زکات فطره را چه وقت، چقدر و به چه کسی پرداخت کنیم؟

مسئول دفتر امام جمعه بندر امام خمینی(ره)‌‌ گفت: هر مسلمانی باید مبلغ یا مالی را که اسلام مشخص کرده، در روز عیدفطر به‌قصد قربت پرداخت کند تا صرف رسیدگی به امور فقرا و دیگر موارد معین در فقه اسلامی شود.

حجت‌الاسلام سجاد فرجی در گفت‌وگو با خبر بندر امام خمینی(ره)‌ با تبریک حلول عید سعید فطر و ماه شوال و آرزوی قبولی طاعت و عبادت مومنان در ماه مبارک رمضان، اظهار داشت: یکی از واجب‌هایی که در غروب آخر ماه مبارک رمضان باید مدنظر قرار بگیرد، توجه به زکات فطره است.

وی افزود: پرداخت زکات فطره بر هر مسلمان عاقل، بالغ و غنی در شب عید فطر واجب است که برای خودش و کسانی که نان‌ خور او حساب می‌شوند، زکات فطره را به مستحق پرداخت کند.

حجت‌الاسلام فرجی با بیان اینکه زکات فطره به دو طریق قابل پرداخت است، گفت: برای پرداخت زکات فطره مومنان باید معادل قیمت ۳ کیلوگرم برنج، گندم، جو، کشمش، خرما و یا عین این اجناس خوراکی را به فقیر، پرداخت کنند.

وی تاکید کرد: اگر مومنان نماز عید فطر را اقامه می‌کنند، طبق نظر مقام معظم رهبری (حفظ الله) و سایر مراجع معظم تقلید، بنا بر احتیاط واجب باید قبل از نماز عید، زکات فطره پرداخت شود.

استاد حوزه علیمه بندر امام خمینی(ره) در ادامه بیان کرد: اگر مومنان نماز عید اقامه نمی‌کنند، زکات فطره باید قبل از ظهر روز اول شوال، پرداخت شود.

مسئول دفتر امام جمعه بندر امام خمینی(ره)‌ تاکید کرد: یکی از اشتباهاتی که مومنان انجام می‌دهند زکات فطره را از مالشان جدا نکرده و یا در پرداخت آن، تعلل می‌کنند و بعد پول آن خرج سایر امور می‌شود.

وی افزود: در این صورت باید بدون نیت ادا و قضا در سال بعد یا هر وقت یادشان آمد، زکات فطره را پرداخت کنند.

حجت‌الاسلام فرجی گفت: باید دقت شود، تعویض پولی زکاتی که کنار گذاشته و یا خرج شده است، بعد قرار دادن جایگزین، فایده‌ای ندارد‌.

استاد حوزه علمیه درباره نحوه انتقال زکات فطره از طریق کارت بانکی بیان داشت: برای انتقال زکات فطره از طریق کارت بانکی، نباید پولی را به عنوان زکات از اموالشان جدا کرده باشند زیرا در این صورت جداکردن تعویض آن جایز نیست و همان پول معین شده، بایدپرداخت شود.

وی افزود: اگر مومنان مقدار زکات فطره را در ذهشان نیت کنند و بعد از طریق کارت بانکی خود واریز کنند در این صورت مانعی ندارد.

حجت‌الاسلام فرجی برای کسی که در شب عید فطر مهمان کسی بوده است، گفت: طبق نظر همه مراجع معظم تقلید، مهمان از صاحبخانه اجازه بگیرد و خودش زکات فطره را پرداخت کند که به این طریق صاحبخانه از پرداخت بری الذمه می‌شود.

یادآور می‌شود طبق نظر مراجع تقلید، میزان و مبلغ زکات فطره در ماه رمضان سال ۱۴۰۰ به این شرح است:

دفتر آیت‌الله العظمی خامنه‌ای
گندم: ۲۰ هزار تومان
برنج: بر اساس قیمت محل زندگی روزه‌دار

دفتر آیت‌الله العظمی سیستانی
گندم: ۲۱ هزار تومان
برنج: برنج ایرانی ۱۰۰ هزار تومان و برنج غیر ایرانی ۷۵ هزار تومان

دفتر آیت‌الله العظمی وحید خراسانی
گندم: ۲۰ هزار تومان
برنج: ۷۵ هزار تومان

دفتر آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی
گندم: ۲۰ هزار تومان
برنج: ۷۰ هزار تومان

دفتر آیت‌الله العظمی نوری همدانی
گندم: ۲۰ هزار تومان
برنج: ۷۵ هزار تومان

انتهای پیام/و

https://biknews.ir/12503کپی شد! https://khabarbandaremamkhomeyni.ir/12503/زکات-فطره-چه-وقت-چقدر-پرداخت_شود/کپی شد!