جستارهای ناتمام| سرنوشت قتل‌های زنجیره‌ای درختان بندر امام خمینی چه شد؟

به گزارش خبر بندر امام خمینی(ره)، بر اساس لایحه قانونی حفظ و گسترش فضای سبز شهرها در جهت توسعه معابر شهری، ساختمان سازی و موارد مشابه چنانچه وجود درختی سبب جلوگیری از انجام کار شود، پس از ارائه درخواست لازم، تأیید مرجع ذیربط در شهرداری و در نهایت پرداخت هزینه آن فقط توسط شهرداری می‌تواند جمع‌آوری شود.

بدیهی است چنانچه جمع آوری درخت توسط شهرداری تأیید نشود هیچ شخصی اعم از حقیقی یا حقوقی اجازه جمع‌آوری درخت را ندارد.

شهرداری بندر امام خمینی(ره) که طبق وظایف ذاتی باید در حفظ و گسترش فضای سبز شهر تلاش کند در اتفاقی عجیب و غیرمنتظره در دی ماه ۹۷ قطع کامل و هرس نمودن غیراصولی و غیرکارشناسی درختان سطح شهر بندر امام خمینی(ره) را در دستور کار خود قرار داده که در آن زمان، واکنش فعالان محیط زیست و مردمی را به همراه داشت.

بیشتر بخوانید:

شهرداری بندر امام خمینی(ره) قاتل بیش از ۱۲۰ اصله درخت شد؛ شهردار پاسخگو نیست

طبق ماده‌های ۶۸۴ و ۶۸۵ و ۶۸۶ قانون مجازات اسلامی، عمل ارتکابی علیه درختان و محصولات زراعی و باغات جرم محسوب شده و قانون‌گذار ۳ الی ۶ ماه حبس و تا ۷۴ شلاق مجازات در نظر گرفته است.

فعالان محیط زیست و مسئولان شورای شهر بندر امام خمینی عنوان کرده بودند که شهرداری بندر امام خمینی(ره) بیش از ۱۲۰ اصله درخت را از ریشه قطع و بیش از ۳۵۰ اصله درخت را به صورت غیرکارشناسی و غیراصولی هرس کرده که سبب از بین رفتن درختان شده است.

مسئولان شورای شهر عنوان کرده بودند اقدام قطع درختان بدون دلیل فنی و کارشناسی معتبر و اخذ مجوز از منابع طبیعی و محیط زیست توسط اشخاص حقیقی و حقوقی جرم محسوب می‌شود و طبق قانون مجازات اسلامی، مسئولیت جرم با آمران اصلی، شهردار و معاون خدمات شهری شهرداری بندر امام خمینی(ره) عنوان کرده بودند.

مسئولان شورای شهر و محیط زیست قرار بود که این اقدام غیرقانونی شهرداری را از طریق مراجع قانونی و قضایی پیگیری‌ کنند، که تاکنون نتیجه‌ای حاصل و گزارش نشده است.

سوال اساسی این است که‌ چرا این مساله پیگیری نشد و اگر پیگیری شد به کجا رسید؟

هرچند قطع درختان توسط مسئولان شهرداری در بندرامام خمینی(ره)، ریشه دیرینه دارد و در ماجرای دو باند کردن بلوار آیت الله خامنه‌ای در زمان شهردار علی گلمرادی نیز شاهد قطع شدن تعداد زیادی درخت بودیم و نتیجه پیگیری‌های آن زمان مشخص نشد که سرانجام مجرم کیست و چرا پیگیری لازم نشده است؟

نتیجه پیگیری موضوع‌های زیست محیطی فقط در حد یک مصاحبه باقی ماند و به فراموشی سپرده شد و برخورد قضایی با آمران اصلی متعرض به محیط زیست، فقط در حد یک خبر به پایان رسید.

در اصل فقط این درختان مظلوم شهر بندرامام خمینی بودند که یا از بی‌آبی خشک شده و یا از بی تدبیری قطع می‌شوند و هیچ کدام از نهادهای مسئول محیط زیست، شهرداری و شورای شهر پیگیر این نیست که بالاخره چه کسی و یا کسانی باید جوابگوی این اهمال کاری‌ها و بی توجهی‌ها به محیط زیست باشند.

انتهای پیام/و

https://biknews.ir/11897کپی شد! https://khabarbandaremamkhomeyni.ir/11897/جستارهای-ناتمام-سرنوشت-قتل‌های-زنجیر/کپی شد!