌های عضو شورای شهر را بیشتر بشناسیم؟

رئیس شورای سوم شورای اسلامی شهر درباره ویژگی‌های عضو شورای شهر اظهار داشت: عضو شورای شهر باید دارای ایده، سابقه، خدمت مخلصانه، و اهل تفکر باشد و با قوانین شورا و شهرداری، مشکلات و معضلات شهری  آگاهی و آشنایی داشته باشد.

فروغی خاطرنشان کرد: برخورداری از تجربه و ظرفیت مدیریت، کارجمعی و مردم‌داری، توانایی “نه گفتن” به خواسته‌های غیرقانونی دوستان و بستگان و رشوه‌دهندگان از دیگر ملزومات یک عضو شورا است.

وی افزود: افرادی که زودرنج، عصبانی، پرخاشگر، دنیاپرست، نژادپرست، دروغگو، طمّاع، بداخلاق و بدزبان، مردم گریز، تندخو، مغرور، قدرت طلب، اهل پارتی بازی و…، برای مسئولیت شورای شهر مناسب نیستند.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی دور سوم شورای اسلامی شهر بندرامام خمینی(ره) گفت: برای پیگیری امور شهر از سلامت جسم و روح، علم کافی، حوصله لازم و اخلاص کامل، دارای وجهه اجتماعی و اقبال مردمی و همواره مشکل گشای مشکلات مردم باشد.

وی افزود: تمام خوبی‌های کاندیداهای شورای شهر نباید مقطعی و چند ماه قبل از انتخابات باشد، بلکه باید به گونه‌ای باشد که برای عضویت آن شخص، مردم ترغیب شوند.

فروغی درباره آفت‌های کاندیدهای شورای شهر بیان کرد: حمایت اطرافیان و بستگان جهت انتخاب شدن کاندیدا برای منافع شخصی، راه‌اندازی کاروان شادی (بیانگر نگاه غیرخدمتی است) و تخریب دیگران، صَرف هزینه‌های بالای انتخاباتی، تقلّب، تطمیع و تهدید و… از آفت‌های انتخاباتی است.

وی تاکید کرد: نگاه به شورای شهر برای نامزدها طوری باشد که اگر شورای شهر هیچگونه حقوق و مزایایی برای او نداشته باشد، باز عضویت شورا را بپذیرد.

عضو دوره سوم شورای بندر امام خمینی(ره)  درباره ویژگی‌ شورای شهر در تراز قانون اظهار داشت: شورای شهری که علاوه بر شایستگی، باید همه و یا اکثر آنها، متحد، پشتیبان و پیگیر باشند و بدون تخریب و تضعیف و دشمنی با یکدیگر، دوست، برادر و هماهنگ تلاش کنند.

وی ادامه داد: معتقد و مقید به رعایت قانون، ارتباط مردمی مستمر از جمله جلسات گفتگو علنی، اعتقاد به کار تخصصی و استفاده از متخصصان در زمینه های مختلف را مدنظر قرار دهد.

عضو سوم شورای اسلامی شهر بندرامام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: اعضای شورا باید نگاه عادلانه به تمام شهر و همه اقوام و گروه‌ها داشته باشد و نسبت به مسائل مردم دغدغه مند باشد، برای خدا (و نه برای رأی یا تبلیغ)  کار کند.

فروغی در ادامه با تاکید بر اینکه تمام مصوبات شورا با امضا و تایید همه اعضا انجام شود، گفت: یکی از مهم‌ترین وظایف شورای شهر انتخاب انتخاب شهردار توانمند و سالم با حسن شهرت است.

حجت‌الاسلام فروغی درباره مشکلات شوراهای شهر بیان داشت: عدم صلاحیت برخی از اعضای شورا به جهت داشتن منافع شخصی و اینکه آنچه برایشان مهم است منافع خودشان است یا حداقل منافعشان را در کنار منافع شهر می‌بینند.

وی افزود: برخی از اعضا توانایی پیگیری و تکان خوردن از شورا و صندلی آن را ندارند و به دنبال این هستند که شهردار و تیم اجرایی شهرداری متعلق به خودشان باشند تا به خواسته‌های خود برسند.

فروغی در ادامه بیان کرد: برخی از اعضا شورای شهر، کارهایی را در شهر پیگیری می‌کنند که دارای سبد رأی، پیمانکاری برای دوستان و بستگان نزدیک خود می‌روند و  برای رسیدن به ایناهداف،دنبال تخریب سایر اعضای شورا می‌روند.

حجت‌الاسلام فروغی در پاسخ به سوال خبرنگار خبر بندر امام خمینی درباره هدف از ورود به شورای شهر بیان داشت: نخست قصد ما فرستادن انسان‌های خوب و توانمند و سرشناس از تمام اقوام شهر و حمایت از فرستادن آنها به شورا بود ولی اکثر افراد به دلایل مختلف نپذیرفتند و در نهایت با اصرار عده‌ای از دوستان ما را برای نامزدی به شورا تشویق کردند‌ و برخلاف میل باطنی وارد این عرصه شدم.

تمام کارهای شهرداری با نظر و اراده شورای شهر است

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی دور سوم شورای شهردر پاسخ به خبرنگار بندرامام خمینی(ره) درباره عملکرد خود در شورای شهر بیان کرد: نخست اینکه در شورا رأی و تصمیم اکثریت مؤثر است و اگر اقلیت باشید و شهردار هم با شما همراه نباشد، هیچ کار مؤثری نمی‌توان انجام داد، مگر اینکه فقط سرعت گیر باشید یا جلوی برخی تخلفات را بتوانید بگیرید.

وی افزود: تمام کارهایی که شهرداری انجام می دهد با نظر و اراده و مصوبه شورایی است که آن شهردار را انتخاب می‌کند به  طور معمول به حساب شهردار گذاشته می شود.

فروغی گفت: احداث بازار ماهی فروشان، توسعه و آسفالت معابر و خیابان‌ها، ساماندهی بازار و احداث و توسعه پارک‌ها و… ، نظارت بر امور شهرداری و امور شهر و پیگیری لازم در شهرستان و استان و تهران، تصویب تشویق برگزیده‌های کنکور از یک تا چند رقمی با اهدا جوایز ارزنده‌ از جمله عملکرد شورای سوم به شمار می رود.

این عضو اسبق شورای شهر به دیگر فعالیت های شورای سوم اشاره کرد و گفت: در زمینه  فعالیت فرهنگی برگزاری همایش حامیان نور و تقدیر و تشویق فعالان در عرضه فرهنگی و مذهبی برگزاری جشن‌ها و جشنواره‌های متعدد در مناسبات مختلف  و… که همه آنها با مصوبه شورا، انجام شد.

وی گفت: شکایت شورا از مصوبه شورای عالی شهرسازی در دیوان عدالت اداری و پیگیری مستمر همراه با نتیجه موثر، از عملکرد شورای سوم بود.

فروغی در ادامه بیان کرد: شورای سوم با تصویب مصوبه ای و تعیین مبلغ مورد نیاز، جهت احداث پارک خلیج فارس، موفق شد از فروش محل پارک خلیج فارس، که شهردار قصد داشت به بهانه بدهی‌های شهرداری، مکان آنجا را بفروش برساند ممانعت کند و همچنین از فروش فرهنگسرای روبروی تامین اجتماعی جلوگیری  کند.

وی با بیان اینکه درد دل‌های زیادی برای گفتن هست، در رابطه با اقداماتی که در شورای سوم متأسفانه محقق نشد، گفت: تامین بودجه ۲ میلیارد تومانی از طریق سازمان بنادر و دریانوردی که شخصاً پیگیری کردم، به جهت کوتاهی شهردار و اختلافات بین شهردار و اداره کل بنادر و دریانوردی انجام نپذیرفت، و نیز احداث بیمارستان، پل عابر پیاده و بسیاری از پیگیری‌هایی که به علت اقلیت بودن یا عدم موافقت شهردار و یا مشکلات دیگر متاسفانه محقق نشدند.

مقصران شهرستان نشدن بندر امام خمینی(ره) باید پاسخگو خدا باشند

عضو شورای شهر سوم بندرامام خمینی (ره) به پیگیری های این شورا برای شهرستان شدن بندرامام خمینی(ره) اشاره کرد و گفت: درباره ارتقاء بندر امام خمینی(ره)‌به شهرستان یکی از بیشترین پیگیری کننده‌ها از استانداری تا وزارت راه و شهرسازی و به خصوص در وزارت کشور، هیئت دولت و دیوان عدالت اینجانب بودم که اولین بار است آن را به طور عمومی برای رفع ابهام برخی ابهامات عنوان می‌کنم. گرچه عملکرد و اقدامات و سیره هر یک از اعضای شورای شهر در آرشیو شورا قابل بررسی است.

فروغی در پاسخ به سوال خبرنگار در رابطه با عدم کاندیدا شدن مجدد وی در شورای شهر بندرامام خمینی(ره)، اظهار داشت:‌ معتقدم اعضای شورا مثل تیم فوتبال باید سالم، هماهنگ و پرتلاش باشند و افرادی که مد نظر من بود حاضر به شرکت در انتخابات نشدند و زمانی که منتخبان همراه نباشند علاوه بر اینکه فضای کار کردن نیست، متهم به ضعف و تقصیر هم می‌شویم، بنابراین کاندیدا باید متوجه باشند و از دادن قولی که امکان عمل کردن به آن را نیست، پرهیز کنند.

عضو شورای سوم‌ شهر در ادامه عنوان کرد: آرزوی من همان، ارتقاء بندر امام خمینی(ره) به شهرستان است و ضروری‌ترین کاری که باید انجام شود و مقصران، به جهت ضرر روزانه تاخیر این کار، باید در قیامت به مردم مظلوم شهر پاسخگو باشند.

وی در ادامه به برنامه های خود در بندرامام خمینی(ره) اشاره کرد و افزود: انجام همایش سالانه نخبگان شهر در تمام عرصه‌های علمی وهنری و ورزشی و…، احداث کمربندی شهر، ساماندهی حاشیه شهر، توجه به نیاز جوانان و ورزشکاران و بانوان و کانون‌های آموزشی، احداث بیمارستان مجهز، رشد و بالندگی شهر بندر امام خمینی از آرزوها و اهداف و برنامه های من در شورا بودند.

سوءقصد به علت پیگیری استیضاح شهردار 

فروغی درباره رأی‌های مخالف در شورای سوم بیان کرد: هر مصوبه کارشناسی نشده یا جناحی که تشخیص دادم با منافع همه مردم منافات دارد، بدون ملاحظه رد کردم.  از این رو در شورای سوم امضای مخالف زیاد داشتم که در آرشیو آن باید در شورای شهر موجود باشد.

وی ادامه داد: به عنوان مثال یکی از اعضا شورا به مسجدی در شهر قول ۵ میلیون کمک داده بود و این نیاز به مصوبه داشت، ولی به علت اینکه عدالت برای همه مساجد رعایت نمی شد مخالف کردم و یا مسافرت شهردار به مالزی که ضرورت ندیدم با پول بیت المال انجام شود.‌

فروغی درباره یکسال ریاست بر شورای سوم شهر بیان کرد: بلافاصله بعد از انتخابم برای ریاست شورا، شهردار را که مخالفان زیادی از سوی مردم داشت را با مشقت فراوان تغییر دادیم و با تلاش و پیگیری‌های فراوان توانستیم گلمرادی را به عنوان شهردار انتخاب کنیم. البته ما به طور قانونی مجبور بودیم شهرداری انتخاب کنیم که حداقل ۴ رأی داشته باشد.

وی تصریح کرد: البته گلمرادی طوری عمل کردند که رضایت نسبی مردم حاصل شد ولی بعد از ریاست اینجانب، آنچه می‌دیدم انحراف از خدمت و گرایش به کارهای سنبلیک و تبلیغاتی با هزینه‌های سنگین برای مجلس، داشتند که من در حد خودم هم تذکر جدی می‌دادم و هم از ایشان فاصله گرفتم.

فروغی درباره سوء قصد در پرونده شهردار بیان کرد: عصر روزی که موضوع استیضاح شهردار در شورا مطرح کردیم در حال حرکت رانندگی، خودروی شخصی مورد سوء قصد قرار گرفت به طوری که شیشه ی آن فرو ریخت، این در حالی است که من کوچکترین بی احترامی از مردم خوب شهر ندیدم ، اما گویا هدف ترساندن اینجانب و برای جلوگیری از مقاومت، برخورد و استیضاح بود که برایشان نتیجه بخش نبود.

وی در پایان خطاب به مردم بندر امام خمینی(ره) گفت: البته از اینکه عمر جوانی خود را در خدمت به شهر عزیز بندرامام خمینی(ره) در آموزش و پرورش، پایگاه‌های بسیج، کانون‌ها، مساجد و حسینیه‌ها، مجموعه‌های ورزشی، دانشجویان، حوزه علمیه، خانواده‌ها، سپری کردم، بسیار خوشحالم و از مردم عزیز می‌خواهم کوتاهی‌های ناخواسته اینجانب را ببخشند و دعا گوی ما باشند که من هم همواره دعاگوی همه مردم شهر هستم.

یادآور می‌شود دوره سوم شورای اسلامی شهر بندر امام خمینی(ره) از سال ۱۳۸۵ با حجت‌الاسلام محسن فروغی، داوود مجدم، مصطفی نوری، شاپور قلی زاده، سید هادی بعاجیان، عبد علیزاده و عزیز راشدی شروع شد و تا سال ۱۳۹۱ ادامه داشت. در دوره سوم شورای اسلامی شهر بندر امام خمینی(ره)، فاضل مطوری و علی گلمرادی به عنوان شهردار، خلیل حیات مقدم و حبیب آقاجری به عنوان نمایندگان مجلس شورای اسلامی، عهده‌دار مسئولیت بودند.

انتهای پیام/و

https://biknews.ir/12876کپی شد! https://khabarbandaremamkhomeyni.ir/12876/مردم-و-نامزدهای-شورای-شهر-بخوانند/کپی شد!