شفافیت شاخصی مهم برای انتخاب اصلح/اهمیت شفافیت در انتخابات خوزستان

خوزستان - در آستانه انتخابات شورای شهر و روستا، مردم خوزستان دوباره در آزمونی جدی برای انتخاب اعضای شورای شهر قرار می‌گیرند.

به گزارش خبر بندر امام خمینی(ره) به نقل از مهر، حدود یک ماه دیگر یعنی در ۲۸ خردادماه امسال مردم سراسر کشور پای صندوق‌های رأی می‌روند تا علاوه بر انتخاب رئیس‌جمهور جدید، اعضای جدید پارلمان شهری را برای شهر و روستاهای خود انتخاب کنند.

انتخاب اعضای شورای شهر در سراسر کشور به خصوص در استان خوزستان اهمیت شاید کمتر از ریاست جمهوری نداشته باشد و نباید صرفاً به آن به عنوان گزینشی دم دستی نگریسته شود چرا استان در حال و آینده از انتخاب‌های بد در شوراهای شهر آسیب دیده است.

در مجموع شوراهای شهر و روستا از لایه‌ها و سطوح پایین و یا میانی جامعه تشکیل می‌شود، به همین دلیل درک نارسایی‌ها و ظرفیت‌های موجود در هر منطقه بهتر برای آنان قابل تجزیه و تحلیل و عملیاتی شدن است و دولت با حجم عظیم برنامه‌ها و با نگرش عمودی از بالا به پایین، به طور قطع از درک دقیق همه مسائل به صورت جزئی در مناطق دور دست بی‌اطلاع و یا کم اطلاع است.

در واقع «بازتاب تأثیرات تحقق جایگاه واقعی نظام شورایی در اداره امور کشور، نهادسازی مدنی و واگذاری امور مردم به دست خودشان است.» و یقیناً در نظام شورایی مشارکت در اداره امور کشور، خصوصاً رفع موانع در امور محلی به نحو قابل‌توجهی افزایش می‌یابد و تصمیم‌گیری و نظارت بر عملکرد مناطق بالا رفته و حقوق شهروندان تضمین می‌شود. علاوه بر نقش تصمیم‌گیری و تصمیم سازی، نقش ارشادی، نظارتی، وضع مقررات لازم، همکاری و هماهنگی وثیق با مسئولان، بازوی مدیریتی و… به شمار می‌آیند که اعضای آن نیز توسط مردم انتخاب می‌شوند.

اهمیت شوراها در خوزستان

کرسی‌های اصلی شورای شهر در خوزستان ۴۷۷ نفر و در حوزه روستایی نیز هفت هزار و ۳۵۲ نفر است؛ در بین شوراهای روستایی تعداد مختلف از جمله سه و پنج نفره و در میان شوراهای شهری نیز تعداد مختلف از جمله ۵، ۷، ۹ و ۱۳ نفره داریم.

نگاهی به وضع شهرهای استان در شرایط فعلی موید این امر است که شهرهای استان در کنار کمبود همیشگی بودجه شهری که بی‌شک برای سایر شهرهای کشور هم کم و بیش وجود دارد، از نبود مدیریت مناسب به خصوص در زمینه شوراهای شهر رنج می‌برند. انحلال شورا شهر اهواز و خرمشهر در دوره‌های قبل، انحلال شورای شهر کوت عبدالله و بستان در دوره فعلی در استان نشان می‌دهد در انتخاب‌های صورت گرفته، ملاک انتخاب مردم باید مورد تجدیدنظر قرار بگیرد.

اصولاً شوراهای شهر و روستا در خوزستان همیشه محل اختلاف و درگیری بوده است و اعضا به جای اینکه فکر و وقت خود را صرف تلاش در جهت ساختن شهر و کسب درآمدهای پایدار برای ارتقای سطح خدمات شهر و روستا کنند، درگیر حواشی مختلف می‌شوند. استیضاح و برگشت به کار شهردار بعد از استیضاح و مجدداً برکناری شهردار، موضوعی چالشی بود که در همین دوره در شهرهای شادگان و بندر امام خمینی رخ داد و به کلی وقت، انرژی و فکر اعضای شورای شهر در این دو شهر را درگیر خود کرد و قطعاً در چنین شرایطی امکان توسعه شهر وجود ندارد.

در اهواز در همین دوره که اغلب اعضای شورای شهر به لحاظ سیاسی همسو با یکدیگر بودند نیز با تغییرات گاه و بی‌گاه شهردار مواجه بودیم و همین امر وقت و انرژی اعضای شورای شهر را به خود اختصاص داد. در همین دوره شاهد بودیم که اعضای شورای شهر اهواز بیش از اینکه وقت خود را صرف امور زیربنایی برای کلان‌شهری که در حال عقب‌گرد در تمامی شاخص‌های شهری است، بکنند همیشه درگیر طرح سئول از شهردار، استیضاح شهردار، انتخاب گزینه جدید برای شهردار، پاسخ به حملات در فضای مجازی و … بودند و آنگونه که انتظار می‌رفت وقتی برای مدیریت شهر برای اعضا باقی نمانده بود.

برای اصلاح شوراهای شهر مردم باید در انتخاب خود دقت کنند چرا که وقتی اعضا وارد شورا شدند دیگر چندان اهمیتی به خواسته مردم نمی‌دهند و معمولاً با تفکرات خود یا منش سیاسی و قومی خود حرکت می‌کنند به همین دلیل مسیر اصلاح مدیریت شهری در استان خوزستان از انتخاب درست و اصلح در انتخابات می‌گذرد.

داوطلبانی که با تبلیغات میلیاردی خود کل شهر را به محل تاخت‌وتاز تبلیغات خود تبدیل می‌کنند باید به درستی از سوی مردم مورد ارزیابی قرار گیرند که مگر یک عضو شورای شهر چقدر درآمد مشروع از سمت خود در شورای شهر دارد که برخی حاضر هستند ده‌ها و شاید صدها برابر این درآمد را صرف هزینه‌های تبلیغاتی خود کنند؟ اینجاست که موضوع شفافیت برای مردم مطرح می‌شود و آنها باید این امر مهم را ملاک انتخاب خود قرار دهند.

شفافیت ملاک باشد

نماینده مردم شوش در مجلس گفت: بررسی شفافیت عملکرد و هزینه‌های انتخاباتی برای انتخابات اصلح در انتخابات شورای شهر از سوی مردم بسیار مهم است.

محمد کعب عمیر در گفتگو با مهر اظهار کرد: شوراهای شهر وظیفه مهمی در مدیریت شهری هر شهری دارند و آنها می‌توانند با مدیریت خوب خود شهری را به توسعه برسانند یا برعکس با مدیریت ناکارآمد خود شهری را از توسعه دور کنند به همین دلیل انتظار می‌رود مردم به دور از هر گونه نگاه سیاسی و قومی به افراد دارای کارنامه مشخص و دارای تخصص‌های لازم رأی دهند.

وی افزود: در این میان یکی از اساسی‌ترین شاخص‌هایی که می‌تواند مردم را در انتخاب افراد اصلح در شوراهای شهر کمک کند موضوع شفافیت است. مردم باید به افرادی رأی دهند که در کار خود شفافیت لازم را دارند. به عبارتی چه در حال و چه در آینده باید فعالیت‌های شفافی داشته باشند.

نماینده مردم شوش در مجلس بیان کرد: بررسی شفافیت عملکرد افراد در گذشته و شفافیت برنامه‌های آنها در آینده می‌تواند بسیار در انتخاب افراد اصلح برای شورای شهر تأثیرگذار باشد. ضمن اینکه افرادی که با شعار شفافیت در انتخابات شورای شهر حضور پیدا می‌کنند نیز وعده مهمی داده‌اند ولی باید این وعده آنها راست آزمایی شود که آیا عملکرد این نامزدها در گذشته و بررسی شخصیت آنها امکان عملی کردن موضوع بسیار مهم شفافیت را به این افراد می‌دهد یا خیر؟

کعب عمیر بیان کرد: همین حالا بسیاری از شهرهای استان خوزستان از ضعف در مدیریت شهری رنج می‌برند و این نشان می‌دهد در انتخاب اعضای شورای شهر شایسته گزینی مناسبی صورت نگرفته است و مردم استان باید در این زمینه دقت نظری بیشتری برای انتخاب افراد اصلح و با کارنامه داشته باشند.

وی به موضوع انحلال برخی شورای شهر در استان در گذشته نیز اشاره کرد و گفت: انحلال شورای شهر در این دوره در کوت عبدالله و بستان و در دوره‌های گذشته در شهر مهمی مثل اهواز و حتی خرمشهر نشان می‌دهد مردم باید افراد دارای شفافیت عملکردی، مالی، رفتاری و سیاسی را انتخاب کنند چرا که قرار است مدیریت شهر برای یک دوره نسبتاً طولانی چهار ساله به این افراد سپرده شود.

انتهای پیام/و

https://biknews.ir/12721کپی شد! https://khabarbandaremamkhomeyni.ir/12721/شفافیت-شاخصی-مهم-برای-انتخاب-اصلح-اهمی/کپی شد!