پنجمین آزمایشگاه سلولی مولکولی در خوزستان به بهره‌برداری رسید

نخستین آزمایشگاه تشخیص سلولی - مولکولی از محل بودجه شورای راهبردی شرکت های منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، در بیمارستان شهرک بعثت شهر شهید چمران شهرستان بندرماهشهر تاسیس، تجهیز و راه اندازی شد.

به گزارش خبر بندر امام خمینی(ره)، ظهر امروز با حضور مسئولان شهرستان بندرماهشهر آزمایشگاه سلولی مولکولی توسط سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت و با همکاری شورای راهبردی منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی و دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور در بیمارستان نفت شهرک بعثت شهر چمران راه‌اندازی و به نام شهید رضا واشنگ از شهدای مدافع سلامت این شهرستان نام‌گذاری شده است.

فریدون بندری سرپرست فرمانداری شهرستان بندرماهشهر در آیین افتتاحیه این مراسم در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مرکز تست سلولی با اعتباری بالغ بر ۲۵ میلیارد ریال از محل اعتبارات شورای راهبردی پتروشیمی در ماهشهر احداث و تجهیز شده است.

بندری خاطرنشان کرد: همچنین زمان پاسخ‌دهی به تست‌های انجام شده از ۴۸ ساعت به همان روز کاهش پیدا می‌کند و در سریع‌ترین زمان ممکن نتیجه تست‌ها مشخص می‌شود.

وی ادامه داد: در این آزمایشگاه علاوه بر ویروس کرونا، تمام ویروس‌ها مانند هپاتیت، ایدز و میکروب‌هایی که در محیط کشت عادی قابل پرورش نیست از جمله میکروب سل و مایکوباکتری‌های نوگونه که نیازمند محیط‌های کشت خاص هستند قابل تست و آزمایش است.

عالی‌ترین نماینده دولت در شهرستان بندر ماهشهر تصریح کرد: این مرکز دارای کاربردهای فراوان است و علاوه بر تست‌های ویروسی و میکروبی، آزمایش‌های مربوط به جرم‌شناسی، انگشت‌نگاری و دیرینه‌شناسی در این آزمایشگاه قابل انجام است.

بندری یادآور شد: در بحث آزمایش پی‌سی‌آر، تست‌های کرونا به صورت رایگان در مراکز ۱۶ ساعته بندر ماهشهر انجام و برای تشخیص به این آزمایشگاه ارسال می‌شود.

سید امید شهیدی‌نیا مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی اظهار داشت: صنایع پتروشیمی از ابتدای شیوع کرونا ، اقدامات وسیعی را برای حفظ سلامت شهروندان منطقه و استان خوزستان انجام داده که از جمله فعالیت‌های برنامه‌ریزی شده، کمک به تشخیص و غربالگری بود.

وی افزود: هدف از احداث و تجهیز آزمایشگاه PCR، سرعت بخشی به انجام آزمایشات مربوطه و تشخیص بیماری کرونا می باشد.

شهیدی‌نیا تاکید کرد: نظیر این آزمایشگاه در منطقه موجود نبوده و ایجاد آن برای کاهش زمان تشخیص بیماری ضروری بود.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی گفت: امروز آزمایشگاه، با چند ماه تاخیر افتتاح شد و علت تاخیر هم وقفه در‌ روند اخذ مجوزهای آن و تلاش جهت انطباق آزمایشگاه با استانداردهای موجود بوده، در صورتی که تجهیزات آن توسط پتروشیمی از شش ماه پیش خریداری شده است.

سید مهدی هاشمی مدیرعامل بهداشت و درمان صنعت نفت، نیز با اشاره به اهمیت مقابله با همه‌گیری کرونا، اظهار داشت: خرسندیم که نخستین آزمایشگاه سلولی مولکولی pcr در ماهشهر توسط صنایع پتروشیمی، افتتاح شد.

وی این اقدام را یک گام موفق برای منطقه دانست و اظهار امیدواری کرد که با همیاری دانشگاه علوم پزشکی و بهداشت و درمان صنعت نفت، برای مردم این منطقه مفید و موثر باشد.

هاشمی افزود: این نخستین بار نیست که صنعت پتروشیمی از بهداشت و درمان حمایت می‌کند اما با توجه به شیوع همه‌گیری جهانی کرونا، نقطه اوج کمک‌های پتروشیمی به بهداشت و درمان، در یک ساله اخیر شکل گرفته است.

مدیرعامل بهداشت و درمان صنعت نفت ضمن تشکر از صنعت پتروشیمی گفت: امیدواریم این اقدامات اثربخش که پیک‌های کرونا را یکی پس از دیگری پشت سر گذاشته‌ایم ، تا پایان بحران و بازگشت سلامت کامل به جامعه ادامه یابد.

محسن آتش زمزم، مدیرعامل شرکت عملیات غیرصنعتی و صنایع پتروشیمی گفت: این آزمایشگاه به نام نخستین شهید سلامت شهرستان بندرماهشهر، شهید رضا واشنگ نامگذاری شده است.

انتهای پیام/و

https://biknews.ir/12700کپی شد! https://khabarbandaremamkhomeyni.ir/12700/پنجمین-آزمایشگاه-سلولی-مولکولی-در-خوز/کپی شد!