۴۰درصد سد دز را رسوبات پوشانده‌اند؛ آیا خاطرات تلخ “سیلاب ۹۸” تکرار خواهد شد؟

به گزارش خبر بندر امام خمینی(ره) به نقل از تسنیم، سیلاب فروردین ماه ۹۸ سبب شد تا سیل‌بندهای اکثر شهرها و روستاهای خوزستان آسیب ببینند و حال با گذشت چندین ماه متأسفانه اقدام جدی برای ترمیم این سیل‌بند‌ها نشده است.

هشدارهای هواشناسی حاکی از ورود سامانه‌های بارشی در ایام پیش‌رو دارد و احتمال می‌رود که دوباره حجم ورودی سدهای خوزستان بالا رود.
حال با به صدا درآمدن زنگ خطر مسئولان در صدد ترمیم و استحکام بخشی به سیل‌بندها هستند. با این شرایط باید دید مسئولان در این مدت کم چگونه می‌خواهند شرایط را مدیریت کنند و آیا باز هم شاهد به زیر آب رفتن منازل مردم خواهیم بود؟

۲سیلاب بزرگ به خوزستان آمده است

مدیر کل مدیریت بحران خوزستان ادامه داد: تاکنون نیز ۲ سیلاب بزرگ آمده که یک سیلاب در ۲ هفته پیش با مدیریت سدها کنترل شده است.
وی تصریح کرد: هشدارها و اخطارهای لازم از سوی اداره کل مدیریت بحران از قبل صادر شده است و به تمام مدیران و اعضای ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان نیز اعلام آماده باش شده است از مردم عزیز نیز انتظار می رود آماده باشند، ما با همراهی مردم می توانیم بحران ها را پشت سر بگذاریم، از عشایر و روستاییان نیز درخواست می کنیم این هشدارها را جدی بگیرند.

۴۰درصد سد دز را رسوبات پوشانده است

حاجی زاده بیان کرد: در حوضه رودخانه دز مشکلاتی وجود دارد که از جمله آنها می توان به تک سدی بودن این حوضه اشاره کرد، سد دز عمر طولانی و بالایی داشته که براساس گزارشهای کارشناسان سازمان آب و برق استان و با توجه به وقوع سیل‌های چندسال اخیر بیش از ۳۵ تا ۴۰ درصد آن را رسوبات پوشانده است از همین رو زمانی که دبی رودخانه دز و کارون بالا می‌رود منطقه شعیبیه دچار آبگرفتگی می‌شود.

دشت‌آزادگان و هویزه در معرض خطر

به گفته مدیر دفتر حفاظت و مهندسی رودخانه‌ها و سواحل سازمان آب و برق خوزستان در منطقه بامدژ شهرستان اهواز در پایین دست رودخانه دز و شهرستان‌های دشت آزادگان و هویزه در پایین دست کرخه، کار آنچنانی بر روی سیل بندها صورت نگرفته و شرایط آنها همچنان نگران کننده است.
حسینی افزود: حداقل تاب‌آوری در رودخانه دز باید با استحکام بخشی و ترمیم سیل‌بندها به عبور دبی ۱۰۰۰ تا ۱۱۰۰ مترمکعب در ثانیه برسد و با دایک حفاظتی روستاها تا ۱۷۰۰ مترمکعب درثانیه افزایش یابد، پروژه سیل بندها بر عهده استانداری و روستاها از تکالیف بنیاد مسکن بوده است.

انتهای پیام/و

https://biknews.ir/11025کپی شد! https://khabarbandaremamkhomeyni.ir/11025/۴۰درصد-سد-دز-را-رسوبات-پوشانده‌اند؛-آ/کپی شد!