پاسخ‌های مبهم مسئولان وزارت بهداشت درباره سرنوشت ماسک‌ها و اقلام بهداشتی کشف شده

به گزارش خبر بندر امام خمینی(ره) به نقل از تسنیم، پس از اعلام رسمی ورود ویروس کرونا به ایران، سعید نمکی وزیر بهداشت با صدور دستوری اعلام کرد تمام ماسک‌ها و مواد ضدعفونی موجود در بازار باید در اختیار هیئت امنای صرفه‌جویی ارزی این وزارت قرار بگیرد و از طریق این مجموعه عرضه شود و در اختیار جامعه هدف قرار گیرد.

اما با وجود پیش‌بینی‌ها و آمادگی ضمنی برای ورود کرونا به ایران و دستور وزیر بهداشت برای جمع‌آوری اقلام موجود در بازار، به سرعت بازار و حتی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی از ماسک‌ها و مواد ضدعفونی خالی شد و کار به جایی رسید که سعید نمکی در نامه‌ای انتقادآمیز، از فعالیت دلالانی خبر داد که به او پیام داده‌اند ماسک به اندازه کافی، در اختیار دارند و می‌توانند به وزارت بهداشت بفروشند اما شرط آنها این است که قیمت را آنها تعیین کنند.

همزمان با گلایه‌های وزیر بهداشت، دستگاه‌های ناظر و کاشف از جمله نیروی انتظامی، سازمان تعزیرات حکومتی، سازمان اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات، در اقدامات مشترک و جداگانه چند ده میلیون ماسک و مواد ضدعفونی کشف کردند که برای توزیع بین جامعه هدف در اختیار نماینده وزارت بهداشت قرار گرفته است.

در حالی که به دستور وزیر بهداشت، هیئت امنای صرفه‌جویی ارزی این وزارت مسئول جمع‌آوری این محصولات از بازار و توزیع آن شده است، اما گلایه مردم و حتی کادر درمانی بیمارستان‌ها از نبود ماسک و محلول‌های ضدعفونی ابهاماتی را مبنی بر اینکه با وجود تولید چندشیفته کارگاه‌ها و کارخانه‌ها و کشفیات نهادهای مختلف از محتکران، پس این محموله در اختیار چه کسانی قرار گرفته و چرا بین مردم و حتی پزشکان و پرستاران قرار نمی‌گیرد، ایجاد کرد.

تدین، سرپرست اداره کل بازرسی، پاسخگویی به شکایات و امور حقوقی سازمان غذا و دارو در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم درباره سرنوشت کشفیات گفت: به دلیل اینکه اطلاعات در این باره مرتباً در حال تغییر است، نمی‌توانم پاسخ قطعی به شما بدهم.

وی همچنین درباره نحوه توزیع این اقلام گفت: تمام این مسائل باید به ‌صورت واحد از سوی سخنگوی وزارت بهداشت اعلام شود و ما نمی‌توانیم در این باره اظهار نظری کنیم!

مهدی یوسفی روز گذشته در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا و در پاسخ به این سوال که ماسک‌ها و سایر اقلام مکشوفه چه سرنوشتی داشته‌اند، مدعی شده است که  تا قبل از بحث کرونا مکشوفات توسط تعزیرات در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی همان استان قرار می‌گرفت، اما با آغاز کرونا درخواست کردیم که مکشوفاتی مانند ماسک در اختیار هیئت امنا قرار گیرد تا بتوانیم تمام کشور را پوشش دهیم، اما ابلاغیه صادر شد که بر اساس آن فقط مکشوفات استان تهران در اختیار هیئت امنا قرار گیرد. در عین حال بعد از چند روز هم دکتر زالی فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران، از تعزیرات خواستند مکشوفات استان تهران هم در اختیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی قرار گیرد.

یوسفی تاکید کرد: بنابراین مجموع مکشوفاتی که در اختیار هیئت امنا قرار گرفت حدود ۳ میلیون ماسکی بود که آن را در کشور توزیع کردیم و دیگر مکشوفات در اختیار ما قرار نمی‌گیرد، بلکه مکشوفات هر استان، مستقیم در اختیار دانشگاه علوم پزشکی همان استان قرار می‌گیرد. البته آقای مهندس صفوی-مدیرکل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو به تعزیرات پیشنهاد کردند که شما به ما اعلام کنید که چه میزانی از مکشوفات به هر یک از دانشگاه‌ها ارائه شده است تا ما یک انبار مجازی داشته باشیم تا اگر میزان مکشوفات یک دانشگاه، فراتر از نیاز آن استان بود، اعلام کنیم تا شرکت‌های پخش‌ مازاد آن را دریافت کرده و در کل کشور توزیع کنند. در این صورت توزیع عادلانه می‌شود. به طوری که استان‌هایی که بیشتر بیمار دارند از این امکانات محروم نمی مانند.

رایگانی، سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی در گفت‌وگو با تسنیم در این زمینه اظهار کرد: اینطور نیست که ما کشفیات را بار بزنیم و با خود به تعزیرات بیاوریم بلکه ما ۱۰۰ درصد آنها را تحویل می‌دهیم.  روزهای اول یکسری ناهماهنگی‌هایی بود که برخی از کالاهی کشف‌شده در تهران تحویل دانشگاه‌های علوم پزشکی شد اما در ادامه با هماهنگی‌های ایجاد شده همه کشفیات در اختیار هیئت امنای ارزی قرار گرفت. بخش اول که تحویل دانشگاه‌های علوم پزشکی قرار گرفته بود حدود  ۲ ملیون عدد ماسک بود اما پس از آن تمام کشفیات در اختیار هیئت امنای ارزی وزارت بهداشت قرار گرفت.

سخنگوی سازمان تعزیرات با بیان اینکه در استان‌ها نیز با توجه به حجم کم کشفیات، این محموله‌ها در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی استان قرار گرفت، درباره عدم تحویل آنها به هیئت امنای ارزی گفت:‌ دلیل اول این بود که به دلیل حجم پایین محموله‌ها که بعضا کمتر از ۱۰ هزار عدد بود، انتقال آنها به تهران و تحویل به هیئت امنای ارزی به صرفه نبود، دلیل دیگر نیز نیاز مردم و مراکز درمانی همان استان به این اقلام بهداشتی بود که در نهایت منجر به تحویل آنها به دانشگاه‌های علوم پزشکی همان استان شد.

وی درباره آمار گشت مشترک تعزیرات و سایر نهادهای مرتبط در کشف اقلام پزشکی احتکارشده، اظهار کرد: تعزیرات همراه با سایر ارگانهای مربوطه از تاریخ سوم اسفند تا ۱۶ اسفند، اقدام به اعزام هزار و ۵۱۱ اکیپ گشت کرده است.

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی افزود: از این تعداد گشت مشترک، هفت هزار و ۸۰۰ مورد بازرسی صورت گرفته و دو هزار و ۱۳۲ پرونده نیز تشکیل شده است.

وی تصریح کرد: در مجموع در این بازرسی‌ها تعداد ۶ میلیون و ۶۲۳ هزار و ۹۹۷ عدد ماسک (حدود ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار فقط در تهران)، ۵۴ هزار و ۳۶۸ لیتر الکل و موادضدعفونی‌کننده و ۴۲ میلیون و ۷۹۱ هزار و ۱۴۵ جفت دستکش یک بار مصرف نیز کشف شده است.

اگر فقط کشفیات ماسک در تهران توسط تعزیرات (حدود ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار) و کشفیات نهادهای دیگر مانند پلیس و اطلاعات سپاه را مقابل عدد حدود ۳ میلیون مورد ادعای رئیس هیئت امنای ارزی وزارت بهداشت قرار دهیم، باز همین سوال مطرح است که چرا با وجود کشف ده‌ها میلیون ماسک و دستکش و چند ده هزار لیتر محلول‌های ضدعفونی، مردم و حتی برخی پزشکان و پرستاران از کمبود این اقلام گلایه‌مند هستند و در عوض، دستفروشان مترو در حال فروش ماسک هستند؟

بیشتر بخوانید:

اطلاعات سپاه خوزستان ۴۴ هزار دستکش پزشکی احتکار شده را کشف کرد

بیش از ۴ میلیون دستکش یکبار مصرف در استان خوزستان کشف شد

انتهای پیام/و

https://biknews.ir/10878کپی شد! https://khabarbandaremamkhomeyni.ir/10878/پاسخ‌های-مبهم-مسئولان-وزارت-بهداشت-در/کپی شد!