تعطیلی مراکز تجاری خوزستان به‌جز اصناف ضروری/ با خاطیان برخورد می‌شود

به گزارش خبر بندر امام خمینی(ره) به نقل از ایرنا، غلامرضا شریعتی شامگاه شنبه در گفت‌وگوی زنده با مردم در شبکه سیمای استانی خوزستان با اشاره به اینکه سلامت جامعه برای مجموعه مدیریت استان خط قرمز است، اظهارداشت: از مردم می‌خواهیم که به جز موارد ضروری از منازل خارج نشوند و اگر این هشدارها همچنان از سوی عده‌ای مورد بی‌توجهی قرار گیرد و بخواهند سلامت جامعه را به خطر بیندازند، با آنها برخورد خواهد شد.

وی خطاب به مسئولان دستگاه‌های اجرایی که دستورالعمل حضور ۵۰ درصدی کارکنان در ادارات را رعایت نمی‌کنند، افزود: اینگونه مدیران باید هرچه سریعتر در این رابطه تجدیدنظر کنند.

استاندار خوزستان با تاکید بر اینکه همانطور که از مردم خواسته شده تا در شیوه زندگی خود اصلاحاتی را به وجود بیاورند، گفت: بر همین اساس نیز از مسئولانی که به این هشدارها بی‌توجهی می‌کنند، می‌خواهم تا در نحوه اعمال مدیریت خود نیز تجدید نظر کنند.

نماینده عالی دولت در استان خوزستان با بیان اینکه به عنوان یک پزشک، دلسوزانه از مردم می‌خواهم تا به رعایت هشدارها و توصیه‌های خود مراقبتی توجه کنند، افزود: محور اصلی مقابله با این ویروس مردم هستند و همانطور که بررسی‌ها نشان می‌دهد، کرونا یک بیماری جمعیتی است و اگر همه مردم با تلاشی که از خود نشان می دهند بتوانند از حضور در اجتماعات، مراسم و خیابان ها دوری کنند، حتما شکست داده خواهد شد.

وی تصریح کرد: مقابله با این ویروس نیاز به عزم همگانی دارد و تنها در این صورت می‌توان آن را شکست داد؛ بنابر این تاکید دارم تا مردم به مسافرت و دید و بازدید نروند و به جز موارد ضروری از خانه خارج نشوند.

استاندار خوزستان خطاب به مردم خوزستان بیان داشت: همانطور که آمارها نشان می‌دهد بیشترین گروه سنی که می‌تواند از این ویروس دچار آسیب شوند ، گروه سنی ۵۲ تا ۶۰ سال به بالا است و به همین خاطر ممکن است جوانانی که بی‌دلیل از خانه‌ها خارج می‌شوند باعث سرایت این بیماری به پدران و مادران خود شوند.

شریعتی تصریح کرد: با توجه به اینکه چهارشنبه‌سوری را در پیش داریم، از جوانان خواسته می‌شود با جدیت از ورود به اجتماعات خودداری کنند.

ادارات دولتی تعطیل نیستند 

استاندار خوزستان با اشاره به اینکه ادارات دولتی به هیچ وجه تعطیل نیستند افزود: در عین حال مدیران دستگاه‌های دولتی موظف به اجرای حضور شیفتی کارکنان خود یعنی یک روز در میان هستند و کارمندانی که حضورشان در ادارات ضروری نیست توسط مدیران ترخیص شوند.

شریعتی اضافه کرد: از فردا تمامی پایانه های مسافربری استان خوزستان  و نیز راه‌آهن تعطیل خواهند بود و از ورود و خروج مسافر به داخل خوزستان ممانعت به عمل می‌آید و تمامی هایپر مارکت‌ها و مراکز تجاری پر جمعیت باید تعطیل شوند و با افراد خاطی در این زمینه برخورد قاطع خواهد شد.

بجز اصناف ضروری همه صنوف خوزستان تعطیل هستند

استاندار خوزستان با مهم خواندن کنترل بیماری کرونا در استان گفت: به همین منظور از فردا  به جز قصابی‌ها، نانوائی‌ها ، میوه فروشی‌ها و سوپر مارکت‌ها تمامی صنوف تعطیل هستند و حق خدمات دهی را تا اطلاع بعدی ندارند و در صورت مشاهده موارد تخلف با متخلفان برخورد خواهد شد.

وی گفت: صنوفی که تعطیل نشده اند ضروری و برای تامین مایحتاج مردم باید باز باشند و مردم پس از مراجعه به این صنوف هم ضمن رعایت فاصله از تجمع به شدت پرهیز کنند تا این زنجیره بیماری کرونا در استان هر چه سریع‌تر قطع و وضعیت به صورت عادی دربیاید.

سیر نزولی بیمارن چین بعد از ۲۲ روز آغاز شد

استاندار خوزستان با مقایسه روند ابتلای مردم چین به ویروس کرونا و اوج و سقوط این بیماری در کشور چین گفت: در این کشور تا ۲۲ روز روند ابتلای مردم سیر صعودی داشت و پس از آن سیر نزولی آن آغاز شد چرا که مردم با مسئولان در بحث خود قرنطینگی همراهی کردند و به این شکل روند نزولی آن آغاز شد.

شریعتی افزود: اما بعد از گذشت ۲۴ روز از مشاهده اولین مورد بیماری در ایران این روند همچنان در حال افزایش است و حتی پیک آن نسبت به روزهای قبل بسیار بیشتر شده است و در استان خوزستان نیز بعد از ۲۱ روز از مشاهده اولین مورد این روند همچنان رو به افزایش است.

وی به دیگر علت‌های موفقیت مردم و مسئولان چین در کنترل بیماری کرونا اشاره کرد و گفت: برنامه‌ریزی‌های صحیح و کارهای دقیقی که در رابطه با قرنطینه کردن بیماران، بیماریابی و درمان انجام شد، روند صعودی این بیماری را کاهشی کرد.

شریعتی همچنین با بیان اینکه در تاریخ ۲۸ بهمن امسال اولین مورد مبتلا به این ویروس در ایران شناسایی و گزارش شد، گفت: روند ابتلای این ویروس در ۲۲ روز اول این بیماری در ایران و کشور چین مورد مقایسه قرار گرفت تا با کار کارشناسی بهتری به مقابله با این ویروس بپردازیم.

استاندار خوزستان با اشاره به روند افزایش روزانه سندرم شدید تنفسی ناشی از ویروس کرونا  گفت: در بازه زمانی  ۱۱  تا  ۲۱ اسفندماه امسال بیشترین بیماران مبتلا به این سندرم را  در کشور و استان داشته‌ایم.

وی تصریح کرد: همه ساله پیک سندرم شدید تنفسی در استان خوزستان در اوایل پاییز (آبان ماه) و دیگری در اواخر زمستان و اوایل بهار قرار دارد.

استاندار خوزستان یادآور شد: در زمان پیک اول سندرم شدید تنفسی در استان، ویروس کرونا وجود نداشته اما در پیک دوم آن یعنی اسفند ماه، شاهد بروز این بیماری در کشور و خوزستان هستیم.

 روند پراکندگی ویروس کرونا در خوزستان

شریعتی همچنین با اشاره به روند پراکندگی ویروس کرونا گفت: در شهرهای دشت آزادگان، هویزه، حمیدیه، لالی،  هفتکل، ایذه و آغاجاری تاکنون هیچگونه مورد مثبتی از ویروس کرونا گزارش نشده است اما در دیگر شهرهای استان مواردی بین یک تا ۲۰ مورد ثبت شده است.

استاندار خوزستان با اشاره به اینکه اندیمشک و شوشتر به دلیل نسبت جمعیت به دلیل داشتن تعداد بالای ابتلا به ویروس کرونا ۲ شهرستان قرمز استان محسوب می شوند، گفت: به نسبت جمعیتی تعیین شده، ابتلای این شهرها بسیار بالا است و شهرهای آبادان، شادگان، خرمشهر و اهواز به نسبت جمعیت بعد از آنها قرار دارند.

شریعتی یادآور شد: هندیجان و مسجدسلیمان به لحاظ درصد جمعتی شرایط متوسطی را دارند و دیگر شهرهای استان در ردیف های بعدی قرار دارند.

فراوانی ویروس کرونا در استان خوزستان

استاندار خوزستان با بیان اینکه تاکنون ۲۲۱ بیمار مثبت در استان خوزستان ثبت شده است، گفت: از زمان شیوع این بیماری تاکنون تعدادی از مراجعات و آزمایش های صورت گرفته مربوط به افرادی است که دچار سندرم تنفسی شدید بودند اما از بین آنها تنها آزمایش  ۲۲۱ نفر آنها به ویروس کرونا مثبت شد.

وی به نمودار جنسیتی افراد مبتلا به ویروس کرونا در خوزستان اشاره کرد و افزود: از این افراد ۶۰ درصد از مرد و ۴۰درصد زن هستند.

شریعتی میانگین سنی مبتلایان به ویروس کرونا را ۵۲ سال عنوان کرد و افزود: ۵.۹ درصد از بیماران را سنین ۱۵ تا ۲۹ سال، ۲۴.۹ درصد دیگر را بین سنین ۳۰ تا ۴۴سال ، ۳۶.۲ درصد دیگر را ۴۵ تا ۵۹سال، ۲۴.۹ درصد از مبتلایان را بین ۶۰ تا ۷۴ سال و ۷.۷ درصد باقی مانده را ۷۵ سال به بالا تشکیل می دهند.

وی گفت: این در حالی است که یک مورد از این بیماران کودک زیر پنج سال بوده است.

استاندار خوزستان ادامه داد: ۴۷ درصد از بیماران مبتلا به کرونا در استان دارای بیماری زمینه ای از جمله بیماری های قلبی، عروقی، دیابت، کلیوی، سرطان و… بودند و ۵۳ درصد فاقد بیماری بوند.

مسافران شهر قم باعث شیوع کرونا در خوزستان شدند

وی به سابقه اپیدمیولوژیک در بیماران استان اشاره کرد و گفت: بیماران اول، دوم، پنجم، نهم، دوازدهم، پانزدهم، بیست و یکم و تعداد دیگری از آنها به شهر قم به عنوان اولین شهر درگیر با این ویروس در کشور سفر داشته اند.

رئیس ستاد استانی مقابله با ویروس کرونا در خوزستان خاطرنشان کرد: تعداد دیگری از افراد مبتلا به دلیل تماس با بیمارانی که به قم سفر کردند به آن دچار شدند و به عنوان مثال بیمار نهم ، بیمار ۵۱ ، بیمار چهاردهم بیمار ۴۱ را مبتلا کرده است.

شریعتی ادامه داد: سفر به کرج و تهران، گیلان، مازندران، اصفهان و لرستان نیز باعث شیوع بیماری در بین شهروندان خوزستانی شده است.

ابتلای هشت  مورد از  کادر بهداشتی و درمانی استان به کرونا

استاندار خوزستان همچنین با اشاره به اینکه برای بیماریابی و درمان بیماران مبتلا تلاش‌های زیادی صورت گرفته است، گفت: در این رابطه کادرهای درمانی ارتباط مستقیمی با بیمارن داشتند و متاسفانه هشت نفر از آنها به ویروس کرونا مبتلا شدند.

وی ادامه داد: روند درمانی کادر بهداشت و درمان استان که به این ویروس مبتلا شدند آغاز شده و امیدواریم هرچه زودتر سلامتی خود را به دست بیاورند.

نماینده عالی دولت در استان یکی از دلایل ابتلای شهروندان خوزستانی به این بیماری را مراجعه آنها به مراکز درمانی اعلام کرد و افزود: به همین دلیل طی هشدارهای داده شده از مردم خواسته شده برای موارد غیر ضروری به بیمارستان ها مراجعه‌ای صورت نگیرد.

شریعتی همچنین یکی دیگر از دلایل ابتلای بخش دیگری از خوزستانی‌ها به این بیماری را حضور در مراسم و اجتماعت مختلف دانست و افزود: با وجود اینکه تالارهای عروسی در استان تعطیل شده اما همچنان برخی از مراسم به صورت سنتی در منازل انجام می‌شود که باید نسبت به چنین اقداماتی هشدار جدی داد.

وی تاکید کرد: اگر موانعی برای شهروندان در زمینه برگزاری مراسم اعمال شده به خاطر پیشگیری از سرایت این بیماری است.

استاندار خوزستان همچنین یکی دیگر از دلایل ابتلای بیماران به ویروس کرونا را اقتضای کاری افراد عنوان کرد و افزود: با توجه به چنین شرایطی لازم است در ادارات نسبت به هشدارهای پیشگیرانه توجه شود.

شریعتی با تاکید بر اینکه کنترل مبادی ورودی استان آغاز شده است، گفت: این درحالی است که عمده موارد ابتلا در استان بخاطر سفر شهروندان خوزستانی به دیگر استان‌های آلوده بوده است و به همین دلیل مهم‌ترین بخش کنترل ترددها مربوط به مبادی خروجی از استان است.

استاندار خوزستان در بخش دیگری از این گفت‌وگو به فوت ۳۲ نفر از مبتلایان به ویروس کرونا در خوزستان اشاره کرد و گفت: از این تعداد ۸۱ درصد دارای بیماری زمینه ای بودند و ۱۹ درصد بیماران را افراد سالم تشکیل می دهند.

شریعتی  یادآور شد: میانگین سنی افراد فوت شده ۶۲ سال سن است و این درحالی است که میانگین مبتلایان ۵۲ سن سال است و به همین دلیل این گروه های سنی باید به هشدارها و اصول خود مراقبتی بیش از پیش توجه کنند.

۸۵ مورد از مبتلایان بهبود پیدا کردند

وی همچنین تعداد افرادی که با انجام تلاش های مراقبتی بهبود پیدا کرده اند را ۸۵ نفر عنوان کرد و گفت: با این وجود ۱۰۴ نفر از مبتلایان در استان خوزستان روند درمانی را طی می کنند.

استاندار خوزستان بیان داشت:  در حال حاضر نسبت فوتی به میزان بیماران ۱۴ درصد است و این نسبت در چند روز گذشته ۲۰ درصد بود.

انتهای پیام/و

https://biknews.ir/10963کپی شد! https://khabarbandaremamkhomeyni.ir/10963/تعطیلی-مراکز-تجاری-خوزستان-به‌جز-اصنا/کپی شد!