دستاوردی جدید از متخصصان دریایی ایران/ ‌رادارهای پرقدرت سامانه کنترل دریایی ‌بومی‌سازی شد

به گزارش خبر بندر امام خمینی(ره) به نقل از تسنیم، اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان با اتکا به توان و تخصص شرکت‌های دانش‌بنیان به دستاوردهای قابل‌توجهی در بومی‌سازی ساخت قطعات الکترونیکی بسیار حساس رادارهای پرقدرت سامانه کنترل ترافیک دریایی دست پیدا کرده است.

این توانمندی به‌منظور افزایش بهره‌وری و ایمنی دریانوردی در جهت هدایت دقیق کشتی‌های تجاری در حال تردد در آبراه استراتژیک خورموسی بندر امام خمینی در خلیج فارس، می‌باشد.

عادل دریس مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان درباره مهندسی معکوس و بومی‌سازی تکنولوژی‌ قطعات در منطقه‌ ویژه اقتصادی بندر امام خمینی اظهار داشت: در زمان تحریم تهیه و تأمین برخی از بُردهای الکترونیکی و قطعات رادارهای قدرتمند از طریق کشورهای سازنده اروپایی همواره به‌دلیل محدودیت‌ها با مشکلات فراوان و تهدید جدی، با خارج از سرویس شدن مداوم مواجه می‌شدند.

بیشتر بخوانید:

کانال استراتژیک خورموسی بندر امام خمینی در خلیج فارس لایروبی شد

عامل تیراندازی در بندر امام‌ خمینی(ره) دستگیر شد

طرح‌های منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی به ارزش ۱۰۰ میلیون دلار امسال افتتاح می‌شوند

وی افزود: تحریم‌ها دستاوردهای فراوانی را در حوزه بسیار مهم و تخصصی صنعت دریانوردی و مهندسی دریا از طریق انجام فرآیند مهندسی معکوس و بومی‌سازی تکنولوژی موجود در این عرصه به‌همراه داشته است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان در تشریح یکی از این دستاوردها بیان داشت: پروژه بومی‌سازی ساخت مدولاتور رادارهای پرقدرت به‌علت حساسیت‌های موجود، نبود اعتماد لازم به استفاده از تولیدات داخلی و در نهایت نبود بستر آزمایشی جهت تست نتایج حاصله، دچار اشکال جزیی یا کلی می‌شدند.

وی اضافه کرد: در سال جهش تولید در راستای پیروی از منویات مقام معظم رهبری، اعتماد و حمایت سازمان بنادر دریانوردی کشور و رویکرد این اداره کل از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در عرصه مهندسی دریا و ایجاد فرصت لازم برای بهره‌برداری از تولیدات داخلی و ساخت قطعات یادشده، با موفقیت کامل یکی از ماژول‌های تندمصرف رادارهای سیستم کنترل ترافیک دریایی به‌سهولت در داخل کشور ساخته شد و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

دریس همچنین طراحی و ساخت مدارات چاپی بردهای ولتاژ بالای مربوط به مدولاتورها با هدف ارتقا و حفظ آماده‌به‌کاری سامانه‌های راداری را از دیگر دستاوردها در این زمینه عنوان کرد و افزود: در مقطع کنونی فرآیند تعمیرات مدولاتورها تسریع و به‌طور کامل بومی‌سازی شده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان خاطرنشان کرد: یکی از پروژه‌های بسیار مهم دیگر، ماژول الکترونیکی (MOTHERBOARD&POWER ASSEMBLY) با تکنولوژی بسیار خاص و پیچیده است که با بهره‌گیری از پتانسیل شرکت‌های دانش‌بنیان در دست طراحی و ساخت است.

براساس گزارش اداره بنادر و دریانوردی خوزستان، دریس در پایان تأکید کرد: در صورت اخذ مجوز و تخصیص منابع مالی لازم، این اداره کل توان طراحی، ساخت و امکان بهره‌برداری از کلیه ماژول‌های الکترونیکی رادارهای استراتژیک سامانه کنترل ترافیک دریایی با هدف تأمین امنیت دریانوردی کشتی‌های تجاری و سایر شناورهای در حال تردد در بنادر کشور را بدون وابستگی به منابع خارجی دارد.

در ادامه گزارش ویدئویی صداوسیما را مشاهده بفرمایید.

انتهای پیام/و

 

https://biknews.ir/11880کپی شد! https://khabarbandaremamkhomeyni.ir/11880/دستاوردی-جدید-از-متخصصان-دریایی-ایران/کپی شد!